Niche Zero Grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor fransg » za 17 nov 2018, 16:52

Ik laat diverse onhandigheden vaak expres in beeld omdat mensen dan eerder geloven dat het authentiek is en geen selectie van wat uit tien ‘takes’ net goed leek te gaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Ossy » di 20 nov 2018, 08:11

ben erg benieuwd naar ervaringen met de Niche Grinder!
Ben zelf op zoek naar een nieuwe maler voor thuis en heb het terug gebracht naar 2 malers. Een Niche en Eureka Atom.. Waar Niche single dosen en makkelijk verschillende bonen "op de molen" hebben, is de Atom weer makkelijk met portafilter insteken en zetten maar.

Als ik puur naar prijs en looks kijk vind is de Niche perfect! Is de Niche ook een beetje ok voor Filter? Heb daar mijn Kinu voor maar die laat ik meestal op het werk staan.
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Erik82 » di 20 nov 2018, 09:48

Met de Atom kun je ook singledosen met de nieuwe blowup hopper. Dan heb je beide in één. De gewone Atom heeft ook weer vrij veel retentie met hoppergebruik waar de Atom 75 veel minder retentie heeft. Met de Niche zal singledosen waarschijnlijk wel net iets makkelijker gaan.

Grote conische schijven zijn niet heel geschikt voor filter, daar is de M47 veel beter in.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Pti » di 20 nov 2018, 10:41

Ik denk dat er tussen de Zero en Kinu uberhaupt nauwelijks verschil zit in smaak. Enkel gemak.

(Grote) conische schijven klakkeloos afschrijven voor filter vind ik trouwens een beetje een hyperbool. Het is een maler die ontworpen is voor espresso en vlakke espressomalers doen het ook niet goed voor filter.

Maar hele goede uitlijning (monolith, zero én kinu) bewijzen dat je wel degelijk een nette filter maling met conische schijven kunt produceren. Sterker nog ik denk dat voor espresso en filter de Kinu en Zero zelfs vrijwel identiek zullen presteren, waarbij het toerental de Zero voor filter slechts een klein beetje zal tegenwerken. Dubbelblind pikt 99 v/d 100 ze niet uit elkaar.
Zet je vlakke schijven naast de Kinu dan wordt het een ander verhaal en komen er serieus merkbare verschillen naar voren.

Wat betreft retentie van de "gewone" 60mm Atom, je kunt ook kijken naar de Mignon Specialata. Die doet hetzelfde trucje als de Atom Specialty, door de grote schijven in de kleine maal kamer heb je minimale retentie. Alle gemakken van de Atom maar dan keiner en naar mijn mening mooier dan de Atom.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » di 20 nov 2018, 11:26

ben erg benieuwd naar ervaringen met de Niche Grinder!
Ben zelf op zoek naar een nieuwe maler voor thuis en heb het terug gebracht naar 2 malers. Een Niche en Eureka Atom.. Waar Niche single dosen en makkelijk verschillende bonen "op de molen" hebben, is de Atom weer makkelijk met portafilter insteken en zetten maar.

Als ik puur naar prijs en looks kijk vind is de Niche perfect! Is de Niche ook een beetje ok voor Filter? Heb daar mijn Kinu voor maar die laat ik meestal op het werk staan.
De Niche komt (hopelijk) snel mijn kant op. Ik ga die zeker testen voor filter hoewel het mijn dedicated espresso maler wordt. Met de mahlgut mg1 (italmill) en tidaka cb1 (mazzer) die dezelfde schijven als de niche hebben maakte ik altijd onwijs lekkere filterkoffie! Maar als je al een Kinu M47 hebt staan, dan is er eigenlijk maar 1 comfortabele en logische weg: Niche voor espresso en Kinu M47 voor filter. Koop desnoods een neopreen sleeve, die van de Orphan Espresso Lido, om de kinu in te vervoeren. Die heb ik er ook bij. Afbeelding
De normale Atom heb ik gehad en is echt een geweldige maler maar lang niet zo consistent als een maler als de grote conische schijven die in de Niche zitten. (ik heb ook wel een beetje een zwak voor die conische schijven, ben ontzettend blij dat ik ze weer terug heb na mijn uitstapje naar platte schijven) Neem daarbij het met gemak single dosen en de prijs en de keus is wat mij betreft snel gemaakt; Niche zero.

(kanttekening: de Niche vind ik er foei lelijk uitzien, ik ga eerst eens kijken of ik dat lelijke te grote logo eraf kan halen. Maar ja, de Atom is minstens net zo lelijk. Afbeelding)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Erik82 » di 20 nov 2018, 13:32

Sinds wanneer zijn veel fines ineens goed voor je filterkoffie? Natuurlijk kun je met elke maler filterkoffie maken en met goede bonen zal het best goed smaken maar daarom mag je de feiten nog niet negeren. Het heeft een reden dat alle serieuze filtermalers platte schijven hebben.

Grote conische schijven geven meer fines en dat is de reden waarom ze minder geschikt zijn voor filter. Dat is een eigenschap van die dingen waar je niet omheen kunt. Dat is ook meteen de reden waarom kleinere conische schijven beter zijn. Met mijn HG1 kon ik ook lekkere filterkoffie maken maar met de M47 ging dat toch echt beter. Daarnaast geven ze een bredere curve op de verdeling van het maalsel. Platte schijven (niet specifiek voor espresso) geven een veel nauwere verdeling van het maalsel en zijn daardoor, over het algemeen, beter geschikt voor filter.

Deze technische details kun je negeren maar zijn juist de basis waarop ik mijn antwoord heb gegeven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor cremalover » di 20 nov 2018, 13:44

ben erg benieuwd naar ervaringen met de Niche Grinder!
Ben zelf op zoek naar een nieuwe maler voor thuis en heb het terug gebracht naar 2 malers. Een Niche en Eureka Atom.. Waar Niche single dosen en makkelijk verschillende bonen "op de molen" hebben, is de Atom weer makkelijk met portafilter insteken en zetten maar.

Als ik puur naar prijs en looks kijk vind is de Niche perfect! Is de Niche ook een beetje ok voor Filter? Heb daar mijn Kinu voor maar die laat ik meestal op het werk staan.
De Niche komt (hopelijk) snel mijn kant op. Ik ga die zeker testen voor filter hoewel het mijn dedicated espresso maler wordt. Met de mahlgut mg1 (italmill) en tidaka cb1 (mazzer) die dezelfde schijven als de niche hebben maakte ik altijd onwijs lekkere filterkoffie! Maar als je al een Kinu M47 hebt staan, dan is er eigenlijk maar 1 comfortabele en logische weg: Niche voor espresso en Kinu M47 voor filter. Koop desnoods een neopreen sleeve, die van de Orphan Espresso Lido, om de kinu in te vervoeren. Die heb ik er ook bij. Afbeelding
De normale Atom heb ik gehad en is echt een geweldige maler maar lang niet zo consistent als een maler als de grote conische schijven die in de Niche zitten. (ik heb ook wel een beetje een zwak voor die conische schijven, ben ontzettend blij dat ik ze weer terug heb na mijn uitstapje naar platte schijven) Neem daarbij het met gemak single dosen en de prijs en de keus is wat mij betreft snel gemaakt; Niche zero.

(kanttekening: de Niche vind ik er foei lelijk uitzien, ik ga eerst eens kijken of ik dat lelijke te grote logo eraf kan halen. Maar ja, de Atom is minstens net zo lelijk. Afbeelding)
Apart.Ik heb de Niche in levende lijve gezien en vond hem er mooi uitzien.De Atom daarentegen...

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Ossy » di 20 nov 2018, 14:12

Maakt het er niet makkelijker op. Bedoelde inderdaad wel de Atom 75 specialty.

Ik vind de Niche er ook prima uitzien :lol:
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Pti » di 20 nov 2018, 17:54

Deze technische details kun je negeren maar zijn juist de basis waarop ik mijn antwoord heb gegeven.
Natuurlijk, maar enige nuance is van tijd tot tijd ook wel fijn.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor cremalover » vr 30 nov 2018, 13:55

Zijn er Niche eigenaren die ervaring hebben met een verlopende maalinstelling?
Op H-B zijn er nogal wat klachten dat deze heel langzaam verschuift.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emass en 19 gasten

cron