Olympia Moca

1
Ik heb een jonge Olympia Moca van Gabor overgenomen.
Klein formaat. Mooi gebouwd. Glazen stolp met bajonet sluiting. Slim gedaan.
Het binnenwerk is grotendeels gelijk aan de Mahlkonig ProM. Dit is zeg maar de edele versie daarvan zonder kunststof. Ook de draaiknop en snuit zijn gewoon metaal. De deksel op de stolp is over de top. Weegt alleen al iets van 400 g. De Moca is extreem snel voor zo'n klein ding: ca. 4 g/s. Mooi luchtig maalsel en weinig retentie. Heel geschikt voor single dosing.

Nieuw vraagt Olympia wel weer de hoofdprijs. Tsja dat is hun handelsmerk. Voor dat geld koop je ook makkelijk een Olympus. Ik hou alleen niet zo van groot en lomp. De ProM vond ik tot nu toe de beste maler die ik gehad heb. En deze vind ik een stukje mooier. Dus ik kon hem niet laten staan.

We zullen zien hoe hij gaat bevallen. De eerste shots waren in ieder geval spot on. Qua sound wel een ander verhaal dan de Atoml. Stil is anders. Maar lang duurt het in ieder geval niet.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Olympia Moca

2
Ziet er goed uit (mooi en degelijk). De ProM was in principe een geweldige maler alleen beroerd gebouwd en geplaagd door problemen. Als deze hetzelfde is maar dan wel goed gebouwd hebben ze een goede maler neergezet. De vorige Moca was niet zo heel goed. Toch blijft singledosen met een GOD discutabel omdat juist die massa op de bonen voor een wat beter maalsel zorgt en juist daar de kracht van een GOD-maler ligt.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Olympia Moca

3
Toch blijft singledosen met een GOD discutabel omdat juist die massa op de bonen voor een wat beter maalsel zorgt en juist daar de kracht van een GOD-maler ligt.
Ja dat klopt op zich. Ik heb gewoon wat boontjes is de hopper hoor. Maar single dosing gaat voor een GOD wel erg goed bij deze. De bonen glijden heel goed de maalkamer in. Helemaal geen popcorning.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs