Kinu M68

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Kinu M68

Berichtdoor bobbee » do 15 jun 2017, 09:32

Nee, de foto's komen van HB. Bas heeft het oudere model.
Ik heb een Tidaka CB1. Die is trouwens wel geschikt voor single dosing ;p
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Kinu M68

Berichtdoor ErikW » vr 04 aug 2017, 18:59

Hie zie je dat de maler mooi vrij loopt zonder boontjes. Zero burr rub en ook de tandwielen (en dus de arm) draaien soepel en zonder frictie.

https://youtu.be/VNkcuIIJjqA
Is volgens mij totaal onbelangrijk.
Hij moet wel erg stabiel blijven lopen bij belasting als er bonen tussen komen!

Gr Erik

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Kinu M68

Berichtdoor bvds » vr 04 aug 2017, 19:04

Dan verschillen we hier duidelijk van mening ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Kinu M68

Berichtdoor ErikW » vr 04 aug 2017, 19:11

Als die MET bonen stabiel rondloopt zal die dat zonder ook zeker doen!! :D
Andersom denk ik niet . . . :roll:

Gr Erik

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Kinu M68

Berichtdoor Erik82 » za 05 aug 2017, 09:41

Dat is niet waar. Kijk naar de Lido van OE. Er is veel geklaag over burr rub wanneer er geen bonen in de maler zitten maar tijden het malen centreren de schijven zich vanzelf en is het maalsel erg goed. Dat is ook de gehele redenatie en onderdeel van het ontwerp vanuit Doug. Die burr rub is in dat geval dan ook totaal geen issue.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Kinu M68

Berichtdoor Pti » za 05 aug 2017, 09:43

En precies zo werken de vintage houten doos handmalers ook, die centreren zich tijdens het malen.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Kinu M68

Berichtdoor bvds » za 05 aug 2017, 10:12

Dus zou alignment geen issue zijn?

Mijn oude HG One had een beroerde alignment. En ook een beroerd maalsel.

Mijn Pharos had een matige alignment. Ik vond hem beter dan de HG One maar niet top.

Mijn M68 heeft een goede alignment en top maalsel.

Een Rancilio Rocky maler heeft een beroerde alignment. Met een tape mod is er minder speling en gaat het maalsel er duidelijk op vooruit.

Een Versalab in standaard uitvoering is ook geen alignment wonder. Maar als Frank hem onder handen heeft genomen is het een heel ander verhaal.

Etc.

Ik denk dat er best enig zelf centrerend vermogen is maar dat kent wel zijn grenzen. M.a.w tijdens malen wordt de afwijking als het ware verminderd, maar als die van meet af aan te groot is dan gaat het nooit perfect worden. (Bij benadering want alles is perfect zoals het is of perfectie is een onhaalbaar doel).
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Kinu M68

Berichtdoor Erik82 » za 05 aug 2017, 10:40

Mijn Lido 2 gaf burr rub in de fijnere standen maar mijn Kinu M47 geeft geen significant betere smaak dan mijn Lido 2. De Kinu heeft veel kleinere toleranties maar toch is het effect minimaal. Als de Lido veel slechter was had je ook meer fines gehad en was dat zichtbaar geweest in het filter.

Tot op zekere hoogte zal het dus werken. Mijn HG One kon beter worden uitgelijnd en dat heb ik destijds gedaan met stukjes pakking die ik van de makers had gekregen. De betere uitlijning gaf ook een grote verbetering in smaak en conistentie. Punt hier is dat de HG One niet is gebouwd om zichzelf te centreren tijdens het malen en de Lido wel. Dat zijn 2 verschillende ontwerpkeuzes. De HG One stond dus gewoon scheef en gaf hierdoor een matig maalsel.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Kinu M68

Berichtdoor bvds » za 05 aug 2017, 10:51

Uiteindelijk voldoet een maler of niet.

In zeker zin is de Bezzera BB005 net als de Lux malertjes ook "self aligning". De binnenste schijft heeft best wat speling. Toch staat het maalsel niet ter discussie.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Kinu M68

Berichtdoor Pti » za 05 aug 2017, 11:13

Dus zou alignment geen issue zijn?

Mijn oude HG One had een beroerde alignment. En ook een beroerd maalsel.

Mijn Pharos had een matige alignment. Ik vond hem beter dan de HG One maar niet top.

Mijn M68 heeft een goede alignment en top maalsel.

Een Rancilio Rocky maler heeft een beroerde alignment. Met een tape mod is er minder speling en gaat het maalsel er duidelijk op vooruit.

Een Versalab in standaard uitvoering is ook geen alignment wonder. Maar als Frank hem onder handen heeft genomen is het een heel ander verhaal.

Etc.

Ik denk dat er best enig zelf centrerend vermogen is maar dat kent wel zijn grenzen. M.a.w tijdens malen wordt de afwijking als het ware verminderd, maar als die van meet af aan te groot is dan gaat het nooit perfect worden. (Bij benadering want alles is perfect zoals het is of perfectie is een onhaalbaar doel).
Ik denk inderdaad ook dat zelfcentreren alleen mogelijk is wanneer daar voldoende speling voor is. Bij een volledig starre constructie, zoals de door jou aangehaalde HG1 of Versalab is er geen mogelijkheid voor de boel om zichzelf te centreren en is uitlijning met zeer nauwe toleranties absoluut een must.

En inderdaad in essentie heb je twee soorten makers, malers die voldoen en malers die niet voldoen.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron