Aanschaf Solis IQ Digital 1612

Harryforest
Berichten: 16
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 13:05

Re: Aanschaf Solis IQ Digital 1612

Berichtdoor Harryforest » za 02 dec 2017, 08:32

Ik heb met de eerdere versie gewerkt van de Solis. Weinig aan op te merken! Zet het niet in de vergelijking met een Mazzer of Fiorenzato, maar je kan er een prima espresso mee zetten.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
La Marzocco Linea Mini - Mazzer Super Jolly E SSP -Chemex - Hario V60-01-02 - Wilfa Svart Precision - Wilfa Svart Pour Over - Clever Dripper - Hario Skerton MSCS-2TB - Aeropress - Hario Cloth Dripper DPW-3 - Kruve

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Aanschaf Solis IQ Digital 1612

Berichtdoor bobbee » za 02 dec 2017, 08:50

Iedereen heeft zijn eigen maatstaf. Het hangt ook samen met wat iemand een goede espresso vind. Brew ratio, koffiebonen etc spelen een grote rol. Voor alles geldt echter beginnen bij het begin en heb plezier en geniet. Na de Solis is nog een hele berg met apparatuur te ontdekken en dingen om de kwaliteit verder te verbeteren. Het is maar net waar je wilt beginnen en wat op dit moment het vergelijkingsmateriaal is.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RE: Re: Aanschaf Solis IQ Digital 1612

Berichtdoor HanR » za 02 dec 2017, 09:11

Iedereen heeft zijn eigen maatstaf. Het hangt ook samen met wat iemand een goede espresso vind. Brew ratio, koffiebonen etc spelen een grote rol. Voor alles geldt echter beginnen bij het begin en heb plezier en geniet. Na de Solis is nog een hele berg met apparatuur te ontdekken en dingen om de kwaliteit verder te verbeteren. Het is maar net waar je wilt beginnen en wat op dit moment het vergelijkingsmateriaal is.
Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Een klant van mij heeft echter een eerdere versie van de Solis IQ gefrustreerd weer de deur uit gedaan. De combinatie was met een Vibiemme Domobar HX uit de tijd voor de splitsing tussen Super en Junior. De maler kon niet fijn genoeg om iets fatsoenlijks te zetten.
Nu helpt het oook niet mee dat de oudere Vibiemme groepen een erg kleine "hoofdruimte" hebben. Dat wil zeggen dat de kop met het douchescherm vrij ver in het filterbakje steekt.
Ondanks dat was nog steeds de oorzaak de maler.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Aanschaf Solis IQ Digital 1612

Berichtdoor bobbee » za 02 dec 2017, 09:20

Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Een klant van mij heeft echter een eerdere versie van de Solis IQ gefrustreerd weer de deur uit gedaan
....
Ondanks dat was nog steeds de oorzaak de maler.
Eens. Ook ga je zo'n solis flink laten werken voor een espresso maling...het is als een kleuter van 4 je weekend boodschappentas naar huis laten tillen...

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat in de 2e post al was aangegeven dat de maler niet een juiste keuze was en verderop geeft TS aan hem terug te sturen. Daarna komt er weer een advies dat het wel kan. Zodoende blijf je in discussie. Het is aan degene zelf welk advies hij aanneemt. Ik weet wat wij zouden kiezen, en hopelijk is dat duidelijk. ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Aanschaf Solis IQ Digital 1612

Berichtdoor Erik82 » za 02 dec 2017, 10:43

Waarom zou je de Solis houden als er voor hetzelfde budget malers zijn die veel beter voldoen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Aanschaf Solis IQ Digital 1612

Berichtdoor bobbee » za 02 dec 2017, 11:45

Omdat iemand geen advies wilt en het wel best vind zo. Maar dat is hier niet ter sprake.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Aanschaf Solis IQ Digital 1612

Berichtdoor Erik82 » za 02 dec 2017, 13:07

Inderdaad. De TS heeft zeker geluisterd en gaat voor een betere maler waar hij veel meer plezier aan gaat beleven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

CafféEspresso
Berichten: 11
Lid geworden op: do 30 nov 2017, 10:32

Re: Aanschaf Solis IQ Digital 1612

Berichtdoor CafféEspresso » za 02 dec 2017, 18:49

Wel best interessant al die goed bedoelde adviezen. Heb vandaag toch even de doos opengemaakt en een keuring gedaan van de Solis maar ga morgen toch dit toestelletje retour geven. Volgende week bestel ik me de Eureka mignon advanced v2. Hiermee maak ik volgens mij al een behoorlijke vooruitgang vanaf mijn prulmalertje van Severin. Thanks to you guys heb ik zo een beginnersfout vermeden. :)

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Aanschaf Solis IQ Digital 1612

Berichtdoor Erik82 » za 02 dec 2017, 19:55

Goed bezig! Met de Mignon v2 heb je een hele leuke beginnersmaler waar je voorlopig genoeg aan hebt. In vergelijking met de Severin zal het een wereld van verschil gaan zijn.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

CafféEspresso
Berichten: 11
Lid geworden op: do 30 nov 2017, 10:32

Re: Aanschaf Solis IQ Digital 1612

Berichtdoor CafféEspresso » ma 04 dec 2017, 21:33

Voilà, solisje is back to sender :)
Heb mijn oog nu laten vallen op de Mahlkönig Vario of de Quamar 80 E
Budget gaat dan ook met € 100 omhoog :mrgreen: maar beter nu effe doorgaan.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron