Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor Pti » ma 11 dec 2017, 10:07

Schroefdraad goed schoon maken en een heel klein dotje voedsel veilig vet ertussen. De verstelling hoort een beetje stroef te gaan dat voorkomt dat hij kan verlopen tijdens het malen.

Nelus
Berichten: 674
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor Nelus » ma 11 dec 2017, 11:53

Wellicht een gaggia classic dan of een nette rancilio silvia
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
2linker
Berichten: 49
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 19:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor 2linker » ma 11 dec 2017, 12:51

Ik aas nu op een Europiccola, omdat die enerzijds erg charmant is en uitdagend om met een hevel je perfecte kopje te zetten, en anderzijds een stuk goedkoper is dan de semi-automaten. 200euro is het streven, 250 is wel de max die ik nu kan besteden.
En wellicht later nog eens upgraden naar een Domobar.
Een Europiccola is helemaal geen slecht idee. Ik kwam ook vanuit de volautomaat met alleen ervaring in goede single-originbonen, en ik kon een Stradivari (professionele versie) tweedehands op de kop tikken. Na een dag had ik smakelijke espresso (maar ik had me grondig ingelezen op dit forum en veel Youtube-filpjes bekeken), en nu, een week later, is ieder bakje een feest. Ik denk niet dat ik op lange termijn bij de Stradivari blijf, maar zeker wel het komende jaar. Daarvoor is het te veel genieten.
Filter: Lido E/Aeropress
Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari
Functioneel: DeLonghi Magnifico S

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor @3aan » di 12 dec 2017, 09:09

Schroefdraad goed schoon maken en een heel klein dotje voedsel veilig vet ertussen. De verstelling hoort een beetje stroef te gaan dat voorkomt dat hij kan verlopen tijdens het malen.
De Compak K6 molens verlopen niet tijdens het malen, kijk maar eens goed naar de constructie van de maalverstelling, dan snap je het vanzelf.

De verstelling van de schijf gaat alleen in verticale richting, die draait dus niet bij de verstelling!

Met de nageltest maak je geen krassen in je nagels (onzinverhaal dus) je sleept je nagels tegen de maalrichting in over de malers als er dan wat wittigheid achterblijft zijn ze in de regel nog scherp genoeg, geen krassen in je nagels . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor fransg » di 12 dec 2017, 10:24

als er dan wat wittigheid achterblijft
Dan heb je kalknagels ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor @3aan » di 12 dec 2017, 12:30

Speciaal voor Frans

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor Pti » di 12 dec 2017, 13:46

Kunnen we alsjeblieft ophouden over die onzin van maal schijven uittesten.

Malen ze goed, voor zeer fijne espresso maling zonder dat het maalsel warm wordt? Maalschijven goedgekeurd.

Dat is de enige echte test, ik heb een vitrine kast vol met afgekeurde maalschijven en de helft slaagt met vlag en wimpel voor die zogenaamde nageltest.

Koop je een tweedehands maler, budgetteer gewoon €40 extra mee voor nieuwe OEM schijven en ga koffie zetten. Het is het crusiale onderdeel voor de kwaliteit van je espresso. Het is alsof je twijfelt aan de remmen van je auto maar het er voor de berg vakantie naar de Tiroler hoogalpen er toch maar op gokt, omdat het thuis in de straat allemaal aardig aanvoelt.

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor dirk020 » di 12 dec 2017, 18:03

Ik denk niet dat ik op lange termijn bij de Stradivari blijf, maar zeker wel het komende jaar. Daarvoor is het te veel genieten.
Nou, het zou zomaar zo kunnen zijn dat je lekker bij de Stadivari blijf want dit soort hevelmachines zijn onverslaanbaar 8-)
"Verhuizen kost beddestro!"

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor Erik82 » wo 13 dec 2017, 08:35

Pavoni is een leuke instaphevel maar er is nog veel te krijgen wat aanzienlijk beter is. Grappig om een tijd mee te werken en vervolgens op iets beters over te stappen. Ik zie de Pavoni nog steeds als het niveau Silvia maar dan de hevelvariant. Met heel veel werk en moeite kunnen ze geweldige espresso maken maar er zijn talloze beter machines te krijgen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wie ben ik en wat voor onmogelijke vraag heb ik:

Berichtdoor fransg » wo 13 dec 2017, 08:53

Met heel veel werk en moeite kunnen ze geweldige espresso maken maar er zijn talloze beter machines te krijgen.
"Heel veel werk" vind ik wel meevallen, maar het resultaat is wat meer wisselend dan met een volwassen hefboom-machine. En een La Pavoni is met een beetje geluk voor een habbekrats te vinden, hetgeen ook weer een voordeel is voor de instappers.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron