Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Pti » za 11 aug 2018, 13:37

Het wachten is beloond :D

De Atom 75 Specialty is uit voorraad leverbaar bij van Pommeren.
Deze chrome versie is €1190,- en de "gewone" €1090,-

De prijs is daarmee €100 hoger dan de Olympus met 75mm schijven.

Van Pommeren kiest er voor de molen altijd met de TiN coated mythos schijven en kleine zwarte hopper te leveren.
Bijlagen
IMG-20180811-WA0007.jpeg
IMG-20180811-WA0009.jpeg

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Erik82 » za 11 aug 2018, 14:02

Ziet er goed uit. Samen met de Lelit Bianca heb je een geweldige setup. Veel beter is er voor dat geld niet te krijgen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor bvds » za 11 aug 2018, 14:14

Proficiat. Erg gave maler die ik ook op mijn netvlies heb. Benieuwd of de maler bij de start op zijn plek blijft. De normale Atom had bij de aanloop door zijn enorme moment de neiging om een "ruk naar rechts" te maken. En als je bedenkt dat deze een nog potentere motor heeft...

Hoe dan ook top kwaliteit maalsel in een keuken vriendelijk formaat en ook nog eens snel en stil. Wat wil de mens nog meer...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor bobbee » za 11 aug 2018, 14:42

Gaaf!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor GuidovW » za 11 aug 2018, 18:57

Mooi zeg!
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Pti » za 11 aug 2018, 21:04

Eindelijk die tijdelijke LawaiSCASO de deur uit \0/

En wat is de Atom75 stil zeg! Verslaat de k30 makkelijk *hetzij op basis van geheugen.

Tim.R
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 20:16

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Tim.R » wo 22 aug 2018, 13:44

Eindelijk die tijdelijke LawaiSCASO de deur uit \0/

En wat is de Atom75 stil zeg! Verslaat de k30 makkelijk *hetzij op basis van geheugen.
En, nu de wittebroodsweken voorbij zijn, hoe bevalt de Atom 75?

Ik ben zelf een beetje in dubio. Ik wil graag mijn Mythos inruilen voor een wat huiskamer vriendelijker modelletje van Eureka. Dus: Atom 75, Olympus Ti of de Drogheria MCD4 (75mm). Nu is voor mij het geluid niet de voornaamste reden om tot aankoop over te gaan. Vooral de kwaliteit van het maalsel en de mogelijkheid tot single-dosing. Ook zou ik de molen graag voor filter willen gaan gebruiken (dit vond ik met de Mythos altijd lastig aangezien een mooie filter-stand anderhalve rotaties van mijn espresso-stand verwijdert was.

Hoe is de retentie van de Atom? Heb je ook last van het popcorning effect?
Machine: La Marzocco - GS/3 MP,
Molen: Nuova Simonelli - Mythos Barista
Gadgets: La Marzocco - VST-Strada 17/21 Grams

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor bvds » wo 22 aug 2018, 14:28

De Atom 75E heeft dezelfde maalkamer als de Olympus en maalschijven als de Mythos.

Retentie is niet zo groot. De normale Atom 60E zit op ca. 6 gram. Deze rond de 3 gram omdat de goot om de schijven heen veel smaller is.

Ik zou de Atom 75E kopen in jouw geval. Zelfde kwaliteit maalsel als je gewend bent, maar een stuk compacter en stiller.

Voor filter gewoon een goede handmaler er bij. Of iets als een een MK vario met steel burrs of een Baratza Forte BG. Maar dat is meteen fors duurder. Evt. kom je met een Baratza Virtuoso of een Wilfa Svart ook een heel eind.

De Atom gebruiken voor filter lijkt me niet handig. Voor single dosing is het geen topper. En de maalgraad steeds verstellen is ook niks.

Evt. wachten op de Atom Brew! Die zou wel geschikt moeten zijn voor single dosing.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Erik82 » wo 22 aug 2018, 15:49

Als je de maler voor beide wilt gebruiken zou ik wachten en een Monolith Flat of Max kopen. Wisselen voor filter en espresso gaat een ramp worden en je koffie is zo op.

Daarnaast staat de Mythos juist bekend om de lage retentie doo de gekantelde maalkamer. Wat dat betreft denk ik niet dat je er erg op vooruit zal gaan. De Atom zal minder goed gebouwd zijn dan je Mythos en minder nauwkeurig zijn. Het enige voordeel is dat de Atom kleiner is. Wellicht past de kleine hopper met blowup system wel op de Mythos.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wachten op nieuwe Eureka Atom Specialty 75 TiN?

Berichtdoor Pti » wo 22 aug 2018, 17:50

Veel meer dan Bas (bvds) kan ik je helaas niet geven. Ik zit middenin een grote verbouwing en heb de Eureka helaas weer in de doos moeten stoppen en op moeten bergen. Ik heb er een dagje mee kunnen spelen en toen moest de hele benedenverdieping incl. Espresso machine leeg.

WB. De brewpro, die stond eerst bovenaan mijn shortlist. Helaas is de lancering nu twee keer uitgesteld. Huidige status is totaal onbekend er is geen formele aankondiging meer te vinden. Toen ik de mensen van Eureka op WOC confronteerde met de pagina van de brewpro vroegen zij aan mij hoe ik daarvan wist :roll: ...

De Eureka is zeer stil en produceert fluffy maalsel zoals men mag verwachten in vergelijking met de rest van eureka's line-up.
In tegenstelling tot vele andere staat retentie bij mij maar laag in het vaandel. Ik vind smaak en gebruiksgemak sowieso superieur, maar ik zal deze dus helaas voorlopig niet kunnen meten. Echter, als je toch gaat single doden, kun je wat mij betreft je horizon verbreden tot voorbij grind on demand molens...


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten

cron