thermische stabiliteit

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: thermische stabiliteit

Berichtdoor Erik82 » do 15 feb 2018, 14:21

Daarnaast is er allang meer dan alleen een E-61. De gehele professionele speciality koffiewereld is al redelijk lang geleden overgestapt op verzadigde groepen. Die zijn veel efficiënter en warmen sneller op. Het probleem bij een espressomachine zit hem vooral in de noodzaak om melk te willen stomen. Die gigantisch boilers opwarmen duurt lang maar hoeft niks met het zetgedeelte te maken te hebben.

Een LMLM is in 15min klaar om een espresso te maken maar die gigantische stoomboiler van 3.5L doet er langer over. De Strietman is in 5 minuten klaar als je er heet water in gooit en kan dat voornamelijk omdat je er niet mee hoeft te stomen. Als je niet hoeft te stomen worden de machines ineens veel eenvoudiger en kun je meer dan de helft van de componenten weg gaan laten.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: thermische stabiliteit

Berichtdoor fransg » do 15 feb 2018, 16:38

Je ziet vaak dat mensen in aanbeveling of vergelijking met hun eigen apparatuur aan komen en dat is begrijpelijk dus zal ik ook maar mijn voorspelbare duit in het zakje doen: de Strietman heeft geen stoomfluit! ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: thermische stabiliteit

Berichtdoor kilo » do 15 feb 2018, 17:45

. Op mij komt die machine anders over. Een been is een heel mooi simpel en praktisch ding om op te lopen (als je er twee hebt), maar wel blessuregevoelig bij sporten. Wanneer je dan de knie vervangt door een prothese, en het bovenbeen en onderbeen ook, een plastic voet, dan heb je een heel ingewikkelde superprothese, met slimme software, maar ik noem dat dan niet "been opnieuw uitgevonden" ;-)
Daar zit wat in. Als de Decent espresso veel storingen heeft, wordt het een flop. Zo’n machine is voor de amateur niet goed te repareren. En opsturen naar de makers in Hong Kong is ook een ding. Maar anderzijds, een auto is ook erg ingewikkeld en niet erg storingsgevoelig in verhouding. Het blijft betrekkelijk vind ik. Met een technisch eenvoudig apparaat als de Strietman kan je, begrijp ik, perfecte espresso maken. Met de Decent zal dat ook lukken met pressure-profiling, flow profiling en temperaturen profiling in combinatie. Het is speelgoed. Duur speelgoed, dat wel.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Sunshine
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 15:04

Re: thermische stabiliteit

Berichtdoor Sunshine » vr 16 feb 2018, 15:07

Allereerst mijn dank voor de uitleg, verhelderend.

Als techneut vind ik de Decent machine er goed uitzien, maar wel even wachten tot de kinderziektes eruit zijn.
Wat ze goed gedaan hebben is de software en verwerking los koppelen van de machine, kortom, je kan dat tablet gewoon vervangen door een mobiele telefoon. Met al die sensors wordt je wel vatbaar voor storingen, maar met een stukje software dat de sensors test heb je bij een probleem ook snel een analyse. Dus als de mechanische kinderziektes eruit zijn kan het best wat worden.
Bezzera Strega, Baratza Sette 270W


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron