Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor bobbee » za 03 sep 2016, 09:57

Er is een nieuwe speler op de markt van de manuele koffie malers. Malen met de hand dus! Kan Kinu de beloofde 0,02mm tolerantie van de as en lagers waar maken? Ik test de Kinu M47 van de drie modellen die Kinu momenteel op de markt aan het zetten is!

Nadat ik de Mahlgut MG1 had gekocht gebruikte ik deze voor zowel filter als espresso maling. Met zo'n maler kan dat omdat er geen retentie is en ook de maalgraad makkelijk te switchen is van boon naar boon. Voor filterkoffie had ik eerder een Orphan Espresso Lido E en die had ik geruild voor een Commandante mk3, maar ten tijde van de Mahlgut stond de Commandante Mk3 letterlijk stof te vangen dus die had ik ook verkocht. De mahlgut MG1 is een prachtige maler maar het handmalen ging mij tegenstaan omdat ik de voorkeur heb voor de wat lichter gebrande bonen en dat maalt "zwaar", zeker als je meerdere espresso's achter elkaar maakt om te testen en proeven laat staan wanneer je visite hebt... Via Kaffeenetz kreeg ik de mogelijkheid om een Tidaka CB1 over te nemen en de verkoper had wel oren naar de Mahlgut MG1 dus die deal was al snel gemaakt! De Tidaka CB1 was een feit maar omdat de CB1 een echte single dosing espresso maler is moet er wel weer een handmaler komen voor de filterkoffie! Ik ben dus gaan zoeken en overwegen, zoeken en weer overwegen want ik kwam er niet uit met het huidige aanbod van handmalers in de prijsklasse 150 tot 300 euro....weer een Commandante of toch een Lido? De commandante beviel mij op smaak beter voor filterkoffie dan de Lido maar de Lido vond ik op gemak weer veel fijner! De commandante met zijn klikjes om de maalgraad in te stellen is wat onoverzichtelijk en de diameter van de maler zelf vind ik wat te groot om prettig vast te kunnen houden, en ik heb grote handen. De lido heeft een mooie grote verstelring voor de maalgraad en qua comfort vind ik hem persoonlijk lekkerder werken. Voor beide valt dus wat te zeggen waardoor ik maar bleef twijfelen...en toen kwam Bas (ja, BVDS van het forum ) ineens op het juiste moment met de ontdekking van het nieuwe merk Kinu! Hij had deze in een topic gevonden waarin iemand hem aan iemand anders tipte op het Kaffeenetz forum en hij stuurde mij dat weer door omdat hij wist dat ik opzoek was. We hebben deze malers samen bestudeerd na het zien van een 2-tal filmpjes en de los van elkaar gevonden informatie en opvattingen met elkaar gedeeld.

De 2 filmpjes, 1 van de M47 en 1 van de M68 protypen:

Op de M68 ga ik verder niet in maar post het filmpje hier wel omdat het laat zien waar Kinu mee bezig is en een beeld geeft van wat wij zagen om onze conclusie te trekken. (Ik kan wel alvast verklappen dat er een M47 én M68 naar Bas onderweg zijn...!)

Enkele specificaties van de leverancier:

M38 manuele koffiemaler:
- conische schijven van 38mm
- afwijking van de rotatie-as van slechts 0,03 mm
- levensduur van de maalschijven 650 kg
- traploze instelling van de maalgraad
- schroefdraad spoed van 0,75mm!

M47 manuele koffiemaler
- as gestabiliseerd door lagers
- 47mm conische italmill maalschijven met een afwijking van de rotatie-as van slechts 0,02 mm
- levensduur van maalschijven 650 kg
- traploze instelling van de maalgraad
- schroefdraad spoed van 0,75mm!
- geschikt voor gebruik met elektrische schroevendraaier mogelijk mbv een optionele adapter zonder dat de garantie van 10 jaar vervalt.
- gewicht 1050 gram

Al vrij snel kwamen we namelijk tot de conclusie dat de malers, er zijn er 3: de M38, M47 en M68, er wel erg goed uitzien op papier én de foto's en zochten contact met de Duitse fabrikant
via een Roemeens forum wat zich zonder commercieel belang (zegt de administrator) min of meer heeft gekoppeld aan Kinu en actief mee heeft geholpen met het testen van de prototypes. Om een maler te bemachtigen liep daar een aanbieding via een webformulier voor de 2 kleinste modellen die nu 4 maanden op de markt zijn: de M38 (38mm conische maalschijven) de M47 (47mm conische maalschijven). De M68 (68mm conische maalschijven) is net gepatenteerd in Duitsland. Na het invullen neemt de fabrikant zelf contact met je op maar deze actie blijkt nu wel voorbij.
De Duitse fabriek achter Kinu is geen kleine jongen! Ze hebben al miljoenen (!) koffie en kruiden malers gemaakt voor vele merken. Deze keer hebben ze besloten om zelf een sterk merk neer te zetten van kwalitatief zeer hoogstaande koffie malers met toleranties van de rotatie-as vergelijkbaar met malers van 3000 euro! Ik had al vrij snel besloten om de M47 mijn kant op te laten komen. Best een gok want je weet nooit wat je echt koopt zonder het te hebben kunnen testen en recensies van andere zijn er nog maar nauwelijks.
Toen de maler binnenkwam rustig uitgepakt :



Mijn eerste indruk is echt geweldig! Alles voelt zeer solide aan. Alles behalve het opvangbakje, de knop en rustpunt voor je duim is van RVS. Kinu had mij via de mail al verteld dat de espresso stand op ongeveer 1,7 punten vanaf het 0 punt zit. Meteen getest of ik iets van een burr rub kon horen op die fijne espresso maalgraad maar nee, helemaal niks, Wow! Nog maar wat fijner afstellen en nog geen burr rub! Dit had ik nog niet eerder meegemaakt met een handmaler! De Mahlgut MG1, Lido, Commandante MK3 hebben dat allemaal wel, zo net boven het nulpunt en die zeggen dat het "normaal" is!
Omdat ik net terug was van vakantie bij ontvangst van de maler had ik alleen bonen van een maand oud, deze op espresso stand gemaald en dat gaat prima. Het kost uiteraard wat moeite maar de grote 47mm italmill schijven doen het prima en snel, maalgraad van 1,7 was nog wel iets te grof voor een nette doorlooptijd maar de bonen waren ook oud en de schijven nog nieuw, niet optimaal dus.

Aan de maler zelf vallen mij een aantal dingen positief op: de gebruikte lagers zijn echte (kogel?) lagertjes! Niet van die messing Oilite bus lagers zoals je die tegenkomt in de lido's en ook de Mahlgut MG1. Dit is dan ook waarom de maler van Kinu zo ontzettend soepel draait! Het verschil is echt duidelijk waar te nemen. De enige frictie die je voelt is die van de bonen.

Afbeelding
Afbeelding

De kleine middelste maalschijf wordt op zijn plek gehouden door een veer waardoor beweging op een grove maalstand met wat moeite wel mogelijk zou kunnen zijn maar niet gebeurd tijdens malen. Bij andere malers kun je een op en neergaande beweging maken als er geen neerwaartse druk is op het handvat tijdens malen. Nu maal je nooit ondersteboven maar toch, het kan gebeuren. Erg simpel opgelost dus met een veertje en ik meen dat de Commandante dat ook heeft.

Afbeelding

Het volgende slim bedachte in het ontwerp is de plastic rand met uitstulping die je ziet onder de rand waar je de bonen in de maler laadt.

Afbeelding

Heel simpel maar die specifieke uitstulping is om je duim tegenaan te zetten tijdens malen zodat je tegendruk kunt geven. Je hoeft daardoor minder met je hand te knijpen tijdens het malen omdat de duim de maler al tegenhoudt wat veel ontspannender is en echt goed werkt!

Afbeelding

Dan de maalgraad instellen, die kun je instellen door aan de gecijferde instelring te draaien en die heeft een spoed van een hele precieze 0,75 mm! Ter vergelijk, de Lido E heeft 1mm, de Mahlgut MG1 zelfs 2mm! De ingestelde maalgraad staat gewoon vast op de waarde die je instelt. Je hoeft niks te borgen, gewoon draaien en klaar. Wel is het makkelijker om het handvat op de as te bevestigen en dan te draaien aan de instelring. Andere manier is door met je vinger de kleine schijf tegen te houden onderop de molen en dan de maalgraad instellen. Het werkt in ieder geval erg prettig omdat je geen vast punt hoeft aan te houden voor een wijziging!
Je kunt de maler ook laten werken met een accuboormachine. Hier is wel een optionele adapter voor nodig!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Dus mocht je dat willen dan is dit geen enkel probleem en gaat het ook niet ten koste van de garantie die maar liefst 10 jaar is op dit model!

Als er dan toch nog wat anders mag in het ontwerp dan is dat het opvangbakje, deze klikt in de maler dmv een plastic rubber ring. Een schroefdraad of bajonet sluiting zou mooier zijn. Desalniettemin werkt het nu ook goed maar je moet wel een draaiende neerwaartse beweging maken want als je het bakje eruit trekt gooi je de koffie er waarschijnlijk gedeeltelijk uit.

Dan waar ik de maler voor gekocht heb, filterkoffie die ik thuis drink maar ook meeneem wanneer van huis ben. Een koffiemaler wordt vaak getest door te kijken of hij espresso maling aan kan en filterkoffie maling wordt daarbij steevast weggezet als iets wat je met iedere maler wel kunt doen. Mijn mening is dat een goede filterkoffie maling minstens zo lastig is als een espresso maling! Voor een espresso maling staan de schijven dicht op elkaar waardoor de kleine middelste schijf niet veel ruimte heeft om uit het midden te wijken. Voor filter maling is die afstand tussen de schijven veel groter en er is daardoor ook veel meer ruimte om uit het midden te raken met alle gevolgen van dien. Je maalsel zal veel ongelijke deeltjes bevatten, waarschijnlijk ontstaan er veel fines die zullen zorgen voor over extractie en daardoor bitters zullen creëren. Ook is het erg lastig om je maling reproduceerbaar te maken en een aanpassing kan niet altijd hetzelfde resultaat geven in de doorlooptijd en smaak. Kortom, je wilt net als voor espresso een maler die perfect uitgelijnd is zonder afwijking en dat vooral ook blijft wanneer je maalt. De Kinu heeft hiermee op mij echt grote indruk gemaakt! Wanneer ik de M47 afstel op V60 stand en aan de schijf voel voor speling is dat er simpelweg niet! Op smaak heb ik hem alleen nog maar kunnen beoordelen op een eigen branding van afgelopen zondag. De Guatemala uit de inkoopactie dus een erg goede boon met zijn 89 punten cupping score. Ik heb nog nooit een goed smakende filterkoffie kunnen produceren van een zelf gebrande batch met de Behmor en dat is nu dus wel gelukt! Uiteraard blazen de prof gebrande bonen voor filterkoffie deze eigen branding van tafel maar dit was wel gewoon lekker. Zoet, rond en zacht. Gaat niet echt de diepte in maar dat hoeft ook niet in deze gezien de gebruikte roaster. Momenteel liggen er verse bonen van Bocca klaar om te testen, zodra ze wat meer uitgegast zijn zal ik dan ook laten weten hoe die smaken!

Ik ben dus erg enthousiast over de Kinu M47 en ben je in de running voor een nieuwe handmaler voor filterkoffie of espresso, dan raad ik je deze Kinu van harte aan want hij kan beide en ik verkies hem boven de andere bekende malers die momenteel op de markt zijn! Over de duurzaamheid kan ik niet veel zeggen maar gezien de uitmuntende bouwkwaliteit en het gebruikte materiaal schat ik zo in dat je hem kunt doorgeven aan je kinderen...



6 september 2016 update:

Prijzen zijn bekend

M68 : 668 Euro
M47: 249 Euro
M38: 182 Euro

Website online met 1 a 2 weken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

daand
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 04 jan 2015, 14:17

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor daand » za 03 sep 2016, 19:31

Interessant, is er ook ergens wat meer info over te vinden?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor bobbee » za 03 sep 2016, 19:50

Komt eraan...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor bobbee » di 06 sep 2016, 00:12

De 1e indruk review is geplaatst!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor martinierius » di 06 sep 2016, 00:52

Iemand een idee van beschikbaarheid (wanneer?, waar?) en prijs?

Maw: de interesse is gewekt ;-)

Of: zijn er nog reviewers nodig?

Edit: mooie review trouwens!
Laatst gewijzigd door martinierius op di 06 sep 2016, 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor bobbee » di 06 sep 2016, 01:04

Eind van de week komt de website online hoorde ik van Bas vanavond. Die had nog een mail ontvangen. Ik heb een mail uitstaan met nog wat vragen voor in de review waaronder verkoopprijs maar nog geen antwoord. Ik heb het toch geplaatst. We zitten nu zeg maar midden in de periode dat ze gaan starten met de verkoop dus zal wel erg druk zijn. Waarschijnlijk 249 euro.

http://www.kinugrinders.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Makster
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 17 nov 2014, 21:16

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor Makster » di 06 sep 2016, 07:36

Dat ziet er veelbelovend uit!!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor bvds » di 06 sep 2016, 08:19

Mooie review Bobbee! Ik ben benieuwd hoe het met die mooie Bocca boontjes verder gaat...

Ik vind het een heel interessante maler. Die andere twee ook trouwens. Ik heb voor de M47 tot nu toe twee prijzen gehoord: 228 en 249 euro. De distributie voor NL zal vanuit Duitsland gaan plaatsvinden. De website gaat einde van de week in de lucht.

Ik dacht aanvankelijk dat de M47 dezelfde maalschijven als de Bezzera BB005 zou hebben, maar dit bleek niet het geval. Ze zijn nieuw ontwikkeld (vermoedelijk ook door Italmill, maar dat heb ik nog niet bevestigd gekregen) en zitten dus niet in andere malers.

Zodra ik mijn M68 in huis heb zal ik een nieuw topic starten. Leuk weetje: De M68 heeft een versnelling...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor bobbee » di 06 sep 2016, 12:11

De prijzen zoals die met 1 a 2 weken op de website komen zijn bekend:

M68 : 668 Euro
M47: 249 Euro
M38:182 Euro

http://www.kinugrinders.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

Berichtdoor Bert 619 » di 06 sep 2016, 14:55

Handig die kunststof ring met uitstulping om je duim op te plaatsen voor meer grip.
Op het filmpje Kinu M47 en Speedster is er een pookje gemonteerd onder aan de maler
dat ze laat rusten op haar onderarm.
Is dat iets wat vaker gebruikt is? ik zie het nu pas voor het eerst.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron