DIY handmaler

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: DIY handmaler

Berichtdoor Bert 619 » wo 18 okt 2017, 19:58

De HG Oned gebruikt een spie en verzonken schroef wat erg goed werkt en wat ik persoonlijk een betere optie vindt dan wat de Mahlgut heeft (https://lynweber.com/products/hg-1/care ... rr-mounts/).

De Kinu doet het nog beter. Zie hier het filmpje van de M47 (https://www.youtube.com/watch?v=YAbapNrMohI). Met 68mm zou ik hem wel op 2 punten borgen in plaats van 1 zoals met de kleinere schijven.

Als ik jou was zou ik ook naar originele Mazzer schijven kijken want die aftermarketschijven zijn veel minder en gaan vooral veel minder lang mee. Dat gaat achteraf wellicht geen goede keuze zijn.
Bevestiging van de Kinu is inderdaad goed en biedt veel stabiliteit.
Wat passing betreft is die van de Mahlgut stabieler met een vaste passing
Die andere twee hebben een losse passing en die pen is er slechts om de binnenste maalschijf mee te laten draaien.

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: DIY handmaler

Berichtdoor ArjanV » wo 18 okt 2017, 20:38

Ik zie dat je de binnenste maalschijf met een verzonken bout op de as wilt zetten.
Mijn binnenste maalschijf zit met een spie, de bout is alleen om hem op z'n plek te houden.
Stuur me even een pb als je originele Mazzer schijven nodig hebt. Ik kan ze dan voor je bestellen in Italië. Scheelt nogal ten opzichte van handelsprijzen.
Daar heb ik ten zijne tijd ook wel interesse in :)
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: DIY handmaler

Berichtdoor Erik82 » wo 18 okt 2017, 21:17

Die spie gaat goed werken. Dat is dan hetzelfde ontwerp als de HG One en ik kan uit ervaring vertellen dat het een goed principe is.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: DIY handmaler

Berichtdoor Bert 619 » do 19 okt 2017, 11:47

AV Proto-molen 03.JPG
(32.67 KiB) Nog niet gedownload
Krijg je daar geen problemen mee als er eventueel koffie resten zich ophopen tussen het onderste lager en flens waar de binnen maalschijf op rust.
Bij het afstellen van de maler beweegt de as verticaal in het lager en die ruimte tussen onderkant lager en bovenkant flens (nu gesloten) is variabel, misschien is het beter om daar ruimte te creëren door het lager iets hoger te plaatsen.

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: DIY handmaler

Berichtdoor ArjanV » di 16 jan 2018, 13:56

Het is weer even geleden dat ik wat gepost heb, maar dat wil niet zeggen dat er niks gebeurt...
Naast deze molen maken ben ik intussen voor het eerst opa geworden en ga ik binnenkort verhuizen, daarnaast druk met mijn bedrijf, dus er gebeurt genoeg ;-)

Maar, het eerste prototype is een behoorlijk eind op weg.
AV Proto-molen 08.jpg
De eerste bonen zijn al gemaald en ik ben niet ontevreden, er zit alleen nog een te grote slingering (0.05mm) in de as, dit kan en moet beter.
Nu nog verder met de rest van de onderdelen en de slingering er uit zien te krijgen.

Later meer....
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: DIY handmaler

Berichtdoor Erik82 » di 16 jan 2018, 16:07

Ziet er erg leuk uit. Ik was al benieuwd hoe het ervoor stond.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: DIY handmaler

Berichtdoor mutsje » di 16 jan 2018, 20:05

Je prototype verdiend al applaus vind ik. Wel enorm lef hoor, even zelf een handmaler in elkaar zetten. Ook genoeg technische kennis lees ik door het topic heen.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: DIY handmaler

Berichtdoor bobbee » di 16 jan 2018, 21:29

Ja, dit is toch wel bijzonder. Meeste personen praten erover met wilde ideeën maar er komt nauwelijks iets van.

Knap gedaan!

Wat ik nu zie op de foto, moet daar nog een opvangbakje onder?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: DIY handmaler

Berichtdoor ArjanV » di 16 jan 2018, 22:16

Daar komt inderdaad nog een opvangbakje onder.
Hier een doorsnede van het oude model (ik heb wat interne wijzigingen doorgevoerd)
Het bakje zit met 3 magneetjes vast aan de buitenste maalschijf, de voetplaat gaat waarschijnlijk ook van hout worden.
AV Proto-molen 03.JPG
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: DIY handmaler

Berichtdoor GuidovW » wo 17 jan 2018, 20:39

Het is weer even geleden dat ik wat gepost heb, maar dat wil niet zeggen dat er niks gebeurt...
Naast deze molen maken ben ik intussen voor het eerst opa geworden en ga ik binnenkort verhuizen, daarnaast druk met mijn bedrijf, dus er gebeurt genoeg ;-)

Maar, het eerste prototype is een behoorlijk eind op weg.

AV Proto-molen 08.jpg

De eerste bonen zijn al gemaald en ik ben niet ontevreden, er zit alleen nog een te grote slingering (0.05mm) in de as, dit kan en moet beter.
Nu nog verder met de rest van de onderdelen en de slingering er uit zien te krijgen.

Later meer....
Mooi zeg!
Petje af voor al je werk en resultaat.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron