Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Frup » do 08 mar 2018, 13:45

De alom bekende upgraditis heeft toegeslagen, dit keer ben ik aan een nieuwe maler toe.
Mijn oude maler is al verkocht. Dus ik zit nu zonder ... :(
Na onderzoek en afweging, ook financieel, neig ik sterk naar een Eureka Olympus 75E TiN. Ik heb een voorkeur voor donker gebrande bonen, waardoor ik denk dat platte schijven prima voor mij zijn.
Nu lees ik dat binnenkort de nieuwe Atom Specialty 75 (met 75mm TiN schijven) leverbaar komt. Die wordt in april verwacht en de prijs is nog niet bekend.
De Atom is stil, maar ook lichter en kleiner op het aanrecht. Schijven, motor en toerental lijken identiek aan de Olympus.
Zijn er argumenten om op deze Atom te wachten? En een maand koffie uit de oude Braun drinken. Of is de Olympus toch op punten beter?
Vast bedankt voor jullie mening.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Erik82 » do 08 mar 2018, 18:06

Voor donkere branding kun je beter overstappen op groot conisch door de veel grotere consistentie. Juist met donkere brandingen ga je geen verschil proeven tussen plat en conisch. Van conische schijven zijn er veel meer singledosemalers voor als dat je ding is. Als je een GOD wilt dan vooral de conische malers links laten liggen door de gigantische hoeveelheid retentie.

Persoonlijk zou ik voor de Olympus gaan en niet op de Atom wachten. De Olympus is meer gericht op horeca en dus ook steviger gebouwd. Qua footprint zal het elkaar hoogstwaarschijnlijk bijzonder weinig ontlopen. Als ik de huidige Atom en de Olympus bekijk is de Olympus toch echt veel robuuster. Tevens verwacht ik dat de Atom duurder zal worden dan de Olympus.

Tevens heb je ook minder nut van de TiN Mythos schijven in de Olympus met donkere brandingen. Die geven een meer unimodale verdeling waar je vooral bij lichtere brandingen veel profijt van hebt. Het maakt in jou geval niet uit of je een Olympus, Compak E8 oid koopt omdat je met donkere brandingen weinig tot geen verschil gaat proeven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor bvds » do 08 mar 2018, 18:17

Ik heb een voorkeur voor donker gebrande bonen, waardoor ik denk dat platte schijven prima voor mij zijn.
In het geval van donkere branding maakt het minder uit of je gaat voor conisch of vlak. En ook zul je niet veel verschil gaan proeven tussen de Atom 75 TiN en de normale Atom als je het mij vraagt. De 75 mm TiN burrs gaan vooral her verschil maken bij light roast.

Neemt niet weg dat de Atom 75 TiN een hele aantrekkelijke maler lijkt te worden. Grootste verschil met de Olympus is niet de kwaliteit van het maalsel (want die zal identiek zijn) maar de bouwkwaliteit. De Olympus is gewoon zwaarder gebouwd. Voor thuis voldoet de Atom echter ruimschoots. Het kleinere formaat en het stillere malen vind ik voor thuis een grote pre en weegt wat mij betreft ruimschoots op tegen de robuustere bouw van de Olympus. Ma.w. ik verwacht dat de meeste thuisbarista's voortaan aan deze Atom de voorkeur gaan geven. Slimme zet van Eureka als je het mij vraagt.

Overigens gaat de Olympus 75 TiN zeker niet goedkoper worden dan een Olympus. Reken op een vergelijkbaar bedrag of mogelijk zelfs iets duurder!

Kortom bedenk eerst of je echt de 75 mm TiN burrs wilt gezien je smaakvoorkeur. En anders zou ik serieus de Atom of bijvoorbeeld de Compak E5 overwegen. Dan bespaar je een paar honderd euro.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Frup » do 08 mar 2018, 19:27

Dank voor jullie uitgebreide reacties!
Dus als ik wat meer richting light roast ga, dan zouden 75mm TiN burrs wel degelijk verschil uitmaken begrijp ik. Ik wil wel wat meer uitproberen eigenlijk. Onlangs eens wat geproefd van Koffielab. Een nieuwe ervaring voor mij... :lol:
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero

Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor bvds » do 08 mar 2018, 19:40

Koffielab boontjes zijn erg goed en zitten aan de lichtere kant. Als je dat lekker vindt dan is wachten op de Atom 75 TiN best de moeite waard...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Erik82 » do 08 mar 2018, 20:37

Grappig want ik vind Koffielab nog best donker en eerder vergelijkbaar met Blommers. Het is geen Fascino of DBC (donker) maar ook zeker geen Caffenation, Man met Bril of White Label (licht). Ik zou Koffielab eerder als medium omschrijven en niet zozeer licht.

Als je op den duur wat andere dingen wil proberen en dan vooral lichtere brandingen dan gaat de smaak er met de Mythos schijven ineens aanzienlijk op vooruit. Je kan dan inderdaad maar beter de juiste spullen hebben voor het geval je toch lyrisch wordt over lichte brandingen want dan is je maler er in ieder geval heel geschikt voor.

Iedereen heeft zo zijn voorkeuren want ik zou de Olympus verkiezen boven de nieuwe Atom met dezelfde schijven puur en alleen voor de bouwkwaliteit.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor bvds » do 08 mar 2018, 20:59

Eens dat Caffeenation lichter brand.

Met beide malers maakt Frup een prima keuze. Maar ook met een normale Atom of Compak E5 valt voor de meesten prima te leven...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Ossy » do 08 mar 2018, 21:41

Word de Atom met 75E duurder dan the Olympus met 75E?

Ik had juist verwacht dat er zo 100 euro verschil tussen de Atom en Olympus zou zijn. Had toevallig een mail gestuurd naar Elektros of ze de atom ook krijgen, zag dat de mignon speciality vanaf 15 maart beschikbaar is.

Zit zelf namelijk ook te kijken voor of een Atom of een Mignon 55E, waarschijnlijk zal er een groot verschil tussen zitten. Ik zoek dit al upgrade voor mijn LSM 97, waar ik blij mee ben maar wil liever GOD, gemak heeft ook een smaak :P
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Erik82 » do 08 mar 2018, 21:48

Met beide malers maakt Frup een prima keuze. Maar ook met een normale Atom of Compak E5 valt voor de meesten prima te leven...
Moet zeggen dat ik bij Frans erg onder de indruk was van de E5. Mooie maler met goed maalsel. Dat was wel met wat donkerdere branding.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Pti » vr 09 mar 2018, 08:55

Wanneer ruimte een issue is dan zou ik zeker op de Atom 75tin wachten. In een thuissituatie is de zwaardere elektromotor en behuizing van de e75 niet persé een must. De gebruiker heeft er voor betaald en je mag hopen dat die er een stuk zuiniger op is dan horecapersoneel in een "gebruiksvoorwerp" setting.

Ook denk ik dat de tweedehands verkoopwaarde van de atom op termijn hoger zal blijven omdat hij door zijn schappelijke maatje een breder publiek aanspreekt. Mensen die niet zo gek zijn als wij zullen dit eerder voorbij de huiselijke raad van bestuur krijgen, een zgn. hogere WAF.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron