Keuzehulp handmaler (espresso)

Victorrrr
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 15 jun 2018, 10:29

Re: Keuzehulp handmaler (espresso)

Berichtdoor Victorrrr » ma 18 jun 2018, 06:00

.
Laatst gewijzigd door Victorrrr op do 17 aug 2023, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Keuzehulp handmaler (espresso)

Berichtdoor bvds » ma 18 jun 2018, 07:32

tsja de V1 die ik had leek na de voodoo mod sterk op de V2. met de malers tussen de knietjes was medium roast best te doen maar niet fijn.

de Mahlgut heb ik ook uitgebreid getest. met betere zuignappen. de verankering was fijn (en dat kan ook met die Able mat heel goed), maar het op gang krijgen vond ik desondanks zwaar. Peter de Goede heeft een speciale doseertrechter gemaakt om de bonen invoer in de kamer te verminderen: resultaat langzamer malen maar aanzienlijk lichter.

recent heb ik nog eens een weekje een Pharos van een vriend getest en hier verkocht. uitlijnen heeft een avond gekost en is niet perfect te krijgen. maalsel zonder meer goed. maar na een paar dagen had ik het er wel weer mee gehad. het is gewoon niet comfortabel. af en toe een shot is prima, maar geen 4x per dag...

de M68 is een wereld van verschil. daar kan je prima mee uit de voeten. zal voor de Helor Stance niet anders zijn.

overigens klopt het dat de M47 langzamer maalt, maar alles bij elkaar een stuk lichter en aangenamer dan de Pharos. en die 20 sec extra boeit mij niet zo veel...

just my opinion.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Keuzehulp handmaler (espresso)

Berichtdoor Erik82 » ma 18 jun 2018, 11:44

Dat is precies wat ik al aangaf. Men neemt niet de moeite het echt onder de knie te krijgen. De HG One die ik had kreeg ook niemand op gang met lichte brandingen en dat heeft bij mij ook een tijdje geduurd. Als je het eenmaal onder de knie hebt maal je met het grootste gemak 4 dubbele espresso's van lichte brandingen weg in de tijd dat je met de M47 er eentje hebt gedaan. Kwestie van gewenning. Dat punt moet eens van tafel want is gewoon onzin. Dat is hetzelfde als alle mensen hier die hun halfautomaat binnen een maand verkopen omdat ze niet snappen hoe je met zo'n ding om moet gaan. Dit punt wordt, naar mijn mening, te vaak compleet onterecht genoemd. Zolang je niet lichamelijk beperkt bent moet het geen probleem zijn.

Als het punt geluid is kan ik inderdaad beamen dat je net zo goed een goede elektrishce maler kunt kopen want een handmaler maakt niet minder geluid. Dan is de optie van een tweedehands Super Jolly met SSP schijven een beter optie omdat je dan wel makkelijk kun singledosen en geweldig maalsel hebt.

Zie hier vanaf 30s hoe doodeenvoudig het is om 15gr weg te malen met een HG One. De HG One is ook een maler waar al teveel mensen van gezegd hebben dat het niet te doen is net als met de Pharos, Malhlgut etc. Ik heb ruim 80kg hele lichte brandingen met de HG One gemalen in 4 jaar tijd. Als je echt wilt dat het lichter wordt zul je richting een M68 of Helor moeten maar dan betaal je 3 keer zoveel.

Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Victorrrr
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 15 jun 2018, 10:29

Re: Keuzehulp handmaler (espresso)

Berichtdoor Victorrrr » ma 18 jun 2018, 17:20

.
Laatst gewijzigd door Victorrrr op do 17 aug 2023, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Keuzehulp handmaler (espresso)

Berichtdoor bvds » ma 18 jun 2018, 17:54

Men neemt niet de moeite het echt onder de knie te krijgen. Dit punt wordt, naar mijn mening, te vaak compleet onterecht genoemd. Zolang je niet lichamelijk beperkt bent moet het geen probleem zijn.

Tsja ik heb een zwarte band aikido dus beschouw me niet echt als lichamelijk beperkt. En ik heb de Pharos zelf langdurig gebruikt dus aan gebrek aan oefening kan het ook niet gelegen hebben ;)

Natuurlijk kun je met een Pharos prima malen voor espresso. Ik heb dat zelf immers geruime tijd gedaan. Maar zelfs met verankeren (daar moet je dan wel weer plaats voor hebben) en de juiste "swung" kon ik het verre van comfortabel noemen. Mij ging het op den duur irriteren. Anderen zullen het een leuke work out noemen. De HG One maalt in combinatie met de Able mat door zijn verticale slag en handgreep als je het mij vraagt een stuk comfortabeler dan de Pharos en Mahlgut met horizontale slingers. Alleen is die terecht een heel stuk duurder. En voor 1000 euro of meer zou ik dan persoonlijk zonder aarzelen de Kinu M68 kopen.

En inderdaad maalt de M47 langzamer en is deze qua maalsel wellicht net wat minder dan de Pharos. Alleen ik prefereer de uitstekende uitlijning en het extra comfort dat deze biedt boven een Pharos. Een ander zal die keuze anders maken. Gelukkig voor ieder wat wils.

Het is daarom heel goed dat Victorr zelf de moeite neemt om op proef te gaan malen en zo zelf zijn keuze maakt. Ik lees hier straks graag wat het is geworden en hoe het in de praktijk bevalt. Sowieso is de afschrijving op de Pharos gering.
Laatst gewijzigd door bvds op ma 18 jun 2018, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Keuzehulp handmaler (espresso)

Berichtdoor martinierius » ma 18 jun 2018, 18:02

De M47 is te doen, ook voor lichter gebrande koffie (caffenation, ...) en vooral weinig gedoe, bij de M68 bvb blijft er al makkelijker één en ander 'plakken' door statische lading. Hoewel dat laatste met een mini-verstuiver nog gereduceerd kan worden.
Kleiner conisch kan ook: made by Knock bvb en is de kleinste Kinu nog beschikbaar?
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Keuzehulp handmaler (espresso)

Berichtdoor bvds » ma 18 jun 2018, 18:05

De M47 is te doen, ook voor lichter gebrande koffie (caffenation, ...) en vooral weinig gedoe, bij de M68 bvb blijft er al makkelijker één en ander 'plakken' door statische lading. Hoewel dat laatste met een mini-verstuiver nog gereduceerd kan worden.
Kleiner conisch kan ook: made by Knock bvb en is de kleinste Kinu nog beschikbaar?
Statische lading vind ik geen criterium tenzij je je niet de boontjes vooraf wilt bevochtigen...

Nee de M38 is er niet meer. De Knock malers wel.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Keuzehulp handmaler (espresso)

Berichtdoor bobbee » ma 18 jun 2018, 18:15

Ik ga ook gewoon lekker door met mijn mening er doorheen drukken
Bedenk je dat als je met de hand gaat malen dit een dagelijks ritueel wordt en het tegen kan gaan staan.
Koop gewoon een electrische maler. HGone, leuk ding hoor maar echt niet fijn om iedere dag weer aan de slinger te hangen.
Voor electrische versie zou ik je zo'n eureka mignon bijvoorbeeld aanraden. Prima malertje. Kan Bas meer over vertellen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: Keuzehulp handmaler (espresso)

Berichtdoor Heseven » ma 18 jun 2018, 18:19

Ik ga ook gewoon lekker door met mijn mening er doorheen drukken Afbeelding
Bedenk je dat als je met de hand gaat malen dit een dagelijks ritueel wordt en het tegen kan gaan staan.
Koop gewoon een electrische maler. HGone, leuk ding hoor maar echt niet fijn om iedere dag weer aan de slinger te hangen.
Voor electrische versie zou ik je zo'n eureka mignon bijvoorbeeld aanraden. Prima malertje. Kan Bas meer over vertellen. Afbeelding
Elektrisch heeft ook weer nadelen.. Ik sta dit weekend op de camping met de Kinu. Dat momentje zou ik niet willen uitwisselen voor iets anders ;-)

Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Keuzehulp handmaler (espresso)

Berichtdoor bobbee » ma 18 jun 2018, 18:35


Ik ga ook gewoon lekker door met mijn mening er doorheen drukken Afbeelding
Bedenk je dat als je met de hand gaat malen dit een dagelijks ritueel wordt en het tegen kan gaan staan.
Koop gewoon een electrische maler. HGone, leuk ding hoor maar echt niet fijn om iedere dag weer aan de slinger te hangen.
Voor electrische versie zou ik je zo'n eureka mignon bijvoorbeeld aanraden. Prima malertje. Kan Bas meer over vertellen. Afbeelding
Elektrisch heeft ook weer nadelen.. Ik sta dit weekend op de camping met de Kinu. Dat momentje zou ik niet willen uitwisselen voor iets anders ;-)

Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk
Dat is weer een heel ander punt. Ik ben sowieso fan van de kinu M47. Maar dat wist iedereen volgens mij onderhand wel. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten