Raadsel: Verschil tussen 2 Giotto's

bakkieleut
Berichten: 9
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 11:56

Raadsel: Verschil tussen 2 Giotto's

Berichtdoor bakkieleut » wo 07 feb 2018, 10:24

Hoi allemaal,

Sinds kort heb ik 2 Giotto's. Op de zaak hebben we een nieuwe Rocket Giotto Evolutione neergezet (HX, PID en Rotatiepomp) en thuis heb ik al jaren een ECM Giotto uit ca. 2000 met vibratiepomp.

Op het werk een Rocket Faust maler en thuis een Mazzer mini electronic. Beide zijn bijna nieuw. Zowel thuis als op het werk gebruiken wij momenteel redelijk verse Peeze Mex Eco Extra Dark. (ca. 5 weken na branding)

Op het werk maken we moeiteloos de ene heerlijke espresso na de andere. We gebruiken 17 gram koffie, voor ca 45 gram in 27 seconden. Boiler temperatuur is 121 graden wat zo'n 93 graden watertemperatuur in de zetgroep zou moeten zijn.

Thuis moet ik om de zelfde doorloopsnelheid te bereiken veel fijner malen en is de espresso niet lekker. Bitter, alsof bij al enige tijd staat. Het zuurtje dat we op het werk wel hebben is thuis onderdrukt. De crema is monotoon van kleur (licht bruin) terwijl hij op het werk een donkerbruine rand heeft donker in het midden voskleurig is en er veel voller uit ziet,

De watertemperatuur heb ik thuis gemeten en afgesteld op 93 graden. Pompdruk (zonder doorstroming) is gemeten op 10 bar. De machine heeft geen drukmeter dus wat de druk is tijdens het zetten weet ik niet. De machine wordt regelmatig gebackflushed en is brandschoon van binnen.

Ik heb mijn molen meegenomen naar het werk en daar moest ik hem inderdaad veel grover afstellen. Scheelt ongeveer 2 streepjes op de mazzer en dat is naar mijn ervaring enorm veel. Thuis aangekomen moest ik hem weer terugstellen.

Ruimte tussen de koffie en het shower screen heb ik met een 10 ct stukje gemeten en zou goed moeten zijn.Het muntje wordt iets in de koffie gedrukt en de koffie raakt het scherm niet.

Hogere doseringen i.c.m. een ander filterbakje heb ik ook geprobeerd, van 17 gram tot zo'n 21 gram.

Ik zit er aan te denken om de zetdruk te verlagen maar ik lees overal dat 10 bar voor een vibratiepomp de optimale instelling is.

Heeft iemand wellicht een idee wat er aan de hand kan zijn met mijn machine?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Raadsel: Verschil tussen 2 Giotto's

Berichtdoor fransg » wo 07 feb 2018, 10:56

ik lees overal dat 10 bar voor een vibratiepomp de optimale instelling is.
Kun je enkele URLs geven van waar en door wie dat 'overal' wordt beweerd?

Ik ben niet 'overal' maar mij zul je zoiets niet zien adviseren.
redelijk verse Peeze Mex Eco Extra Dark. (ca. 5 weken na branding)
dat is niet oud, kan verrukkelijk zijn, maar is wel tegen het einde van de levensduur.

"Extra Dark" zegt wel dat je niet te fijn moet malen en het maalsel niet te hard moet uitpersen.
We gebruiken 17 gram koffie, voor ca 45 gram in 27 seconden.
In welke filterbakjes exact?
Thuis moet ik om de zelfde doorloopsnelheid te bereiken veel fijner malen
Kortom, druk significant verlagen.
Hogere doseringen i.c.m. een ander filterbakje heb ik ook geprobeerd, van 17 gram tot zo'n 21 gram.
Welk filterbakje exact?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bakkieleut
Berichten: 9
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 11:56

Re: Raadsel: Verschil tussen 2 Giotto's

Berichtdoor bakkieleut » wo 07 feb 2018, 11:30

Hier vond ik o.a. het verhaal over de pompdruk, maar ik kwam het op meer sites tegen en bij casa barista werd hetzelfde verhaal verteld:

https://www.youtube.com/watch?v=E4y4-E2aL3U

Thuis gebruik ik momenteel een ims 14 grams bakje waar tot zo'n 17 gram in kan (mede dankzij de de fijne maling denk ik). Daarnaast heb ik een groter bakje dat ik bij de machine kreeg toen ik hem 10 jaar geleden 2e hands kocht.

IMS B702Th22,5
http://www.imsfiltri.com/filtri/b70-2tf-h22-e/?lang=en

Op het werk gebruiken we het 18 grams bakje dat bij de rocket werd geleverd. Na het zetten zie je dat de koffie puck net het shower screen geraakt heeft.

Erik82
Berichten: 2892
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Raadsel: Verschil tussen 2 Giotto's

Berichtdoor Erik82 » wo 07 feb 2018, 11:46

Hoe kun je beweren dat je thuis veel fijner moet malen? Je gebruikt een compleet andere maler en daarnaast is maalgraadinstelling tussen maler van hetzelfde type niet te vergelijken. Heb je een laseranalyse op het maalsel losgelaten om dat te kunnen bepalen?

Grootste oorzaak van smaakverschillen zal hem in de maler zitten en niet de machine. Als druk en temperatuur gelijk zijn dan.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Raadsel: Verschil tussen 2 Giotto's

Berichtdoor fransg » wo 07 feb 2018, 12:00

Hier vond ik o.a. het verhaal over de pompdruk, maar ik kwam het op meer sites tegen en bij casa barista werd hetzelfde verhaal verteld
Dat is absoluut niet "overal".

Van diverse kanten is het je verteld, alleen bij jou blijkt dat je wellicht toch eens een lagere druk moet proberen.
Thuis gebruik ik momenteel een ims 14 grams bakje waar tot zo'n 17 gram in kan
Met IMS heb je wat meer marge dan bij een VST bakje, maar als je er 3g bovenop moet doen is er wat aan de hand.
Op het werk gebruiken we het 18 grams bakje dat bij de rocket werd geleverd.
De machine is anders, de malers zijn niet hetzelfde en de bakjes zijn verschillend, veel mogelijkheden tot variatie. Het gaat dus niet strikt om "verschil tussen 2 giotto's"
Na het zetten zie je dat de koffie puck net het shower screen geraakt heeft.
Na het zetten, als de druk ineens eraf is, zet de puck wat uit.

Zie je daarna de afdruk, dan betekent dat niet zonder meer dat de puck het scherm raakte voor of tijdens de extractie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Raadsel: Verschil tussen 2 Giotto's

Berichtdoor HanR » wo 07 feb 2018, 12:15

Hier vond ik o.a. het verhaal over de pompdruk, maar ik kwam het op meer sites tegen en bij casa barista werd hetzelfde verhaal verteld
Dat is absoluut niet "overal".

Van diverse kanten is het je verteld, alleen bij jou blijkt dat je wellicht toch eens een lagere druk moet proberen.
Thuis gebruik ik momenteel een ims 14 grams bakje waar tot zo'n 17 gram in kan
Met IMS heb je wat meer marge dan bij een VST bakje, maar als je er 3g bovenop moet doen is er wat aan de hand.
Op het werk gebruiken we het 18 grams bakje dat bij de rocket werd geleverd.
De machine is anders, de malers zijn niet hetzelfde en de bakjes zijn verschillend, veel mogelijkheden tot variatie. Het gaat dus niet strikt om "verschil tussen 2 giotto's"
Na het zetten zie je dat de koffie puck net het shower screen geraakt heeft.
Na het zetten, als de druk ineens eraf is, zet de puck wat uit.

Zie je daarna de afdruk, dan betekent dat niet zonder meer dat de puck het scherm raakte voor of tijdens de extractie.
Herhaal je hele experiment nog maar eens een keer met:
Zelfde maler;
Druk gelijk afgesteld;
Zelfde filterbakje.

Het temperatuurverloop zal bij beide machines anders zijn, de dukopbouw ook, maar het grootste verschil zit inderdaad in de filterbakjes.

bakkieleut
Berichten: 9
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 11:56

Re: Raadsel: Verschil tussen 2 Giotto's

Berichtdoor bakkieleut » wo 07 feb 2018, 12:21

Hoe kun je beweren dat je thuis veel fijner moet malen? Je gebruikt een compleet andere maler en daarnaast is maalgraadinstelling tussen maler van hetzelfde type niet te vergelijken. Heb je een laseranalyse op het maalsel losgelaten om dat te kunnen bepalen?

Grootste oorzaak van smaakverschillen zal hem in de maler zitten en niet de machine. Als druk en temperatuur gelijk zijn dan.
Ik mijn maler meegenomen naar kantoor, daar afgesteld zodat hij identiek maalde aan de faust (en met prima resultaat!) en vervolgens weer mee naar huis genomen met als resultaat meer dan 60 gram 15sec. Vervolgens weer de maler weer veel fijner afgesteld en dezelfde extractie tijd bereikt met dezelfde hoeveelheid koffie. Echter de smaak is niet goed en ik heb het gevoel dat de koffie door de fijne maling troebel is.

Erik82
Berichten: 2892
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Raadsel: Verschil tussen 2 Giotto's

Berichtdoor Erik82 » wo 07 feb 2018, 12:56

Kan een aantal oorzaken hebben. Je zou eerst eens het filterbakje van je werk moeten proberen thuis om te zien of die de oorzaak is van het verschil. De IMS en VST-bakjes zijn gemaakt voor fijnere malingen en erg gevoelig voor updosen dus 17gr in een 14gr bakje doen is wellicht ook niet heel handig.

Daarnaast hebben een hogere temperatuur of een hogere druk beide het gevolg dat er een snellere doorloop zal zijn. Daarnaast is het klimaat in huis ook nog van invloed. Als het droger is zal de doorloop sneller zijn en als het natter is trager.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bakkieleut
Berichten: 9
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 11:56

Re: Raadsel: Verschil tussen 2 Giotto's

Berichtdoor bakkieleut » wo 07 feb 2018, 13:40

Bedankt voor alle adviezen! IMS geeft voor het filterbakje overigens 14-16g op. Ik had hem als 14 gram gekocht maar toen werd al aangegeven dat er veel meer in kan.

Ik heb net een nieuw OVP gehaald die ik vanavond ga monteren zodat ik met verschillende drukken kan experimenteren.

Zal het direct laten weten!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Raadsel: Verschil tussen 2 Giotto's

Berichtdoor fransg » do 08 feb 2018, 20:39

Bedankt voor alle adviezen! IMS geeft voor het filterbakje overigens 14-16g op. Ik had hem als 14 gram gekocht maar toen werd al aangegeven dat er veel meer in kan.

Ik heb net een nieuw OVP gehaald die ik vanavond ga monteren zodat ik met verschillende drukken kan experimenteren.

Zal het direct laten weten!
Oké heel benieuwd!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten