La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor rmtz » vr 02 mar 2018, 16:16

Ik heb sinds een paar dagen een La Pavoni Europiccola en een Mazzer Super Jolly met doser. Ik ben een echte beginner en weet alles van wat ik tot nu toe heb gelezen, o.a. in dit forum.
Ik wist dat de Pavoni niet het simpelste apparaat was, maar ondanks dat ik goede, vers gebrande bonen heb, een prima maler (in nieuwstaat) en een nieuwe Pavoni, lukt het me niet een drinkbaar kopje te maken. Van crema is al helemaal geen sprake.
Ik ben al aan het zoeken naar een goede maalgraad, maar weet eerlijk gezegd niet eens hoever de verstellingen mogen gaan (moet ik vlakbij de nulstand blijven, of mag ik er best wat cijfers naast gaan zitten). Ik heb het maalsel afgewogen met een weegschaal (14 t/m 18 gram), met het doseerlepeltje, maar het smaakt allemaal nergens naar.
Ik doe het stap voor stap, zoals ik het in filmpjes op YouTube zie. Heb meerdere manieren geprobeerd.
Nu vraag ik mij af of de machine wel ok is (ik vermoed dat het gewoon aan mijn eigen onkunde ligt, maar toch). Hoe fijn ik de koffie ook maal, zodra ik de hendel omhoog duw, loopt er eigenlijk gelijk al koffie uit. Als ik dan na een paar tellen de hendel naar beneden duw (er is vrijwel geen druk te voelen), heel langzaam, loopt de rest van de koffie er uit. Maar goed, dat smaakt nergens naar.
Ik zag ook dat men de filterhouder er soms al in hangt, zonder koffie, en hem dan spoelt. Dat gaat heel rustig. Bij mij spettert alles dan helemaal onder. Vandaar ook dat ik me afvraag of de machine wel in orde is.
Alvast dank voor de hulp.

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor namor » vr 02 mar 2018, 18:37

Hoi RMTZ :),

Uiteraard La Pavoni is niet de simpelste maar er is wel ermee koffie te maken; echt lekkere koffie - dan moet je een beetje skils hebben maar wat jij beschrijft is niet eens op koffie lijkt.

Als ik je verhaal lees dan zie ik dat bonen zij geweldig, La Pavoni is nieuw en maler is in nieuwstaat. Ik denk dat probleem in 'nieuwstaat' ligt. Maler wellicht is prima maar niet echt goed afgesteld.
Als je op maler fijnste graad zet - 0 dan het is blijkbaar nog niet fijn genoeg en dat kan best. Heel vaak 0 is zo maar een getal waar teling begint. Er is wel belangrijk echte 0 stand van de maler te vinden. Echte 0 is stand waarin maalschijven elkaar beginnen te raken. Vanaf die stand kan je beginnen je maalgraad afstellen. Voor espresso moet het echt fijn zijn en zit niet ver van 'echte' 0.

Hoe doe jij dat, echte 0? Dat hangt er vanaf je maker. Op Youtube heel filmpjes over hoe je maler moet schon maken en afstellen, Mazer is heel gebruikelijke maler en je vindt ongetwijfeld wat je zoekt.

In La Pavoni gaat meestal 12-14gr erin en je tapt 22-25 eruit in 25sec. 18 gr is meestal voor grotere groepen en filtermaat 58mm.

success, Roman
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor rmtz » za 03 mar 2018, 12:04

Dank voor je reactie. Ik geloof dat hier inderdaad iets noet goed zit. Er was mij aangeraden de stand te gebruiken die met een sticker staat aangegeven en dan van daaruit een hele kleine verstelling te maken. Op de sticker staat dat tegen de klok in draaien een fijnere maling geeft, maar volgens mij klopt dat gewoon niet. Tegenover klok in geeft een fijnere maling. Waarom staat dat dan op de sticker?
Ik heb het nu gedaan zoals jij aangaf. Zoveel mogelijk naar stand 0, totdat je de schijven elkaar hoort raken, zeg maar. En van daaruit verder kijken. Dat geeft al betere smaak. En de maling is fijner.
Begint bij jou de Pavoni ook al te stromen als de hendel naar boven staat?

Ik heb een teflon tussenstukje besteld om de kop beter op temperatuur te houden. Als dat tussenstukje erop zit, is het dan nog wel nodig het apparaat steeds uit te zetten na een kopje of 3?

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor Erik82 » za 03 mar 2018, 13:06

Als de Pavoni al begint te lopen met de hevel boven maal je nog veel te grof. Hij moet pas beginnen te lopen op het punt je de hevel naar beneden haalt en fikse tegendruk voelt en dan nog een paar seconden. Ik verwacht dat de maalgraad voor je Pavoni hooguit een 1,5 getal van het punt zal liggen waar de schijven elkaar raken en waarschijnlijk zelfs minder.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor rmtz » za 03 mar 2018, 14:27

Om een beetje uit te proberen waar nu het probleem zit, ben ik even overgestapt op supermarktbonen, want de verse bonen gingen wel heel hard, met ondrinkbaar resultaat. Nu weet ik dat het voor de smaak niet echt geweldig is.
Het vreemde is alleen dat bij een fijne maling, niet eens heel extreem, de maler geen maalsel meer geeft. Alsof hij verstopt zit met vettige (?) bonen. Ik moet hem dan weer heel grof zetten voordat hij weer wat geeft.
Kan dit komen door de slechte bonen?

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor Jochen_P » za 03 mar 2018, 14:38

Heb je je maler tweedehands gekocht? Klinkt alsof de maalschijven niet meer scherp zijn.
Verder moet je rekening houden met het feit dat elke verstelling van de maalgraad niet meteen merkbaar is in je portafilter. Reken dat je eerst 30-40g moet weg malen na elke verstelling omdat de maler nog vol oud maalsel zit. En dat duurt even voor dat eruit is...
Dus maalgraad aanpassen -> malen malen malen eer je opnieuw verstelt. Anders weet je op het laatste niet meer wat je aan het doen bent of gedaan hebt.

Kijken waar de schijven elkaar raken en dan 1/3 terugdraaien is een goede startpositie. Het helpt ook om duidelijk op de verstelling een aanduiding te zetten GROF en FIJN. Een vergissing is gauw gemaakt en dan ben je helemaal de kluts kwijt. "+" en "-" zijn ook niet altijd even duidelijk ;)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor Erik82 » za 03 mar 2018, 20:11

Die supermarktbonen kopen is domste wat je kon doen. Dat is oude zooi die verdroogd is en je nog fijner moet malen om ook maar enigszins tegendruk te krijgen en zullen niks anders doen dan je maler compleet verstoppen. Je hebt het jezelf daarmee helemaal onmogelijk gemaakt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor bobbee » za 03 mar 2018, 20:23

Je hebt gelijk wbt die supermarktbonen maar ik vind de persoonlijke benadering "domste" niet echt gepast en de juiste toon om elkaar verder te helpen op het forum, toch? Dat kan verkeerd overkomen en afschrikken om wat te vragen hoewel je het uiteraard niet zo bedoelt.

@ rmtz
De Pavoni kan een lastig eigenwijze machine zijn. De maalgraad om mee te starten voor espresso bepaal ik meestal door het nulpunt te bepalen zoals hier eerder aangegeven en dan een kwartslag terug. Dan zit je vaak al een eind in de juiste richting. Met oude bonen van de supermarkt wordt het echt nog lastiger zoals Erik al aangaf. Ik ben ook wel benieuwd of je mazzer nieuw hebt gekocht en of je een weegschaaltje gebruikt op 0,1 nauwkeurig?

Edit; ik zie net dat eerder ook al het advies is gegeven van 1/3 slag terug voor de maalgraad.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor fransg » za 03 mar 2018, 20:45

Ja, voor nieuwelingen is die gebruiksaanwijzing van enkelen onbekend, dat zou eigenlijk op het beginners-topic moeten worden uitgelegd, de eigenaardigheden van enkele 'oudgedienden'. @3aan meent het niet kwaad, als hij het ineens over iets anders heeft, gewoon laten gaan, en als het lijkt alsof Erik je van het ene op het andere moment wil aanvliegen en ombrengen bedoelt hij gewoon dat hij er persoonlijk iets anders over denkt, een nuancering wil aanbrengen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

rmtz
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:58

Re: La Pavoni Europiccola beginnersproblemen

Berichtdoor rmtz » za 03 mar 2018, 21:25

De Mazzer is tweedehands. Hij is ongeveer 4 jaar oud en helemaal nagekeken. De maalschijven zijn nog prima.
Ik heb de supermarktbonen er maar weer uitgehaald. Ik zal morgen even alles schoonmaken en dan weer opnieuw beginnen met de goede bonen. Al moet ik wel zeggen dat ik al verbetering zie mbt de fijnere maling.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron