Bonen en bonen

erreen
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:51

Bonen en bonen

Berichtdoor erreen » vr 09 mar 2018, 09:21

Morgen (za. 10 mrt) wordt mijn maler bezorgt, ECM S manuale 64.
Ik ben een newbe en heb veel gelezen mbt inregelen malers, en daar ga ik dus zaterdag ook gelijk mee beginnen.
Gisteren verse koffie binnen gekregen van brandzaak.nl dus dat is allemaal oke.

Wat op voorhand mijn vraag is, wat als je maler voor een bepaalde merk bonen goed is ingeregeld,
in hoeverre verschilt dit met een ander merk bonen? Ik bedoel, heb je dan al een hele goede basis setting,
en zijn er minieme aanpassingen voor andere bonen soorten nodig?
M.a.w. als ik bijvoorbeeld bonen van the barn wil proberen is dit zonde geld als ik eerst weer de
maler opnieuw moet gaan inregelen. (bonen kosten excl. verzenden 12,50 tot 15,00 per 250gr.)

Zoals ik al zei heb ik (nog) geen ervaringen met malers.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bonen en bonen

Berichtdoor fransg » vr 09 mar 2018, 10:22

Ik zou je adviseren een brander te vinden van wie je de branding lekker vindt. Koop dan een kg van die bonen en daarna weer 1kg van vrijwel dezelfde bonen of in elk geval van dezelfde brander. Dan heb je grote kans dat je aan de bonen-kant 1) consistentie hebt en 2) iets dat je lekker vindt. Het proces van ouder worden van de bonen geeft al een zekere subtiele verandering van dag tot dag. Interessant genoeg om te verkennen.

Dan heb je alle tijd om de rest van je apparatuur te leren bedienen zonder dat je voortdurend probeert allerlei onwennigheden tegelijk te overwinnen.

Genieten van lekkere koffie, en af en toe één detail veranderen, bijvoorbeeld de dosering, of de maling, of de timing, maar niet alles tegelijk op telkens 250g van weer heel andere bonen van een nieuwe brander.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Bonen en bonen

Berichtdoor Erik82 » vr 09 mar 2018, 10:34

Je schijven moeten inlopen waardoor je maler nog inconsistent zal zijn de eerste paar kilo. Daar begint het mee.

Daarnaast moet je je maler leren kennen en weten wat voor stappen welk effect hebben en dat kost je ook redelijk wat tijd. Door in het begin voor 250gr zakjes te kiezen weet je zeker dat eer je een boon een beetje onder de kni hebt je bonen op zijn en je aan een andere boon begint die weer een andere maling nodig heeft. Zo blijf je dus bezig en voor je het weet ben je door veel bonen heen zonder ook maar een beetje een acceptabele espresso gezet te hebben.

Begin dus met zakken van een kilo om echt alles uit een boon te halen en je maler te leren kennen. als je over een half jaar alles geheel onder de knie hebt kun je heel eenvoudig en snel wisselen en kun je overstappen op kleinere zakjes. Probeer hierbij een Fascino en Het Koffielab om mee te beginnen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

erreen
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:51

Re: Bonen en bonen

Berichtdoor erreen » vr 09 mar 2018, 10:46

Thnx voor de reacties, FransG en Erik82.
Ik wil dus weer teveel in korte tijd blijkt maar weer :D

Goed advies om voor steeds dezelfde boon te kiezen totdat je de maler een beetje doorhebt en een goed shotje hebt.

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Bonen en bonen

Berichtdoor Capulus » vr 09 mar 2018, 11:20

Morgen (za. 10 mrt) wordt mijn maler bezorgt, ECM S manuale 64.
Ik ben een newbe en heb veel gelezen mbt inregelen malers, en daar ga ik dus zaterdag ook gelijk mee beginnen.
Gisteren verse koffie binnen gekregen van brandzaak.nl dus dat is allemaal oke.

Wat op voorhand mijn vraag is, wat als je maler voor een bepaalde merk bonen goed is ingeregeld,
in hoeverre verschilt dit met een ander merk bonen? Ik bedoel, heb je dan al een hele goede basis setting,
en zijn er minieme aanpassingen voor andere bonen soorten nodig?
M.a.w. als ik bijvoorbeeld bonen van the barn wil proberen is dit zonde geld als ik eerst weer de
maler opnieuw moet gaan inregelen. (bonen kosten excl. verzenden 12,50 tot 15,00 per 250gr.)

Zoals ik al zei heb ik (nog) geen ervaringen met malers.
Herkenbaar verhaal. Zelf wilde ik ook graag allerlei nieuwe bonen proeven. Dit deed ik door veel verschillende bonen in een blik van 200 gram te kopen bij een lokale brander. Opzich goed om enig verschil te proeven. Echter had ik soms ook een boon onterecht afgeschreven omdat ik, dat weet ik achteraf, de extractie niet goed had. Daarna overgegaan in aankopen van (halve) kilo's. Hier leer je in het begin mijns inziens meer van.

Verstuurd vanaf mijn HTC One M8s met Tapatalk

Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron