Baratza "Sette"

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor @3aan » do 10 aug 2017, 12:09

Ik heb diverse K30's gehad en heb eigenlijk geen problemen gehad met verstelling, wel altijd 2 malingen doen voordat je verder gaat, retentie is fors maar bij een snelle omzet van weinig belang, voor thuis is het best een mooie molen, zolang je er maar geen kruideniers mentaliteit op na houdt!

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor fransg » do 10 aug 2017, 13:40

Klopt, zulke malers zijn vooral handig als je zelf koffie brandt en geen al te klein brandertje hebt. Dan maak je je over wat retentie geen zorgen. Is het recent gemalen koffie dan kan dat best lekker zijn, vooral indien het behoorlijk vers gebrande boontjes zijn. En wil je even helemaal zeker zijn, dan spuit je een of twee doseringen weg, ook best wanneer er evengoed enkele kilo's bonen klaar liggen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: RE: Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor R&B » do 10 aug 2017, 22:14

Ja, dat wist ik ook wel en de W versie lijkt mij heel gebruiksvriendelijk maar de storingen en defecten gooide roet in het eten...ik ben echt benieuwd hoe die op de lange termijn het gaat doen. Is toch 499 euro...
De storingen (meetafwijkingen/controller) zijn verholpen naar mijn weten en ervaring.
De motor problemen zijn iig aangepakt, hoe deze iteratie zich houdt moet uiteraard blijken, maar ook op HB zijn er geen meldingen meer van defecten bij de huidige productiereeks.

Uiteraard hoop ik op een langere levensduur dan 2j, maar tot die tijd heb ik iig nog garantie. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor bvds » za 12 aug 2017, 10:19

Ik heb met Baratza contact gehad over de matige prestaties van Sette aangaande filter. Ze geven eigenlijk toe dat de Sette geen echte AP maler is maar vooral bedoeld is voor espresso. Ook herhalen ze dat het zaak is om agitatie te voorkomen. Er is momenteel geen BG burr meer te krijgen. Etzinger is wel bezig er eentje te ontwikkelen. De Baratza Sette 30 die aanvankelijk als BG bedoeld was hebben ze nu al entry level espresso maler in de markt gezet. Lees hier maar:
Hi Bas,

Thanks for your email. I understand you have put a lot of time into figuring this out so far. I want to outline the limits of the Sette so you know what to expect.

The Sette is an amazing espresso grinder and much like a great shop espresso grinder, most folks aren't going to be using those for other brew methods. At Baratza, we want users to be able to use our machines for multiple brew methods. So we did some testing and established what you can accomplish with the Sette grinders.

You will be able to brew a one cup V60 with the AP burr. If you aren't able to now, I suspect that too much agitation is the culprit and if you are moving the water stream while pouring or pouring very fast and with a thick stream, changing up this approach will get you the results you want. I realize this bucks the current trend, but it will get you the cup you want so it's worth changing assuming this is what's happening here.

When doing a pot of coffee, in a chemex or drip machine you may run into much too slow flow through and that would be the limit of the Sette. The slow center pour will help but may not resolve large brew batches.

The BG burr improves the flavor of drip coffee but doesn't increase the flow rate or change the amount of fines. Your brew times will still be longer but the brewed cup will taste more balanced in the end. Those fines you see are what make this grinder so great for espresso. With minimal agitation they will be remain evenly distributed during the brewing process and not cause a plug like you mention.

We are working a new true Coarse burr. It is still very early and I can't promise it will be released or when. It would hopefully achieve a more traditional particle distribution for french press and deep brew bed drip. But we aim to hit this mark if possible with the Sette series.

best,

--
Aaron Michael
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor bvds » za 12 aug 2017, 10:21

En hier nog een stukje van Etzinger die de maalschijfjes voor de Sette maakt (en voor hun eigen maler). Moraal van het verhaal: Bigger is not better. Het gaat om efficientie....

http://etzinger-ag.com/en/blog/32mm
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor R&B » za 12 aug 2017, 16:44

Vandaag weer een slow experiment gedaan met m'n Sette. :)
Andere verhoudingen koffie-water zoals aangeraden door Bas: 14g op 200ml
Om wat langere doorloop te creëren iets fijner gemaald dan de vorige keer: 24 waar ik normaal op 11 espresso zet

Eerst een kleine hoeveelheid opgegoten om te bloomen (50ml?), daarna de rest toegevoegd.
Ik heb nu 2 zetmethodes gebruikt:
De vertrouwde melitta snelfilter en een Hario v60 puntfilter in een trechter bij afwezigheid van een hario v60.

De Melitta liep (tellend vanaf de tweede opschenk) door in 2:10 min.
De Hario deed er maar liefst 5 min over.
Hierbij moet de kanttekening geplaatst worden dat de trechter geen profiel heeft zoals een Hario filterhouder (evenals de melitta) wel heeft.

Qua smaak ontliepen ze elkaar niet veel, de Hario gefilterde was wat zachter van smaak.

Al met al kan ik me dus wel vinden in de reactie van Baratza, dat het primair een espresso maler is maar er wel slow mee gezet kan worden. Dat laatste is ook afhankelijk van de gebruikte methode.

Foto's:
Melitta:
IMG_3733.JPG
Hario:
IMG_3732.JPG
De foto's zijn overbelicht om de koffiedik beter te kunnen zien.
Wat een zichtbaar verschil is, is dat het Hario filter meer fines bovenin "uitsmeert" over het filter. Ook is door de conusvorm van dit filter de koffiediklaag onderin dikker en compacter. Dat kan er mede debet aan zijn dat dit type filter trager doorloopt dan een melitta type filter.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor bvds » wo 16 aug 2017, 20:17

Inmiddels weer wat meer ervaring met de Sette. Ik ben nog altijd onder de indruk. Het dingt maalt gewoon ontzettend goed. En is ook ook nog eens erg handig in het gebruik. Het is dat hij wat cheap oogt en niet de stilste is, anders zou dit zonder meer mijn primaire maler worden. Als ik eerlijk ben moet ik wel toegeven dat de Sette op smaak probleemloos mijn Kinu M68 evenaart. Soms denk ik zelfs dat ik hem beter vind in dat opzicht. Ik hoop maar dat dat een illusie is.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor MichigAlex » wo 16 aug 2017, 20:57

Dat is toch goed om te horen!! Kwaliteit op lange duur van de maler is misschien nog even afwachten, maar als je voor dat geld een prima maalsel krijgt, lijkt het toch een geslaagde molen voor espresso.
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor bobbee » wo 16 aug 2017, 21:02

Inmiddels weer wat meer ervaring met de Sette. Ik ben nog altijd onder de indruk. Het dingt maalt gewoon ontzettend goed. En is ook ook nog eens erg handig in het gebruik. Het is dat hij wat cheap oogt en niet de stilste is, anders zou dit zonder meer mijn primaire maler worden. Als ik eerlijk ben moet ik wel toegeven dat de Sette op smaak probleemloos mijn Kinu M68 evenaart. Soms denk ik zelfs dat ik hem beter vind in dat opzicht. Ik hoop maar dat dat een illusie is.
Spannend! Nog even volhouden om te zien of het een blijvertje is.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Baratza Sette in de praktijk...

Berichtdoor Nomad » wo 16 aug 2017, 22:19

ik update hier ook maar even...qua smaak heb ik net als bvds nog nooit het gevoel gehad dat ik momenteel een compromis op het aanrecht heb staan. Het gemak blijft uniek, ik heb de W versie en die is zo mogelijk nog gebruiksvriendelijker.

Als die het over een half jaar nog zo prima doet, dan durf ik hem definitief aan te raden :)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron