Goed maar vooral zo stil mogelijk

piponld
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 20:29
Locatie: Heerhugowaard

Goed maar vooral zo stil mogelijk

Berichtdoor piponld » ma 01 jan 2018, 12:49

Hallo allemaal,

na een turbulent 2016 en 2017 (privevlak) voor 2018 naar we hopen wat meer tijd voor espresso en genieten. Huidige maler is een Mazzer mini E welke in onze beleving erg veel "herrie" maakt waardoor we voorzichtig op zoek gaan naar een maler die een treetje hoger staat maar vooral stil(ler) is. Daarnaast willen we wel minimaal dezelfde maalkwaliteit hebben of beter.
Een hele tijd geleden bij Frans G geweest en die had toen oa een compak E8 staan welke mijn interesse trok. Nu weet ik niet of dat een stille machine is maar hoop van jullie te horen of dit zo is en welke machine we nog meer aan moeten denken.

Mochten jullie ons van advies willen voorzien....alvast bedankt.
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Goed maar vooral zo stil mogelijk

Berichtdoor bobbee » ma 01 jan 2018, 13:09

Als je op geluid gefocust bent is de Eureka Atom echt een ontzettend stille maler. Die moet je echt gaan checken want je zult versteld staan.
Ik heb hem zelf weggedaan voor de Eureka Olympus 75Eomdat ik toch de degelijkheid van een horecamaler prefereer en de 75mm mythos schijven.
Maar de Atom is wel echt een leuke maler om te overwegen!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Goed maar vooral zo stil mogelijk

Berichtdoor Pti » ma 01 jan 2018, 13:21

De aller stilste molen is toch zeker de Mahlkonig K30, maar die heeft zo zijn sterke + en ook - punten.
Ik vind de Ceado e37s een prima alternatief op de K30 met minder retentie en een zelfde geluidsnivaeau.

Ga sowieso voor vlak, want bij conisch zit er een overbrenging (reductor) tussen motor en schijven om het toerental terug te brengen en dat maakt altijd meer geluid. Hoewel het lawaai van de Kony mij naar Mazzer maatstaven ontzettend meeviel, een helemaal volle hopper wil ook schelen.

Mooi zou zijn als je in de buurt het eea. kunt proberen voordat je een molen koopt. Geef ook even aan wat je nog meer wel en/of niet belangrijk vind van een koffiemolen om je beter de juiste kant op te kunnen sturen.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Goed maar vooral zo stil mogelijk

Berichtdoor Erik82 » ma 01 jan 2018, 14:23

De MK K30 is inderdaad een hele stille maler met geweldig kwaliteit maalsel. Samen met de Mythos wel zo'n beetje de benchmark voor kwalitatief geweldig maalsel. Je moet dan wel voor de Vario (traploos) gaan en niet de ES (getrapt). Echt een geniale maler maar dan wel met vrij veel retentie (8gr of iets meer). De retentie is de reden waarom ik hem destijds verkocht heb en naar mijn mening het enige nadeel aan de maler.

De K30 V2 komt heel binnenkort uit dus wellicht kun je een V1 dan met korting krijgen. Hij is onder andere hier relatief goedkoop te krijgen http://espressoperfetto.de/espresso-muh ... hwarz.html om je een beetje idee te geven van prijs.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Goed maar vooral zo stil mogelijk

Berichtdoor bvds » ma 01 jan 2018, 14:41

MK K30 is zeker top. Stiller dan Atom niet. Wel de betere maler van de twee. Dat mag ook wel gezien het prijsverschil.

Verder zijn er niet zo veel stille malers afgezien van handmalers.

Mijn Olympia Moca is net als de MK ProM qua output net zo goed als een K30. Maar lang niet zo stil. Dat heeft de K30 met zijn slimme ophanging en "luchtisolatie" slim bekeken. De vraag is natuurlijk hoe veel last je hebt van wat herrie bij een snelheid van 3.5 g/s. Tegen die tijd dat ik besef dat mijn Moca herrie maakt is mijn bakje al ruimschoots vol.

Kortom wil je echt stil dan is het ofwel met de hand malen ofwel een Atom kopen. Als het groter en duurder mag is de K30 een prima keuze.

Of nog heel even wachten op de nieuwe Atom met Mythos schijven! Dat gaat denk ik een regelrechte hit worden. Veel mensen hebben de laatste tijd een Olympus met Mythos burrs gekocht. Zonder twijfel top maalsel. De Atom variant gaat een heel stuk stiller zijn en ook nog eens veel minder lomp. Wat wil je nog meer...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Roelemans
Berichten: 15
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 21:25

Re: Goed maar vooral zo stil mogelijk

Berichtdoor Roelemans » ma 01 jan 2018, 15:44

Ik heb sinds kort een atom staan en vind hem bijzonder weinig geluid maken.
Nu ben ik nog beginner maar van wat ik mij heb laten vertellen is dit zeker een goede maler en ik ben er ook erg tevreden over. Maar of hij beter is dan die je nu hebt weet ik zo niet. Je mag hem komen beluisteren in omgeving Deventer. Of je kijkt op YouTube filmpjes waarbij je jou maler met een andere vergelijken om je te oriënteren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

piponld
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 20:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: Goed maar vooral zo stil mogelijk

Berichtdoor piponld » ma 01 jan 2018, 16:10

Als je op geluid gefocust bent is de Eureka Atom echt een ontzettend stille maler. Die moet je echt gaan checken want je zult versteld staan.
Ik heb hem zelf weggedaan voor de Eureka Olympus 75Eomdat ik toch de degelijkheid van een horecamaler prefereer en de 75mm mythos schijven.
Maar de Atom is wel echt een leuke maler om te overwegen!
Gefocust op geluid is wel de reden van onze overstap, momenteel is er ,gedurende het malen, gewoonweg niet met elkaar te communiceren op gebarentaal na. Helaas zijn we die niet machtig op een paar universele handgebaren icm met vingers na ;)
Kun je aangeven hoeveel luider de Olympus in vergelijk met de Atom is?
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Goed maar vooral zo stil mogelijk

Berichtdoor Erik82 » ma 01 jan 2018, 16:16

Olympus maakt wel meer lawaai maar niet belachelijk veel meer. Dan is het de vraag of 3.5s iets meer lawaai niet veel beter is dan 7-8s iets minder lawaai. Persoonlijk vind ik 3.5s iets meer lawaai veel fijner. Met de K30 kom je uit op 3.2s weinig lawaai voor 18gr.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

piponld
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 20:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: Goed maar vooral zo stil mogelijk

Berichtdoor piponld » ma 01 jan 2018, 16:41

Heb n.a.v. de tips hier even op de site van Eureka.it gekeken en daar zag ik de volgende zaken die me wederom met de nodige vragen achter laten.

Eureka Olympus 75E HS verkrijgbaar met ti burrs en red speed burrs, Eureka Atom Special 75 verkrijgbaar met ti en red speed burrs.
Verder hebben beiden een 800 watt motor icm 1400 rpm.
Prijzen weet ik nog niet maar heb ik een mailtje tegenaan gegooid dus daar moet ik nog even op wachten.

Los vd prijs is mijn vraag welke de betere molen is qua kwaliteit en gebruiksgemak (ben ab so luut niet technisch qua schoonmaak, instellen etc)? De mazzer is als ik de verhalen mag geloven bijna gemaakt om WO-3 te doorstaan en dat gegeven spreekt mij erg aan. Duurzaamheid.
En welke burrs zouden de beste optie zijn? titanium ken ik het gegeven van red speed niet echt. heb al wel even gegoogled maar lees daar dan weer dat dit ook een coating is. Meerwaarde van de ene t.o.v. de andere weet ik dan weer niet.

Voor wat betreft gebruiksgemak spelen de volgende zaken mee:

Goede smaak
Luchtig maalsel zonder vaste klonten
Geen single dose, maar on demand.
Makkelijk en breed traploos instelbare maalgraad
Moet ook zonder WDT/RDT en poespas een acceptabele shot produceren
Weinig bijstellen van dag-tot-dag
Geen herriemaker
Niet te veel retentie
Uiterlijk aantrekkelijk (goedkeuring vd vrouw)

En elke keer als ik me in deze materie waar bemerk ik dat het meer vragen oproep dan beantwoord oftewel ik weet er gewoon te weinig van af... :?
Laatst gewijzigd door piponld op ma 01 jan 2018, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way

piponld
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 20:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: Goed maar vooral zo stil mogelijk

Berichtdoor piponld » ma 01 jan 2018, 16:46

Olympus maakt wel meer lawaai maar niet belachelijk veel meer. Dan is het de vraag of 3.5s iets meer lawaai niet veel beter is dan 7-8s iets minder lawaai. Persoonlijk vind ik 3.5s iets meer lawaai veel fijner. Met de K30 kom je uit op 3.2s weinig lawaai voor 18gr.
Dat van die 3,2s voor 18gr t.o. 7 -8s voor 18gr is zeker een overweging een belangrijke zelfs. De prijs van de K30 via de door jou genoemde url is echter even wennen. Vandaar dat we Eureka zeker als optie meenemen.
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron