Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor fransg » ma 12 feb 2018, 23:51

Spannend. Dat doe je mooi zorgvuldig!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor turboyeast » di 13 feb 2018, 21:03

LS,
Hmmm, ik had me de eerste opwarmsessie toch wat anders voorgesteld. Zoals met mezelf afgesproken de machine op 0.5 bar gebracht...stoomkraan werkt in ieder geval. Wat kleine lekjes her en der, niks schokkends (zoals een lekkende boilerring). Ook een klein lekje op één van de poten van het peilglas...even de sleutel erop en de wartel een millimeterje meer vasttrekken. PANG...af-en-toe moet je dan de mislukkingen ook melden. Peilglas kapot en een fonteintje van heet water in mijn werkplaats.
Meteen de elektra eraf en de zaak maar even laten uitpruttelen...blij dat de boiler maar met een bodempje water gevuld was, maar toch balen... :oops:
Weer een levensles verder en morgen de draad weer oppakken...
Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor fransg » di 13 feb 2018, 21:41

Ai!!

Gelukkig geen kokend water op je gezicht.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor HanR » di 13 feb 2018, 22:13

Dat is wel sneu. Glaasje wordt maar net vastgehouden door de pakkingringen omdat het eigenlijk te kort is. Is K-constructie.
Ik hoorde van Arnoud dat er behalve rubberen ook silicone pakkingen voor zijn. Die hoef je minder strak aan te draaien.
Het kan ook zijn dat de veren hun werk niet goed meer doen. Misschien een paar vulringen maken?
In ieder geval succes.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor turboyeast » di 13 feb 2018, 22:26

Gelukkig geen kokend water op je gezicht.
Alleen emotionele schade... ;)
Dat is wel sneu. Glaasje wordt maar net vastgehouden door de pakkingringen omdat het eigenlijk te kort is. Is K-constructie.
Ik hoorde van Arnoud dat er behalve rubberen ook silicone pakkingen voor zijn. Die hoef je minder strak aan te draaien.
Het kan ook zijn dat de veren hun werk niet goed meer doen. Misschien een paar vulringen maken?
In ieder geval succes.
Thanks. Op zich zaten de pakkingen goed in het peilglas. Alleen op de aanvoerende leiding op de bovenste poot zat een lekje. Daardoor wilde ik de wartel wat aantrekken. Ik had echter niet gezien dat ik daardoor het peilglas uit het lood draaide...daardoor spanning en PATS.
Op sommige (hele oude) machines zie je wel eens een draaikraan op het peilglas zitten...de reden daarvoor moge duidelijk zijn.

Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor Pti » di 13 feb 2018, 22:43

Dat is wel sneu. Glaasje wordt maar net vastgehouden door de pakkingringen omdat het eigenlijk te kort is. Is K-constructie.
Ik hoorde van Arnoud dat er behalve rubberen ook silicone pakkingen voor zijn. Die hoef je minder strak aan te draaien.
Het kan ook zijn dat de veren hun werk niet goed meer doen. Misschien een paar vulringen maken?
In ieder geval succes.
Er zijn viton (bruin) als siliconen (rood) pakkingen voor en die zijn zachter dan de originele en daardoor beter in staat enige beschadigingen in de messing onderdelen op te vangen.
Eigenlijk is het geen K-constructie hoor, als je begrijpt hoe het werkt en het op de juiste manier in elkaar zit is het eigenlijk altijd dicht.
De reden van lekkage ligt overigens in 99% van de gevallen in de kragen (opstaande randen) van de messing onderdelen en niet in het glas, de cups of de veren.

De reden dat bij TY het pijlglas klapt is omdat hij kracht zette op de wartels van de leidingen naar het pijlglas toe. Dan zet je het pijlglas schuin in de beugel en dan knapt hij. Been there-done that....

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor HanR » wo 14 feb 2018, 08:47

Dat is wel sneu. Glaasje wordt maar net vastgehouden door de pakkingringen omdat het eigenlijk te kort is. Is K-constructie.
Ik hoorde van Arnoud dat er behalve rubberen ook silicone pakkingen voor zijn. Die hoef je minder strak aan te draaien.
Het kan ook zijn dat de veren hun werk niet goed meer doen. Misschien een paar vulringen maken?
In ieder geval succes.
Er zijn viton (bruin) als siliconen (rood) pakkingen voor en die zijn zachter dan de originele en daardoor beter in staat enige beschadigingen in de messing onderdelen op te vangen.
Eigenlijk is het geen K-constructie hoor, als je begrijpt hoe het werkt en het op de juiste manier in elkaar zit is het eigenlijk altijd dicht.
De reden van lekkage ligt overigens in 99% van de gevallen in de kragen (opstaande randen) van de messing onderdelen en niet in het glas, de cups of de veren.

De reden dat bij TY het pijlglas klapt is omdat hij kracht zette op de wartels van de leidingen naar het pijlglas toe. Dan zet je het pijlglas schuin in de beugel en dan knapt hij. Been there-done that....
Dat als je een kijkglas, dat al vast zit, tordereert door aan de houders trekken en dat dat vervolgens "pang" zegt, snap ik.

Met die constructie bedoel ik dat de ringen die ik besteld had vrij hard waren.
Vervolgens worden die vlak aangedrukt.
Gevoelsmatig niet echt betrouwbaar.
Ook al is er natuurlijk wel nagedacht over de vorm van de zitting in de houder die zorgt dar de pakking in de juiste vorm geduwd wordt.

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor Pti » wo 14 feb 2018, 12:21

Jup, slechte rubbers is een pijn in de bips, als ze warm worden worden ze zacht, bij montage ff likkie vet op uiteinde peillas ;)

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor turboyeast » za 24 feb 2018, 19:56

LS,
Waar ik pijn van in mijn bibs krijg (ik quote hier de vorige spreker), is de échte Nemisis van deze machine... :evil:
Namelijk een haarscheurtje in de las van een koppeling (bovenste las op de foto). Ik ben er zeker een paar avonden mee bezig geweest om dat haarscheurtje te vinden. Ik heb het nu afgesmeerd met Loctite tweecompontenten metaalgevulde epoxyhars. Daarna nog een beetje bijschuren en dan maar hopen dat het dicht is....in het andere geval moet de zaak weer helemaal uitelkaar.
Cheers, TY

Afbeelding
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor turboyeast » wo 28 feb 2018, 21:03

LS,
Ik heb de haarscheur gerepareerd met metaalgevulde epoxyhars. Dat spul is na uitharding echt keihard en laat zich zelfs vijlen. Ik hoop dat het toekomstbestendig is en anders zien we wel weer... ;)
De machine komt mooi op bedrijfsdruk (1.2 bar) en geen lekjes meer. Ik heb de groepringen nu ook geplaatst, maar daar moet een vulringetje tussen. Ik kan de filterdrager anders te ver doordraaien. Verder loopt alles als een zonnetje...
Enne wat heeft dat ding een stoomkracht!!!! Lift-off.... :D
Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron