Hotelkamerkoffie / espresso op vakantie

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hotelkamerkoffie / espresso op vakantie

Berichtdoor fransg » wo 02 mei 2018, 21:01

Zelfde hoek ander licht
WhatsApp Image 2018-05-02 at 14.59.50.jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hotelkamerkoffie / espresso op vakantie

Berichtdoor fransg » do 10 mei 2018, 09:59

Tije restaureerde een oude La Pavoni voor me, zodat ik nu weer met een extra exemplaar op pad kan gaan. Mocht de ene iets mankeren dan kan ik met de andere verder en hoef ik niet onmiddellijk naar huis te gaan.
772-pavonis.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Hotelkamerkoffie / espresso op vakantie

Berichtdoor GuidovW » do 10 mei 2018, 12:02

Ben je de overtreffende trap hiervan?
image.jpeg
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hotelkamerkoffie / espresso op vakantie

Berichtdoor fransg » do 10 mei 2018, 15:34

Ben je de overtreffende trap hiervan?
Ik vind het een lelijk prentje. Lijkt te gaan over speelgoed-dieren die van vieze koffie houden, zolang er maar cafeïne in zit.

Voor die mensen is zwarte thee ook goed, of een pil met aspirine en cafeïne. Sterven is niet aan de orde, maar die figuren hebben het over cafeïne als preventief geneesmiddel.

Het gaat mij bonen van een mooie herkomst, superb gebrand, die via een compacte maar goeie maler in een uitstekende zij het eenvoudige machine leiden tot verrukkelijke espresso.

Als je zoiets op reis niet kunt vinden, kun je beter thuis blijven, is mijn bescheiden mening.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Hotelkamerkoffie / espresso op vakantie

Berichtdoor GuidovW » do 10 mei 2018, 20:18

Ja is idd een erg lelijk prentje.
Het is niet m'n bedoeling je daarmee te vergelijken.

Ik dacht eraan omdat je zelfs een reserve set meeneemt op vakantie.
Je eigen goede koffie is dan wel heel belangrijk. :D
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hotelkamerkoffie / espresso op vakantie

Berichtdoor fransg » do 10 mei 2018, 22:02

Ja is idd een erg lelijk prentje.
Het is niet m'n bedoeling je daarmee te vergelijken.
Een hele opluchting!

Ik dacht er in de loop van de dag nog aan.

Stel ik zou iemand zijn die er van geniet om elke avond een glas bijzonder mooie wijn te drinken. Een wijnkelder, fijne collectie, gedurende enkele dagen een fles ledigen en dan eens een volgende uitkiezen, op herkomst, jaartal, al die dingen.

Dan zou ik, als ik op reis ging naar een land waar je waarschijnlijk geen behoorlijke wijn kunt vragen in een overigens best leuk hotelletje, wellicht een kistje mooie wijn meenemen zodat ik onderweg ook 's avonds kan genieten van een goed glas.

De tekenaar van de cartoon hierboven zou zo iemand wegzetten als gestoorde alcoholist, maar als het puur om de alcohol ging dan volstond ook een lokaal likeurtje of een medicijnfles jenever voor het nodige alcoholpromillage. Het gaat juist om de rijkdom aan smaken die een gevoel van "ach wat hebben we het goed mensen" brengt.
Ik dacht eraan omdat je zelfs een reserve set meeneemt op vakantie.
Ik heb eens gehad dat ik bij aankomst de La Pavoni aansloot op het net, alleen bleek de schakelaar al AAN te staan terwijl de boiler nog droog stond. Het element werd dus ongemerkt erg heet en gelukkig schakelde de thermische zekering de boel af (iets te laat want het element moest later toch worden vervangen). Dat was wel even een domper. Gelukkig kon ik de zekering resetten, maar ik realiseerde me dat een reserve-toestel geen overbodige luxe is, om teleurstelling te voorkomen want juist "on the road" gaat er meer mis dan wanneer het spul thuis op zijn plek staat. Het peilglas van de boiler kan bijvoorbeeld stuk gaan als de machine per ongeluk ergens tegenaan wordt geslagen tijdens vervoer van de wagen naar de hotelkamer.
Je eigen goede koffie is dan wel heel belangrijk. :D
Ook als ik anderen op bezoek krijg, die zoiets weleens willen proeven. Tijdens de bijeenkomsten in Polen is mijn "huisje #10" een veelbezochte pleisterplaats. Wanneer de koffie dan tegenvalt is dat niet de bedoeling ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Hotelkamerkoffie / espresso op vakantie

Berichtdoor GuidovW » do 10 mei 2018, 23:08

Ha, geniet ervan! 8-)
Maakt dat niet dat koffie die je bij anderen krijgt vaak tegenvalt? :shock:
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hotelkamerkoffie / espresso op vakantie

Berichtdoor fransg » vr 11 mei 2018, 09:55

Maakt dat niet dat koffie die je bij anderen krijgt vaak tegenvalt? :shock:
Vorig jaar nam ik nog weleens een oploskoffie in de pauzeruimte van de Poolse bijeenkomst. Met wat suiker en verse melk erin best te doen, al zou ik het zelf geen koffie noemen.

Dit jaar logeerde ik halverwege de heenreis niet in een hotel maar in een woning vlakbij Poznan en daar zette de gastheer 's ochtends een soort Turkse koffie. Illy koffiebonen, een maler met ronddraaiende mesjes, een pannetje, water, en aan het maalsel werden vier mespuntjes kruiden toegevoegd, zogezegd de 4 K's: kardamom, kaneel, kayennepeper en kruidnagelen.

Dat was best lekker! Een zoet, pittig, sterk aan koffie verwant brouwsel. Hoefde geen suiker of melk bij.

Thuisgekomen heb ik ook van die kruiden aangeschaft en de miniemste hoeveelheid (denk puntje van mespuntje) in het filterbakje, even husselen/mengen met het distributie-tool, levert een interessant extra accent op, maar dan moet de gebruikte koffie wel een stevige ronde volle 'body' hebben -- met licht gebrande fruitige koffie zal het niet echt aangenaam zijn, vermoed ik.
773-kneeuw.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hotelkamerkoffie / espresso op vakantie

Berichtdoor Pti » vr 11 mei 2018, 12:19

Ze hebben je per abuis een bakje sneeuw in plaats van kaneel meegegeven?! Oeps.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hotelkamerkoffie / espresso op vakantie

Berichtdoor fransg » vr 11 mei 2018, 13:41

Ze hebben je per abuis een bakje sneeuw in plaats van kaneel meegegeven?! Oeps.
Nee dat is mijn handschrift. Dat bakje was al eens gebruikt, had een ander label en ik heb er zelf "Kaneel" op geschreven, dat wil zeggen, fonetisch, zoals een buurjongetje zulke woorden vroeger uitsprak. "Kamille" werd bij hem "k'meeuw" bijvoorbeeld.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron