"goede" 65mm versus "gemiddelde" 83mm

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: "goede" 65mm versus "gemiddelde" 83mm

Berichtdoor bvds » za 22 jul 2017, 21:06

@Ingmarvb: Groot = beter klopt in zoverre dat groot vaker beter is dan klein dan dat klein beter is dan groot. Maar het profiel van de maalschijven en de toleranties zijn minstens zo belangrijk. Niet alleen een K30 presteert als een 83 mm maar ook de ProM en de Vario Home presteren above class. De door Cremalover genoemde Eureka mignon idem dito. Ook de door Frans aangehaalde Compak E5 en de Eureka Atom doen het veel beter dan je op grond van slechts 60 mm zou verwachten. En de Sette lijkt het op smaak met slechts 40 mm conisch ook heel goed te doen. En eerlijk gezegd vind ik mijn Kinu M47 nauwelijks onder doen voor de M68.

@Frans: Tijd om de Eureka Atom en de Compak E5 eens te vergelijken!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: "goede" 65mm versus "gemiddelde" 83mm

Berichtdoor Erik82 » za 22 jul 2017, 21:18

Waar je ook echt rekening mee moet houden is je voorkeur voor bonen. Voor donkerder gebrande bonen gelden hele andere regels dan voor licht gebrande bonen. Mijn HG One was met 83mm conisch geweldig voor donker gebrand maar niet te vergelijken met de Mythos schijven in de Olympus. Als ik van donker gebrand hield was de HG One nooit de deur uitgegaan want de combi met de Strietman was erg fraai maar op smaak zoveel minder dan de Mythos schijven met maar 75mm vlak.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: "goede" 65mm versus "gemiddelde" 83mm

Berichtdoor Pti » za 22 jul 2017, 22:27

Naast een (kleine) verbetering in smaak met een groter maalwerk van een zelfde kwaliteit ligt je grote winst naar mijn idee ook in de breedte van de sweetspot. Je versteld een grote maler gewoon een stuk minder dan een kleintje, in het kader van gemak kan dat erg prettig zijn.

Zoals hier thuis, waar op de mazzer kony vrijwel altijd dezelfde (donkere) espresso blend staat waar vrouwlief cappuccino mee maakt voor haarzelf en haar bezoek. Toevallig dat ik net vandaag na twee weken vakantie naar het koffie meubel geroepen werd omdat er "iets niet in orde was". De maler voor het eerst sinds lange tijd zowaar een klein stapje fijner moest stellen door de verouderde bonen, het was nog nooit eerder voorgekomen :mrgreen: .

Wissel je veel van bonen is dit minder interessant maar het beperkt wel je verlies omdat je bij een nieuwe koffie al binnen 1 of 2 shots vaak al heel dicht bij de ideale instelling zit.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: "goede" 65mm versus "gemiddelde" 83mm

Berichtdoor fransg » za 22 jul 2017, 22:58

@Frans: Tijd om de Eureka Atom en de Compak E5 eens te vergelijken!
Ja wie weet!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ingmarvb
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 22:57

Re: "goede" 65mm versus "gemiddelde" 83mm

Berichtdoor Ingmarvb » zo 23 jul 2017, 12:04

Eureka Olympus had ik nog niet in het lijstje, interessante optie. Ik lees ook dat je niet achteraf de mythos schijven erin kan zetten?! Dus dat de upgrade in de fabriek moet gebeuren, iemand met een olympus die daar wat meet info over heeft??

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: "goede" 65mm versus "gemiddelde" 83mm

Berichtdoor Erik82 » zo 23 jul 2017, 13:37

Ik ben degene die daar ervaring mee heeft (vanaf deze post http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.p ... 120#p75069). Nadien de schijven vervangen geeft problemen en maakt de maler onbruikbaar. Hoogte van de schijven is anders en zorgt ervoor dat je alleen maar extreem fijn kunt malen met op de grofste stand een espresso 2 minuten. Alles fijner chocked de machine. Die verstelling opnieuw doen is niet te doen en was Sebastiaan van Pommeren ook niet gelukt. Hij heeft er veel tijd in gestoken maar ging gewoonweg niet. Niet aan beginnen dus.

Gewoon af fabriek met TiN Mythos schijven bestelen. Bellabarista in Engeland en Van Pommeren in Nederland leveren ze met TiN Mythos schijven. Geeft een veel betere smaak bij licht gebrande bonen. De Olympus koop je nieuw voor dezelfde prijs als een K30 Vario 2de-hands. Ik heb een K30 Vario gehad wat echt een geweldige maler is maar niet voor thuis gezien de retentie (tenzij je elke espresso 8gr weg wilt gooien). Qua gebruiksgemak is de Olympus niet minder dan de K30 Vario.

Mazzer Major is een geweldige maler maar de E-variant is gewoonweg een dosermaler die is omgebouwd en dus niet geoptimaliseerd is voor GOD en dus veel retentie heeft. Als je wilt singledosen dan is een Major met doser zeker aan te raden omdat hij dan heel weinig retentie heeft maar vermijd de E-variant.

Als je rond de 3000 euro over hebt voor een maler dan heb je het beste van alle werelden tezamen in de Monolith flat of conical. Voor nog wat meer (rond de 4000 euro) heb je een LWW EG-1. De Monolith is niet minder dan de EG-1.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: "goede" 65mm versus "gemiddelde" 83mm

Berichtdoor bvds » zo 23 jul 2017, 18:01

Naast een (kleine) verbetering in smaak met een groter maalwerk van een zelfde kwaliteit ligt je grote winst naar mijn idee ook in de breedte van de sweetspot. Je versteld een grote maler gewoon een stuk minder dan een kleintje, in het kader van gemak kan dat erg prettig zijn.
Die ervaring deel ik niet. Sommige malers blijf je bijstellen. Zoals bijvoorbeeld de MK Vario home. Maar de Eureka Mignon vond ik weer heel stabiel. Ook mijn Pharos moest ik destijds regelmatig verstellen. De Kinu M68 weer veel minder. De ProM vind ik van alle malers die ik ken misschien wel het meest stabiel.

Volgens mij zijn profiel en alignment echt belangrijker dan grootte. Zoals ik eerder aangaf is de kans hierop bij een "grote" maler wat groter. En het percentage fines. Dat is bij de MK Vario home laag. Bij de ProM juist wat hoger maar vrij constant. Ook bij conische malers toch relatief constant?

Tsja.

Ik denk steeds meer in termen van goede en slechte malers voor een bepaald doel.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: "goede" 65mm versus "gemiddelde" 83mm

Berichtdoor @3aan » ma 24 jul 2017, 16:37

Welke truuk maakt een K30 dan zo mooi?
Kwestie van smaak lijkt me toch?
Ik vind de looks van een Major mooier dan die van een K30.
Het is vooral het verschil in architectuur van de schijven en in mindere mate het formaat, daarin onderscheiden de K30 schijven zich ook op een eigen manier, ik heb dat al eerder uitgelegd, toen werd er schijnbaar overheen gelezen?!



Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re:

Berichtdoor fransg » ma 24 jul 2017, 19:19

ik heb dat al eerder uitgelegd, toen werd er schijnbaar overheen gelezen?!
Het is denk ik van belang dat je de dingen die al eens hebt geschreven en die je absoluut verplichte kost vindt, vergaart en helder op een rij bijeen zet in een bericht in het beginners-topic en dan kan de beheerder elke nieuweling daar eerst heen sturen.

Nu komt het nog te vaak voor dat iemand iets vraagt dat je in het verleden al eens hebt behandeld en dat is geen doen zo natuurlijk. Zo komen we nergens. En we willen allemaal hogerop immers.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: RE: Re:

Berichtdoor @3aan » ma 24 jul 2017, 21:25

ik heb dat al eerder uitgelegd, toen werd er schijnbaar overheen gelezen?!
Het is denk ik van belang dat je de dingen die al eens hebt geschreven en die je absoluut verplichte kost vindt, vergaart en helder op een rij bijeen zet in een bericht in het beginners-topic en dan kan de beheerder elke nieuweling daar eerst heen sturen.

Nu komt het nog te vaak voor dat iemand iets vraagt dat je in het verleden al eens hebt behandeld en dat is geen doen zo natuurlijk. Zo komen we nergens. En we willen allemaal hogerop immers.
Crema is niet echt een beginner?! ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron