Compacte molen gezocht voor espressomaling

bartpl1
Berichten: 21
Lid geworden op: di 11 apr 2017, 06:02

Compacte molen gezocht voor espressomaling

Berichtdoor bartpl1 » zo 19 nov 2017, 13:22

Ben een tijd dit forum aan het volgen en groei naar het moment om een bonenmaler te kopen.

Heb een sterke voorkeur voor een compacte maler.
Het maalsel zal met een halfautomaat verwerkt worden voor (dubbele) espresso's en cappuccino's voor de wederhelft.
Verder zijn gebruiksgemak en kwaliteit van het maalsel de belangrijkste eisen.
Wil liefst zelf een nieuw exemplaar kopen, zodat de investering lang mee kan gaan en je niet hoeft te vrezen voor verborgen gebreken.
Het budget heb ik op maximaal EUR 400 gesteld. Snap wel dat de topmolens EUR 700+ kosten maar dat is voor mij een te forse investering.

Op mijn shortlist heb ik onderstaande molens staan.
1 Eureka Mignon
2 Kinu M47

Grootste verschil is natuurlijk gemotoriseerd malen (50mm vlakke schijf) en handmatig malen (47mm conische schijf).

Van de Mignon zijn de nodige positieve reviews terug te vinden. Heb deze ook regelmatig op deze site aangeprezen gezien.
Binnenkort komen updates op de markt die interessant kunnen zijn voor het gebruiksgemak, al zijn de prijzen nog niet bekend.

Voordeel van de Kinu lijkt me dat je het aanrecht meer vrij kunt houden en dat je deze ook op vakantie makkelijk kan meenemen.
Het handwerk zie ik niet als een bezwaar, zoveel kopjes gaan er dagelijks ook weer niet doorheen.
Alleen bij visite heb je meer gemak van een gemotoriseerde machine.
Heb op deze site en bij externe reviews gezien dat de maler veel kwaliteit belooft. Ook het gebrek aan retentie spreekt aan.
De prijs komt mij voor een handmaler wel stevig over. Kan wel begrijpen dat ontwikkelkosten en productieschaling hiertoe bijdragen.

Zijn er mensen die uit ervaring kunnen vertellen of er een duidelijk verschil is tussen deze malers qua smaakbeleving?
Ik houd zelf van een stevige volle smaak (veel chocolade) van een espresso, niet scherp of zuur.
Moet zelf nog gaan ontdekken wat verschillende soorten bonen en branding gaan brengen.
Leggen deze malers beperkingen op, bijvoorbeeld voor donkerder of lichtere branding?

Zijn er andere belangrijke verschillen waar ik rekening mee moet houden bij mijn keuze?

Groet, Bart
| Bezzera BZ10 | Kinu M47 |
... ook zo'n zin een vloeibare bonbon?

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Compacte molen gezocht voor espressomaling

Berichtdoor Erik82 » zo 19 nov 2017, 13:31

Kijk ook eens naar een MK Vario. Levert erg goed maalsel in een compacte behuizing.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Compacte molen gezocht voor espressomaling

Berichtdoor bvds » zo 19 nov 2017, 14:53

of even wachten tot begin 2018.

er komt een opvolger van de Mignon. meerdere versies. de mooiste versie krijgt iets grotere schijven, digitale timers en gaat net als de Atom heel stil worden.

de Kinu M47 is een prima keuze mits je van malen met de hand houdt. hij komt als het goed is voor eind december weer in de verkoop. althans dat hebben ze me afgelopen week laten bevestigen.

inderdaad is een vario puur op maalsel niet slecht.

persoonlijk zou ik voor die 475 euro (in Duitsland iets voordeliger) zonder aarzeling voor de nieuwe versie van de Mignon gaan.

voordeel van de Kinu is dat je hem ook heel goed voor filter in kan zetten!

voor wat je nu zoekt d.w.z. body en chocolade denk ik dat de Eureka en Kinu het beste passen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: Re: Compacte molen gezocht voor espressomaling

Berichtdoor bobbee » zo 19 nov 2017, 21:00

...Groet, Bart
Kijk ook eens naar een MK Vario. Levert erg goed maalsel in een compacte behuizing.
Tk mahlkonig vario digitale koffiemolen voor espresso
€ 250,00
http://link.marktplaats.nl/m1226804528
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bartpl1
Berichten: 21
Lid geworden op: di 11 apr 2017, 06:02

Re: Compacte molen gezocht voor espressomaling

Berichtdoor bartpl1 » zo 19 nov 2017, 22:29

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb de Vario bekeken op MP, ziet er netjes uit zoals die wordt aangeboden.
De prijs lijkt me ook niet vreemd, al moet je er maar op vertrouwen dat ie zo goed als nieuw is.
Toch beantwoord het niet aan de vraag waar ik het topic mee heb geopend.
Ik had de Vario niet op mijn shortlist vanwege de hogere nieuwprijs waardoor de value-for-money niet zo goed in balans was als bij de Mignon. Bovendien blijf ik graag bij mijn voornemen voor aanschaf van een nieuwe molen.

Ben ook nog benieuwd of iemand mij nog goed kan duiden of je met een M47 van Kinu een betere maler in handen krijgt dan met een Mignon. Concept van beiden spreekt mij wel aan, kan ze alleen niet ergens direct ter vergelijking ervaren. Mocht iemand er wat over kunnen vertellen dan luister ik graag.
| Bezzera BZ10 | Kinu M47 |

... ook zo'n zin een vloeibare bonbon?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Compacte molen gezocht voor espressomaling

Berichtdoor bobbee » zo 19 nov 2017, 23:04

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb de Vario bekeken op MP, ziet er netjes uit zoals die wordt aangeboden.
De prijs lijkt me ook niet vreemd, al moet je er maar op vertrouwen dat ie zo goed als nieuw is.
Toch beantwoord het niet aan de vraag waar ik het topic mee heb geopend.
Ik had de Vario niet op mijn shortlist vanwege de hogere nieuwprijs waardoor de value-for-money niet zo goed in balans was als bij de Mignon. Bovendien blijf ik graag bij mijn voornemen voor aanschaf van een nieuwe molen.

Ben ook nog benieuwd of iemand mij nog goed kan duiden of je met een M47 van Kinu een betere maler in handen krijgt dan met een Mignon. Concept van beiden spreekt mij wel aan, kan ze alleen niet ergens direct ter vergelijking ervaren. Mocht iemand er wat over kunnen vertellen dan luister ik graag.
De M47 is een handmaler. Ga daar maar eens mee aan de slag om voor iedere espresso met de hand te malen...dat zul je moeten proberen. Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Compacte molen gezocht voor espressomaling

Berichtdoor bvds » ma 20 nov 2017, 07:41

Ik zou eerder een nieuwe Vario in Duitsland kopen. Voor <400 moet dat lukken.

De nieuwe versie is wat degelijker van binnen en heeft een mooie zware filterdrager steun. Die kost alleen al dik 50 euro. Voor het maalsel maakt dit niet uit, maar het geeft de maler een veel betere uitstraling. Plus de maler is aanzienlijk zwaarder wat een voordeel is. En de sterkere pulley van metaal is ook te prefereren. Tel daar dan nog de garantie bij op. Gezien de vele problemen met de Vario's is dat ook aantrekkelijk!
Laatst gewijzigd door bvds op ma 20 nov 2017, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Compacte molen gezocht voor espressomaling

Berichtdoor bvds » ma 20 nov 2017, 07:42

En ik zou even wachten op de nieuwe Eureka Mignon...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Compacte molen gezocht voor espressomaling

Berichtdoor bvds » ma 20 nov 2017, 08:00

Bijvoorbeeld bij Moema, 377 euro:

https://www.moema-espresso.com/mahlkoen ... ffeemuehle

Perfetto, 379 euro:

https://www.moema-espresso.com/mahlkoen ... ffeemuehle

Bij Stoll espresso: 399 euro.
Laatst gewijzigd door bvds op ma 20 nov 2017, 08:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Re: Compacte molen gezocht voor espressomaling

Berichtdoor beekschooten » ma 20 nov 2017, 08:05

Volgens mij staat de server nog op zomertijd. Op mijn klok is het nu 8:05. En jouw reactie is van 9:00 vanochtend. Best knap. :lol:
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten

cron