Elektra Micro Casa a Leva als tijdelijke oplossing??

TabCam
Berichten: 15
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 20:06

Re: Londinium R alles in een doos

Berichtdoor TabCam » di 27 feb 2018, 14:40

Ik zit nog sterk te twijfelen tussen een Londinium R of een Strieman CT1. Het is een beetje aanrechtruimte versus gemak. Ik heb niet veel ruimte en ik vermoed dat de hendel van de Londinium ook roet in 'de koffie' gooit. De Strieman lijkt me qua consistentie van espresso maken een stukje lastiger. De Londinium R is wel erg mooi hoor! Als ze nu met een Compact op de markt kwamen...
Strietman CT2, Eureka Specialty 75, Kinu M47

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Londinium R alles in een doos

Berichtdoor Erik82 » di 27 feb 2018, 15:29

De Strietman is juist erg makkelijk om consistent espresso mee te maken alhoewel niet zo doodsimpel als een fullsize commerciële hevel met veer.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

TabCam
Berichten: 15
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 20:06

Re: Londinium R alles in een doos

Berichtdoor TabCam » wo 28 feb 2018, 00:01

De Strietman is juist erg makkelijk om consistent espresso mee te maken alhoewel niet zo doodsimpel als een fullsize commerciële hevel met veer.
Ik heb het nu één keer geprobeerd met een Strietman, maar wat ik lastig vond is om, omdat je zoveel parameters hebt, naar de juiste maalgraad, juiste druk, juiste temperatuur etc. te convergeren.
Strietman CT2, Eureka Specialty 75, Kinu M47

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Londinium R alles in een doos

Berichtdoor cremalover » wo 28 feb 2018, 06:50

Ik vond de Strietman juist erg makkelijk in gebruik.En de genoemde variabelen kan de bediener naar zijn eigen smaak een waarde geven.Ik denk niet dat er een goede of slechte druk of temperatuur is.Dat bepaal jij zelf.

De Strietman gaf geweldig stroperige crema.

TabCam
Berichten: 15
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 20:06

Elektra Micro Casa a Leva als tijdelijke oplossing??

Berichtdoor TabCam » do 01 mar 2018, 10:28

Ik ben al een tijdje op zoek naar een echte espressomachine.... (oververhitting, kleine shots)?
Oops, Dacht dat ik een nieuw onderwerp aan het maken was. Heb hem verhuist.
Laatst gewijzigd door TabCam op do 01 mar 2018, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT2, Eureka Specialty 75, Kinu M47

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Elektra Micro Casa a Leva als tijdelijke oplossing??

Berichtdoor ErikW » do 01 mar 2018, 11:21

De hendel kan bij L-R gemakkelijk uitgedraaid worden.
:idea:
Erik

TabCam
Berichten: 15
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 20:06

Elektra Micro Casa a Leva als tijdelijke oplossing??

Berichtdoor TabCam » do 01 mar 2018, 12:11

Ik ben al een tijdje op zoek naar een echte espressomachine. Mijn routine is een ochtendespresso en dan gedurende de weekenddagen één of twee met een flinke tussenpoos. Wat dat betreft zou een snelle opwarmtijd prettig zijn. Verder maak ik wel eens cappuccinos voor mijn bezoek, maar die zijn al erg tevreden met melkschuim opgeklopt door de Bamix en verwarmd in de magnetron (alvast mijn excuses voor degenen die hier aanstoot aan nemen).

Single shot espresso's zijn dus het belangrijkst en omdat ik van hevelmachines hou kwam al snel op de La Pavoni's en PV Lusso. Na me verder te hebben ingelezen zie ik dat veel liefhebbers uiteindelijk ofwel de Londinium R ofwel de Strietman CT1 als eindopstelling gebruiken.

Thuis heb ik helaas beperkte aanrechtruimte. Dat maakt een langere hevel (Londinium R) een probleem. Ik weet dat Londinium met een Compact bezig is, maar eind December wordt nu als optimistische schatting gegeven. De CT1 heb ik geprobeerd maar daar twijfel ik nog bij. Bij twijfel niet kopen, dus ik zoek nu een voorlopig alternatief.

Recent kwam de Elektra Micro Casa a Leva tegen en die lijkt minder oververhittingsproblemen als de La Pavoni te hebben. Het is een wat onbekendere machine dus vroeg ik mij af of dit een leuke tussenstap is of dat ik beter voor de La Pavoni of Lusso kan gaan met alle beperkingen die daar bij komen (oververhitting, kleine shots)?
Strietman CT2, Eureka Specialty 75, Kinu M47

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Elektra Micro Casa a Leva als tijdelijke oplossing??

Berichtdoor fransg » do 01 mar 2018, 12:38

of dat ik beter voor de La Pavoni of Lusso kan gaan met alle beperkingen die daar bij komen (oververhitting, kleine shots)?
Ik heb een extra temperatuurregeling aan de Pavoni, maar laatst heb ik de p-stat laten vervangen en die heb ik zo ingesteld dat de temperatuur (mede dankzij Tije's koelring) sowieso nauwelijks uit de hand loopt. Als ik de machine erg lang aan laat staan wordt de zetgroep wat warmer, en als ik voor een groep bezoekers met de kleine Pavoni koffie wil maken, dan wordt het wat te heet, maar daar is-ie niet voor bedoeld.

De extra PID regelaar is leuk, maar niet nodig.

Als je 'm voor jezelf gebruikt hoef je niet moeilijk te doen.

De Pavoni maakt het wel lastiger om consustent mooie super lekkere shots te maken, daarbij maakt een L-R het je wel erg makkelijk.

De Pavoni is een beetje kamperen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Londinium R alles in een doos

Berichtdoor Erik82 » do 01 mar 2018, 13:38

De Strietman is juist erg makkelijk om consistent espresso mee te maken alhoewel niet zo doodsimpel als een fullsize commerciële hevel met veer.
Ik heb het nu één keer geprobeerd met een Strietman, maar wat ik lastig vond is om, omdat je zoveel parameters hebt, naar de juiste maalgraad, juiste druk, juiste temperatuur etc. te convergeren.
Je bedoeld dat je geen ervaring hebt met handmatige hevels en die controle niet hebt. Dat zul je moeten leren en gaat bij elke handhevel het geval zijn. In de klasse handhevels is de Strietman namelijk doodeenvoudig te bedienen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

TabCam
Berichten: 15
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 20:06

Re: Elektra Micro Casa a Leva als tijdelijke oplossing??

Berichtdoor TabCam » do 01 mar 2018, 15:44

Je bedoeld dat je geen ervaring hebt met handmatige hevels en die controle niet hebt. Dat zul je moeten leren en gaat bij elke handhevel het geval zijn. In de klasse handhevels is de Strietman namelijk doodeenvoudig te bedienen.
Dat klopt natuurlijk. Het is op dit moment nog een te grote stap om in één keer te investeren. Wellicht dat ik na ervaring meteen andere, goedkopere handhevel dat wel met vertrouwen kan doen.
Strietman CT2, Eureka Specialty 75, Kinu M47


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron