DIY handmaler

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: DIY handmaler

Berichtdoor @3aan » do 14 sep 2017, 09:58

Feedback stel ik natuurlijk zeer op prijs, als hij klaar is en ik krijg er een espresso maling uit dan kom ik hier op terug.

Een planetaire aandrijving is wel erg mooi maar maakt het ook weer een stuk complexer, eerst maar eens maken zoals ik hem nu heb ontworpen zodat ik er wat ervaring mee kan opdoen.
Mocht het inderdaad erg zwaar malen dan kan ik eens gaan nadenken over een vertraging.

Als fixatie zat ik te denken aan een voetplaat die voorzien is van een rubber/siliconen materiaal wat veel grip geeft op de ondergrond.
Dat maakt een planetaire aandrijving juist zo geschikt, je blijft in de As van de malers, redelijk compact en dus niet optisch storend.

http://www.tandwiel.info/tandwielkasten/differentielen

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Planeetwielmechanisme

https://youtu.be/6X7TfOdVzpk

Bovenstaanden even ter info opgezocht ter verduidelijking voor de geinteresseerden in de materie, deze overbrengingen zie je ook in scootmobielen om met een relatief kleine motor toch voldoende kracht te ontwikkelen, voor dergelijke toepassingen worden er vaak een combinatie van tandwielen gebruikt, kunststof en metaal legeringen om zo o.a. een rustige reduceerkast te hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: DIY handmaler

Berichtdoor ArjanV » do 14 sep 2017, 13:00

Bij een planetair stelsel moet ik de toevoer van de bonen wel aanpassen, ik laat het nog even op mij inwerken, misschien krijg ik nog een helder :idea:

Iemand in de buurt van Dronten die een vergelijkbare maler heeft waar ik even aan kan draaien?
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Gebruikersavatar
joostvdb
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 19:30

Re: DIY handmaler

Berichtdoor joostvdb » do 14 sep 2017, 17:54


Iemand in de buurt van Dronten die een vergelijkbare maler heeft waar ik even aan kan draaien?
Omgeving Breda is waarschijnlijk iets te ver voor je, maar je bent van harte welkom hoor.

Mooi ontwerp! Werktuigbouwkundige van beroep?
Mahlgut MG-1 #zwart - Knock Feldgrind - Hario V60-01 glass & kettle - Aeropress

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: DIY handmaler

Berichtdoor ArjanV » do 14 sep 2017, 19:50

Om even heen en weer te rijden wel wat ver inderdaad, maar bedankt voor het aanbod :)
Werktuigbouwkunde is inderdaad een onderdeel van mijn werk, ik heb samen met mijn 2 broers en bedrijf dat mens aangedreven voertuigen ontwikkeld, bouwt en verkoopt.
Ligfietsen, transportfietsen, etc. daarnaast doen wij veel ontwikkelingen en prototype bouw voor opdrachtgevers.
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

kloosje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 11:45

Re: DIY handmaler

Berichtdoor kloosje » do 14 sep 2017, 20:02

Mocht het je lukken om het idee van een planetaire aandrijving verder in jouw ontwerp mee te nemen, dan ben ik meer dan geïnteresseerd. Dan mag je er (onder voorbehoud) meteen twee maken.

Ik lees hier vaak berichten van mensen die op zoek zijn naar een elektrische molen, terwijl ik denk dat die beter af zijn met een oude handmolen. Aan de andere kant toegegeven, die oude molens zijn wel harder werken en zijn ergonomisch niet praktisch aan te zwengelen.
Een oude toonbank molen (met tandwiel overbrenging) zou dat oplossen, maar zijn zwaar en log op je aanrecht.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: DIY handmaler

Berichtdoor bobbee » do 14 sep 2017, 20:30

Probeer een handmaler te ontwikkelen die makkelijk te reinigen is, weinig inspanning vergt en als klap op de vuurpijl platte schijven ipv conisch! Dan is er echt wereldwijd een markt voor jouw handmaler!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: DIY handmaler

Berichtdoor Erik82 » do 14 sep 2017, 20:34

Vergeet het idee van een handmaler met platte schijven. Dat is gewoonweg niet mogelijk gezien het toerental wat je zult moeten halen en de anatomie van de mens. De maler zou ook veel te breed moeten worden en dat is niet werkbaar. Er zijn veel hele goede redenen waarom er geen handmalers zijn met platte schijven. Alleen conische schijven zijn geschikt voor handmalers.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: DIY handmaler

Berichtdoor ArjanV » do 14 sep 2017, 21:00

Probeer een handmaler te ontwikkelen die makkelijk te reinigen is
Makkelijk reinigen is inderdaad een vereiste,
Als je bout A verwijderd dan kan de slinger er af, (deze zit op een vierkant gedeelte van de as) dan kan de as met de middelste maalschijf er naar beneden uit, schoonmaken is dan al mogelijk, wil je het bonen reservoir ook schoon maken dan moeten de 3 bouten C verwijderd worden, dan pak je de bovenplaat er af. Het mooie is dat de maalinstelling niet aangetast wordt.
AV Proto-molen 02.JPG
Ik heb besloten om hem toch eerst maar zo te gaan maken, dan krijg ik er gevoel in. Daarna kan ik eens goed nadenken over een vertraging, 2:1 3:1 of misschien nog meer.
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: DIY handmaler

Berichtdoor @3aan » do 14 sep 2017, 21:06

Platte schijven is wel mogelijk, je zal deze dan verticaal moeten plaatsen of onder een gering hoek, hoogte wordt dan weer de uitdaging..


Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: DIY handmaler

Berichtdoor Erik82 » do 14 sep 2017, 21:45

Het grootste punt voor platte schijven is dat je minimaal 300-400 (sweetspot ligt zelfs op 600rpm) toeren moet kunnen halen wat fysiek onmogelijk is voor mensen. Lage toerentallen op platte schijven werken niet goed en bij conisch wel. Dat is de belangrijkste reden waarom het niet te doen is. Een mens gaat max 100 toeren halen wat echt veel te laag is.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron