Eerste Koffiemaler

gino
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:54
Contacteer:

Eerste Koffiemaler

Berichtdoor gino » ma 09 okt 2017, 18:48

Beste mensen,

Ik zal me heel kort voorstellen:
Ik drink maar af en toe koffie maar als ik drink wil ik dat hij in de mate van het mogelijke ' perfect' is
Ik maak meestal koffie met een Bialetti en wil nu graag mijn bonen zelf malen.
Om de prijs van de maler te drukken en omdat ik toch niet zo heel veel koffie drink ben ik aan het uitkijken naar een manuele maler, dus niet elektrisch.
Ik zag deze staan : HARIO KERAMISCHE KOFFIEMOLEN SKERTON

Mag ik jullie mening hierover aub

Waarvoor dank

mvg

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Eerste Koffiemaler

Berichtdoor Jochen_P » ma 09 okt 2017, 23:26

Een Hario Skerton is een instap handmaler. Je maalt er vrij netjes koffie mee maar verre van goed. Een goede maler heeft een fijne maalgraad verstelling en maalt zo consistent mogelijk, dat doet deze niet.
Een echt goede handmaler is bijvoorbeeld een Kinu M38, Kinu M47, Lido 3 of E, er zijn er velen... Die zitten dan wel meteen boven de 250€...

Ikzelf heb een Porlex Mini, vergelijkbaar met een Skerton. Voor af en toe te gebruiken of mee te nemen op reis is dat ok. Als je echt serieus met koffie bezig bent is hij waardeloos. Leuk om je eerste stappen in vers gemalen koffie te zetten :) .

Gebruik wel vers gebrande koffie he, geen brol uit de Italiaanse supermarkt, Hema of AH ;)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

gino
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:54
Contacteer:

Re: Eerste Koffiemaler

Berichtdoor gino » wo 11 okt 2017, 12:23

Ik heb wel informatie opgezocht over de Lido 2 , ziet er nog leuk uit ook :) , kost inderdaad wel wat maar krijgt zeer degelijke reviews.
Vers gebrande bonen .... ik vraag me af waar ik dat in Antwerpen ga vinden

Bedankt voor uw duidelijke toelichting

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Eerste Koffiemaler

Berichtdoor Jochen_P » wo 11 okt 2017, 12:51

Dan heb je inderdaad meteen wel iets goeds :) .
Je kan hier eens kijken? https://caffenation.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Of online bestellen natuurlijk, oneindig veel keuze ;)
_____________________________________________________________________________________________

Lelit PL41EM

Eureka Olympus Hi-speed

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eerste Koffiemaler

Berichtdoor Erik82 » wo 11 okt 2017, 12:59

Beter zoeken inderdaad. In Antwerpen zit de beste brander van de Benelux en dat is Caffenation.

Alleen gezien je zoektoch naar Cubaanse en Italiaanse koffie denk ik niet dat je daar gaat vinden wat je zoekt. Caffenation brand erg licht en jij zoekt hoogstwaarschijnlijk een donkerdere branding. Je kunt altijd eens beginnen met de Roasted van Caffenation.

Een Kinu M47 geniet toch echt de voorkeur als je een geweldig maler zoekt voor niet al teveel geld. Een Lido 2 werkt ook aardig maar lang niet zo goed als de Kinu.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Eerste Koffiemaler

Berichtdoor Nomad » wo 11 okt 2017, 21:45

Hoe verhoud de lido en kinu met de commandante C40 handmaler? Die laatste heb ik nu een optie tot kopen voor. Zou voor filterkoffie zijn in mijn geval.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eerste Koffiemaler

Berichtdoor Erik82 » do 12 okt 2017, 07:36

De commandante is voor filter goed maar voor de rest niet. De getrapte maalverstelling heeft te grote stappen om goed fijn mee te kunnen malen. De Lido maalt aanzienlijk zwaarder dan beide andere. De Kinu is geweldig voor alles van turkish tot french press door de 0,5mm draad en de nagenoeg traploze verstelling.

Dus alleen voor slow is de Commandante erg goed maar voor de rest niet.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

gino
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:54
Contacteer:

Re: Eerste Koffiemaler

Berichtdoor gino » zo 15 okt 2017, 13:49

Ik sta op het punt mijn eerste maler te bestellen, de LIDO 2, prijs omgerekend een 225 euro.
Zou dienst doen om koffie te zetten met o.a. bialetti en espressomachine
Toch nog eerst effe checken of er voor deze prijs betere handmalers zijn, beter zal altijd wel kunnen maar 225 euro voor een eerste maler lijkt me genoeg.
En de reviews die ik over de lido 2 lees zijn allemaal positief.

nog tips? ik hoor het graag

mvg

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Eerste Koffiemaler

Berichtdoor bvds » zo 15 okt 2017, 14:03

Beter zoeken inderdaad. In Antwerpen zit de beste brander van de Benelux en dat is Caffenation.
Zegt wie? :D
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: RE: Re: Eerste Koffiemaler

Berichtdoor Jochen_P » zo 15 okt 2017, 14:12

Ik sta op het punt mijn eerste maler te bestellen, de LIDO 2, prijs omgerekend een 225 euro.
Zou dienst doen om koffie te zetten met o.a. bialetti en espressomachine
Toch nog eerst effe checken of er voor deze prijs betere handmalers zijn, beter zal altijd wel kunnen maar 225 euro voor een eerste maler lijkt me genoeg.
En de reviews die ik over de lido 2 lees zijn allemaal positief.

nog tips? ik hoor het graag

mvg
Voor espresso is de Lido E beter geschikt dacht ik? Ik kan mis zijn want ik haal ze altijd door elkaar :)
_____________________________________________________________________________________________

Lelit PL41EM

Eureka Olympus Hi-speed


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron