Theewinkels

Thee is natuurlijk geen koffie maar dat neemt niet weg dat sommigen van ons het drinken. Iets te delen of vragen over thee? Doe het hier.
Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Theewinkels

Berichtdoor Joep » ma 08 jul 2013, 15:40

Het ging mij erom dat het in een fles paste.
Verder inkoken heeft geen zin voor mij, dat vocht voeg je toch weer toe in de vorm van water en/of melk.
In de meeste recepten wordt met zeg 400 ml water begonnen, dat wordt ingekookt met de kruiden tot de helft. En dan weer 400 ml melk erbij. Dus mijn chai is al veel meer gereduceerd dan gebruikelijk.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Theewinkels

Berichtdoor bobbee » ma 08 jul 2013, 16:03

Hey joep,
Ziet er top uit! Jammer dat je niet in de buurt woont anders was ik langs gekomen om er 1 te nuttigen!
Maar welke kruiden heb je erin gedaan en in welke verhouding. Of is dat top secret?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Theewinkels

Berichtdoor Joep » ma 08 jul 2013, 16:22

Enigszins op gevoel, maar ik heb wel een recept als leidraad gebruikt.
Dit was voor 400 ml water
2 tl venkelzaad
2 cm gember - fijngesneden
1 tl zwarte peperbolletjes
8 cardamom peulen
8 kruidnagelen
1 stukje kaneel van ong 4 cm
1 groot laurierblad
1 stukje steranijs (eventueel)
1 heel klein gedroogd rood pepertje

Aangezien ik ruim 10 keer 400 ml had heb ik alles keer 5 a 10 gedaan. En munt en komijnzaad toegevoegd.
Ik denk een 15 cm gember in stukjes, 30 kruidnagelen en kardemom (groene!). 6 steranijsjes, 2 dikke rollen van die houtige kaneel van de toko. 5 laurierblaadjes, paar takjes munt uit de tuin, wat chilivlokken, stuk of 50 peperkorrels (deels gewoon, deels Szechuan). En 15 volle eetlepels suiker.

Zoiets hoor. Ik heb na een half uur trekken en toen nog extra kardemom, gember en kruidnagel toegevoegd, dus gewoon naar eigen smaak eigenlijk.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Theewinkels

Berichtdoor bobbee » ma 08 jul 2013, 17:42

Ik sla het recept even op! Ik zal het laten weten als ik het gemaakt heb.
Dank voor het delen!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Mactire
Berichten: 9
Lid geworden op: do 07 mar 2013, 13:55
Contacteer:

Re: Theewinkels

Berichtdoor Mactire » ma 08 jul 2013, 17:57

Zijn jullie bekend met het theemuseum hier op het forum? Kan bijna niet anders ^_^
(Ik schrijf dit op mijn mobiel, heb het adres niet direct bij de hand)
Ze zitten in Houwerzijl. Dat is in het hoge Noorden ergens boven in Groningen.
Naast het museum hebben ze ook een winkel en, een webwinkel.
Ze importeren practisch elke soort thee die je kan verzinnen.

Met de thee van Simon heb ik helaas niet zulke goede ervaring. Is vaak een hoop gruis en takjes, ook bij de betere thee soorten/kwaliteiten.
Quick Mill 820 | Bregant Obel EB | Way Of The Bean

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Theewinkels

Berichtdoor Spironski » di 09 jul 2013, 01:14

Ja, daar komen wij wel eens. Het plaatsje is zo klein dat je het theemuseum eigenlijk niet kan missen. Je kan er ook lekkere hapjes nuttigen in het restaurantje (mooie high teas). Wat ik tot nu toe van hun thee heb gehad beviel me erg goed.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Mactire
Berichten: 9
Lid geworden op: do 07 mar 2013, 13:55
Contacteer:

Re: Theewinkels

Berichtdoor Mactire » wo 10 jul 2013, 13:12

Hun high-teas zijn ook goed te doen. Als je in de buurt bent is het echt de moeite.
Ook de Groninger High-Tea is het waard om eens te proberen, met een lekker stuk povvert ^_^
Quick Mill 820 | Bregant Obel EB | Way Of The Bean

Gebruikersavatar
feïne
Berichten: 5
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 10:57

Re: Theewinkels

Berichtdoor feïne » di 16 jul 2013, 11:02

hej!
Ik weet niet hoe ver iedereen staat met zijn recepten, maar op deze website vond ik ook een goed recept, dat makkelijk te volgen was voor chai latte te maken en met rijstmelk, wat ook een lekkere extra zachte zoete smaak aan je chai latte geeft:)
mmmh, the smell of fresh coffee in the morning...

Gebruikersavatar
Selena
Berichten: 2
Lid geworden op: di 16 jul 2013, 14:08

Re: Theewinkels

Berichtdoor Selena » vr 19 jul 2013, 11:14

Ik maak zelf ook wel eens thee, ik vind het zelfs leuk om te doen.
Verder ben ik zelf ook een beetje op zoek naar een winkel online om goede thee te bestellen. Ik heb laatst thee bij Jungborn gekocht. Dat was ook wel prima te doen. Daar verkopen ze ook koffie trouwens voor de koffieliefhebbers hier :D
"As soon as you sit down to a cup of hot coffee, your boss will ask you to do something which will last until the coffee is cold."

Mercel Uben
Berichten: 1
Lid geworden op: do 17 sep 2015, 11:34

Re: Theewinkels

Berichtdoor Mercel Uben » do 17 sep 2015, 11:41

Probeer eens Molina Chai, http://www.molinachai.nl" onclick="window.open(this.href);return false; . Het is in Amsterdam al in verschillende coffee bars te bestellen. Deze chai is gezoet met Biologische Kokosbloesemsuirker, dus geen gerafineerde suikers. Het smaakt veel minder naar een overdosis kaneel en suiker. Je proeft echt de masala kruiden mix.


Terug naar “Thee, thee en nog eens thee”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron