Owjee het wil niet meer...

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Owjee het wil niet meer...

Berichtdoor jimmy_zeropm » di 07 jun 2016, 18:54

Toch even hulp vragen... Opeens trek ik geen enkel redelijk shot meer uit mijn nieuwe Bezzera Magica en Mahlkonig Vario.

De afgelopen dagen werd de eerste zwarte straal al steeds heviger en zo dun als water. Vooral in het begin guts hij hevig zwart, wordt iets dunner maar zwart en dan komt er vrijwel meteen "thee". Geen crema te bekennen.

Ik heb wat met de maalgraad lopen schuiven maar geen resultaat. Pompdruk 6 bar max. Ik heb het idee dat de Mahlkonig niet meer fijn maalt. Hij staat nu op zijn fijnst en dit is het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bonen vers gebrand, Mexico, 10 dagen jong.

Ging net zo lekker... wat zou het kunnen zijn?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Owjee het wil niet meer...

Berichtdoor bobbee » di 07 jun 2016, 19:31

Volgens mij gebruik je het 1 kops filterbakje op de eerste foto, klopt dat?
En hoe weet je dat je bonen vers zijn?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Re: Owjee het wil niet meer...

Berichtdoor jimmy_zeropm » di 07 jun 2016, 20:03

Klopt, het is de enkelkops filter in de enkele houder. Maar dat doe ik al weken. De bonen haal ik bij mijn lokale brander, twijfel ik eigenlijk niet aan.. hoewel.. ik heb geen vergelijking

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Re: Owjee het wil niet meer...

Berichtdoor jimmy_zeropm » di 07 jun 2016, 20:28

Hier nog even een foto van de koffie. Dit zou 100% bonen uit Mexico moeten zijn gebrand tot 200 graden. Maar als ik goed kijk lijk ik kleurverschil te zien...

Afbeelding

Pti
Berichten: 3281
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Owjee het wil niet meer...

Berichtdoor Pti » di 07 jun 2016, 20:40

Die bonen zien er op het oog wat onderontwikkeld uit, wat ook meteen verklaard waarom je het idee hebt dat je niet fijn genoeg kunt malen.
De branding is ongelijkmatig, dus te snel gegaan en een heel aantal van de lichtere bonen zijn nog vlak, de vouw staat helemaal niet mooi open. Als het een natural process koffie is, dan mag die altijd wat ongelijkmatig zijn, maar dit gaat best ver.

Ik weet niet welke koffiebrander het is die deze branding gedaan heeft maar ik zou het gooien op een slechte branding. Je kunt dit deels checken door de bonen door de snijden en te kijken of ze naar binnen toe egaal eenzelfde kleur hebben. Maar eigenlijk moet je hier gewoon meet terug gaan naar je brander en vragen of hij er eens espresso mee wil proberen te zetten of gewoon omruilen. Doorgaans geen probleem, als hij met brand software werkt kan hij misschien zelfs nog opzoeken waar het mogelijk is mis gegaan.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Owjee het wil niet meer...

Berichtdoor @3aan » di 07 jun 2016, 20:48

Die bonen zien er op het oog wat onderontwikkeld uit, wat ook meteen verklaard waarom je het idee hebt dat je niet fijn genoeg kunt malen.

Doorgaans geen probleem, als hij met brand software werkt kan hij misschien zelfs nog opzoeken waar het mogelijk is mis gegaan.
Dat werkt natuurlijk alleen als hij dat kan "lezen" en "begrijpen"
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Pti
Berichten: 3281
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Owjee het wil niet meer...

Berichtdoor Pti » di 07 jun 2016, 20:53

Klopt, maar het lijkt me logisch dat wanneer dat het geval is je ook geen gebruik zult maken van dergelijke middelen. Naast het feit dat je als proffesional, naar mijn persoonlijke mening, dan kansen laat liggen, consistentie is over de hele keten van belang.

Dat terzijde wat is jouw visie op dit onderwerp Adriaan, dus de bonen en het probleem van Jimmy. Niet de software.

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Owjee het wil niet meer...

Berichtdoor Wedj » di 07 jun 2016, 21:02

Zie het ook als een uit de hand gelopen branding. Ik zou het mijn klanten niet durven te verkopen. Tevens zijn ze wel donker, alsof ie wat vergeten is bij te sturen in het proces. Tis ook wel vreemd als de maler en je espresso machine samen de brui eraan geven terwijl de enigste factor buiten jou die bonen hebben. Succes
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Owjee het wil niet meer...

Berichtdoor bobbee » di 07 jun 2016, 21:21

Lijkt meer op een blend, zo'n onregelmatige branding. Maar goed, wil je dat enkelkops bakje opzij leggen en de 2 kops gebruiken? 16 gram koffie doseren en daar 1 espresso uithalen van 30 a 40ml. Dus niet 2 van 30 a 40ml!

Wie is je lokale brander? Een hobbyist of prof?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Re: Owjee het wil niet meer...

Berichtdoor jimmy_zeropm » di 07 jun 2016, 22:03

Nou ik ben een halve kilo verder en geen enkel normaal shotje kunnen maken. Even wat dingen gecontroleerd:

- Pompdruk bij backflush gaat gewoon naar de 12. Dat kan het niet zijn

- Zowel met enkel als dubbelkops geen goed resultaat. Zelfs niet bij maximaliseren vulling.

- Uitloopstraal schommelt

- Maler even nader geïnspecteerd. Naar mijn idee was de fijnste maling een soort van poeder zo fijn. Dat is het nu niet. Als ik de schuifjes verzet hoor ik geen verschil in geluid. Ik heb toch het idee dat hier het probleem zit. Schoongemaakt met grindz, geen verschil.

- Uitloop doubleshot duurt 10 sec.

Ik ga morgen even met de bonenboer in conclaaf... Hij gebruikt geen software. Programmeert de temperatuur op de zijkant en laat de bonen er uitstromen als ze de doeltemperatuur hebben bereikt.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten