Spetterkoning

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Spetterkoning

Berichtdoor Erik82 » ma 31 jul 2017, 08:04

Persoonlijk ben ik vaak wat terughoudend tegenover onbekende branders. Maar al te vaak denken ze het er even bij te doen en is de kwaliteit ronduit beroerd. Ben benieuwd hoe dat bij deze brander is. Mocht je met deze bonen ook problemen hebben bestel dan vers bij een gerenommeerde brander om echt alles uit te sluiten.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Spetterkoning

Berichtdoor MichigAlex » ma 31 jul 2017, 10:01

Nou heren, het waren duidelijk de bonen. (Dus gewoon binnen een 3 weken/maand opmaken)

Net een eerste shot gemaakt met nieuwe bonen en zag er gelijk beter uit, mooie verdeling over heel de onderkant van het filterbakje. Nog wel wat spetters in kopje maar het bakje smaakt lekker zacht en romig in de mond beetje bitter,beetje zuur, beide niet overheersend.
Een van de betere bakjes tot nu toe Afbeelding15gr in, 34gr uit in 27sec.

Ik zal straks nog wel eens filmen aan onderkant van naked.

Bedankt allemaal voor jullie input!!

Afbeelding
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Spetterkoning

Berichtdoor MichigAlex » ma 31 jul 2017, 10:37

Waarom wachten tot straks, ik zit nog niet aan m'n tax Afbeelding

Weer 15gr in, 36gr uit in 26 sec.

Nog niet perfect, maar al hele verbetering. Deze smaakt weer erg lekker!!

https://youtu.be/IloCaJXt2sM

Afbeelding
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Spetterkoning

Berichtdoor Erik82 » ma 31 jul 2017, 14:16

Die spetters krijg je vanzelf door de eerste druppels die opspatten en 100% perfect uitloop lukt nagenoeg nooit maar maakt ook niet uit. Dit ziet er in ieder geval goed uit.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Spetterkoning

Berichtdoor MichigAlex » wo 02 aug 2017, 22:29

Nu de uitloop met de naked al wel redelijk/goed gaat ben ik een beetje aan het spelen met de cooling flush.
Ik heb geen erics thermometer dus wilde het voorlopig maar doen om naar de cooling flush te kijken en luisteren.

De PID van Rocket Mozzafiato staat op 121gr (0,95bar).

Ik heb een aantal keer goed gekeken of ik wat bubbeltjes/ flash boil zag tijdens het flushen na bepaalde tijd na opstarten maar ik zie het eigenlijk niet.

Zouden jullie eens naar onderstaande filmpjes kunnen kijken of jullie wel wat bubbeltjes zien?

Ik doe nu na opwarmen (vanaf 45min) een 7sec flush, en zet na een minuut of 2 na nog een korte flush (2sec) de espresso. Vandaag paar keer zonder de korte flush en espresso was iets wat bitterder. Doe ik de korte flush bijvoorbeeld 5 sec lijkt deze iets zurig. Nu weet ik niet of dit klopt en of het meer tussen mn oren zit Afbeelding kan dit een beetje kloppen?

ik zal er wel verder mee experimenteren, maar een erics lijkt me wel erg handig om van het giswerk af te zijn. Heeft iemand er 1 die ik misschien voor een maandje kan lenen?

Rocket heeft in de handleiding een tabel toegevoegd waarbij de PID temperatuur omgezet is naar zet temperatuur. Maar een hx moet toch altijd geflushed worden na lange stilstand?

Hoe zat dit bij de V3 versies van cellini en giotto? Heeft iemand daar ervaring mee icm erics?

Alvast bedankt weer voor jullie input!!

Afbeelding

https://youtu.be/heWvMR0dCHk

https://youtu.be/FI8HhMEpNwQ

https://youtu.be/vmsE_jlDYHU
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Spetterkoning

Berichtdoor Erik82 » do 03 aug 2017, 07:59

Flashboil is niet te zien met je portafilter erop want die dempt meteen dus kookt het niet meer en is een flashboil weg. Volgende keer een filmpje zonder portafilter plaatsen en hierdoor komt denk ik ook je twijfel. Flushen en 2min wachten is sowieso zinloos want dan is je machine weer terug in zijn oude stand en heeft die eerste flush dus geen nut meer. Een flashboil is namelijk echt niet te missen.

Niet elke HX hoef je te flushen. In het geval van Rocket is het nagenoeg altijd 3s flush (dus zonder portafilter), direct portafilter erin en meteen gaan. Ik zou de default-setting aanhouden van je machine als startpunt.

Het blijft sowieso gissen zolang je geen Eric's thermometer hebt dus wanneer je echt controle wilt zou ik zeggen kopen dat ding. Hij is zijn geld meer dan waard.

Begin eens hier http://www.home-barista.com/hx-love.html
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Spetterkoning

Berichtdoor bobbee » do 03 aug 2017, 08:18

2e filmpje zonder portafilter zie ik geen flash boil. Kun je wel je hand tegen de groep houden en voor hoelang? Wanneer wordt het te heet?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Spetterkoning

Berichtdoor fransg » do 03 aug 2017, 09:16

Op de Rocket doe ik een flush van 3-5s, dan ga ik malen, roeren, tampen, en hup de koffie maken.

Maar ik denk dat m'n vriendin helemaal niet flusht en die geniet evenzeer van de koffie.

Dus ik zou me er geen zorgen om maken, niet teveel heerlijke koffie verspillen met pogingen het 'goed' te krijgen.

Zet je de espresso in een niet-voorverwarmd dik klein espressokopje en het is als je het meteen drinkt wel gemeen heet, dan stel je de machine ietsje koeler af (en laat je het een half uur betijen voor je het eventuele effect gaat proberen).
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Spetterkoning

Berichtdoor MichigAlex » do 03 aug 2017, 09:39

Bedankt heren voor jullie info. Ik ga eens proberen om alleen een korte flush a 2-3 sec (meer om evt vuil weg te spoelen en douchescherm nat te maken) te doen en dan direct de de portafilter erin en gaan.

@bobbee, de groep is na half uur al haast niet meer aan te raken en ik wacht altijd minstens 45 min.

@ Erik82, ik zal die pagina eens doorspitten.

@fransg, tot nu toch nog niets in de gootsteen gekapt en blijf er van genieten.

We komen er wel, ik vind het gewoon heel interessant om er lekker in te duiken. Toch tof zo een Forum!!
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Spetterkoning

Berichtdoor fransg » do 03 aug 2017, 10:47

@fransg, tot nu toch nog niets in de gootsteen gekapt en blijf er van genieten.

We komen er wel, ik vind het gewoon heel interessant om er lekker in te duiken.
Goed bezig. Investeren in een degelijk en precies metertje kan dan heel leuk zijn, al is het geenszins noodzakelijk. Een metertje aflezen is wel concreter dan films van druppels en stoom bestuderen en gokken hoe heet het daar zou kunnen zijn.

Er is domweg geen kortere snellere weg naar meer begrip, anders dan simpelweg elke espresso met aandacht zetten, nadenken over wat je doet, proeven, noteren, onthouden, evalueren. Dat maakt het ook leuk. Na een jaar weet je veel meer en een ander kan dat niet "even snel inhalen" door bijvoorbeeld een dure "masterclass" te doen of zo'n officiële cursus met 'echt diploma' om ergens aan de muur te spijkeren.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron