ECM Casa IV

FrankN
Berichten: 37
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 18:38

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor FrankN » di 26 dec 2017, 13:56

Dat pressurised filterbakje gebruik ik niet. Zat er wel bij maar een normale zat er ook bij. Wat tweedehans aankopen betreft: als je een jonge tweedehands hebt die weinig gebruikt is, zal je vrijwel nooit meemaken dat het ding al opengemaakt werd, laat staan dat er iets aan vernieuwd werd. Ik praat eerst met een verkoper, en als hij het nodige weet, wordt dat snel duidelijk. Iemand die niet weet wat bv een blindfilter is, of backflushen of nog wat meer typische uitdrukkingen, die zal een machine niet goed onderhouden. Daar blijf ik ook af. Met tweedehands heb je uiteraard nooit zekerheid, maar je komt toch veel te weten door te praten

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor bvds » di 26 dec 2017, 20:42

volgens mij heb je keuze al lang gemaakt.

eerlijk is eerlijk 350 euro is een goede deal als de machine technisch inderdaad goed is.

HanR zegt terecht wat ik eerder ook al zei: een Gaggia met PID zal eerder beter dan slechtere koffie maken dan een Casa zonder. als je geen geld in je Gaggia wil stoppen is zo'n Casa geen gek idee. verwacht alleen niet dat je koffie er veel op vooruit gaat. dat is namelijk niet zo.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor HanR » di 26 dec 2017, 22:35

volgens mij heb je keuze al lang gemaakt.

eerlijk is eerlijk 350 euro is een goede deal als de machine technisch inderdaad goed is.

HanR zegt terecht wat ik eerder ook al zei: een Gaggia met PID zal eerder beter dan slechtere koffie maken dan een Casa zonder. als je geen geld in je Gaggia wil stoppen is zo'n Casa geen gek idee. verwacht alleen niet dat je koffie er veel op vooruit gaat. dat is namelijk niet zo.
Als je je keuze al gemaakt hebt:
Ik heb ooit uitgebreid gemeten aan een Botticelli II, welke weer verwant is aan de Casa IV.
Temperatuurstabiliteit met pid is indrukwekkend.
Verslaat ruim de standaard Domobar/isomac zaffiro en soortgenoten.

FrankN
Berichten: 37
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 18:38

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor FrankN » ma 08 jan 2018, 01:11

Even een update. Sinds enkele dagen staat de Casa mooi te glanzen op het aanrecht. Aanvankelijk leek het toch nog fout te lopen, want nadat we een akkoord hadden over de prijs kreeg ik geen enkel contact meer met de verkoper, tot die me afgelopen donderdag een mailtje stuurde en zich verontschuldigde omdat hij door onverwachte omstandigheden mijn mails niet had beantwoord. Ik ben diezelfde dag nog ernaartoe gereden om de machine te bekijken en evtl mee te brengen. De machine was dus echt in nieuwstaat, niks gebruikssporen. Wat ze me verteld hebben: ze was gebruikt op een demo bij het bedrijf waar de echtgenote van de verkoper toen werkte. De dame heeft de Casa achteraf overgekocht, maar thuis hebben ze de machine amper gebruikt, omdat daar letterlijk sloten koffie gedronken wordt, en dan was de halfautomaat totaal onpraktisch en ook te duur aan koffie in vergelijking met een filterautomaat, en is dan in de kast beland. Uiteindelijk hebben ze dan besloten hem te verkopen. Thuis gekomen heb ik eerst een backflush gedaan en een dezer dagen ga ik ook nog ontkalken, maar momenteel loopt die perfekt door, dus is niet dringend. Na een maand oefenen met de Gaggia ben ik er nu zeer snel in geslaagd er een zeer behoorlijk bakje uit te krijgen. Wat smaak betreft heb ik de indruk dat die wat zachter is dan wat ik ondertussen gewend was van de Gaggia. Als ik de voorkeurkoffie van mijn echtgenote dronk (herkomst Indonesie), had ik een 'oempffff' gevoel, maw. iets te veel van het goede voor mij. Ikzelf verkoos een Costa Rica, beide kopen we bij een lokale koffiebrander, Callistino. Welnu, met de Casa vind ik die 'oempffff' niet meer terug, en ik vind hem zelfs lekker. Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn smaak ondertussen al een evolutie ondergaan heeft (vroeger dronk ik amper koffie) , maar toch... . Dus nu kan de Gaggia in de verkoop. Morgen ga ik enkele foto's nemen en ga ik hem bij de zoekertjes zetten. Mocht er iemand interesse hebben, laat maar iets horen. Voor evtl. afhaling: ik woon in Belgie, niet ver van Breda

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor fransg » ma 08 jan 2018, 07:34

een dezer dagen ga ik ook nog ontkalken
Kijk wel uit met dat 'ontkalken' met een dergelijke machine. Indien je bedoelt "ontkalkingsmiddel in het reservoir gieten en doorspoelen" dan kan het een begin zijn van veel gedoe en averij.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

FrankN
Berichten: 37
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 18:38

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor FrankN » ma 08 jan 2018, 10:20

Hoe bedoelt u ? Ik was van plan het te doen zoals in de manual staat

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor fransg » ma 08 jan 2018, 10:47

Hoe staat het in de manual?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

FrankN
Berichten: 37
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 18:38

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor FrankN » ma 08 jan 2018, 11:38

Volgens voorschrift de ontkalker in het waterreservoir, ongeveer een halve liter laten doorlopen via de stoom/waterpijp dit om de boiler te vullen met de ontkalker, dan het blindfilter aanbrengen en een keer of drie de knop voor 'koffie' op en af zetten, dan een twintig minuten laten staan en daarna het restant door laten lopen en dan goed spoelen

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor fransg » ma 08 jan 2018, 12:00

Mijn advies: vertrouw op de handleiding en doe het zoals zij aanbevelen.

Maar maak tevoren wel een afspraak met een goede servicemonteur ;-)

Lees ook deze:

viewtopic.php?f=12&t=8772&hilit=ontkalkt+verstopt

Er staan wel meer verhalen van eigenaren die meenden dat 'ontkalken' een goed idee was, maar dit is er eentje van.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

FrankN
Berichten: 37
Lid geworden op: di 31 okt 2017, 18:38

Re: ECM Casa IV

Berichtdoor FrankN » ma 08 jan 2018, 13:38

ik heb een Rozendaal een ECM dealer gevonden die me betrouwbaar lijkt en eerlijke prijzen voor wisselstukken hanteert. Doordat ik vorige maand daar was voor een stuk van een Magimix foodprocessor zag ik dat ze dealer waren van ECM, Jura en Nivona. Door hun uitleg over ECM kreeg ik interesse toen ik de aanbieding voor mijn machine zag. Bijgevoegd enkele foto's van de huidige set-up met de Carimali M3 maler
Bijlagen
DSC_4899.JPG
DSC_4898.JPG


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron