kiezen - een goede espresso die ook koffie kan zetten

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: kiezen - een goede espresso die ook koffie kan zetten

Berichtdoor Bluecold » zo 28 jun 2009, 23:53

Peppina's er Caravels zijn redelijk te krijgen op de italiaanse ebay (er staan nu iig 2 Peppina's waarvan een gele in hele goede staat op eBay) De Brunellas/MiniGaggias/Zerowatts komen wat minder voorbij.
Onderdelen zijn te krijgen via orphanespresso.
En een Peppina+PID werkt waarschijnlijk een stuk makkelijker dan zo'n quickmill met een instabiel thermoblokje.
Die veer spannen is niet veel moeilijker dan een knopje omzetten. Daarnaast moet je natuurlijk genoeg koffie gebruiken, en niet te fijn/te grof malen, en horizontaal tampen. Maar dat is bij iedere machine. Met een modicum aan aandacht trek ik er best nette espresso's uit al zeg ik het zelf. Geen noemenswaardige ervaring met andere machines, maar ik denk niet dat het veel makkelijker wordt dan wat ik nu heb.

Daarnaast, als de Peppina niet bevalt kun je haar zonder verlies doorverkopen. Probeer dat maar eens met een quickmill.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Teun
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 22:23

Re: kiezen - een goede espresso die ook koffie kan zetten

Berichtdoor Teun » ma 29 jun 2009, 19:42

even een korte reactie (omdat ik zo weer weg moet, en snel onder het eten naar forum gaat om te kijken...) - als dank
Dacht ik dat ik er uit was.... krijg je te horen dat ik eigenlijk geen espresso apparaat wil ;) . Ben ik er wel aan toe, moet ik niet met iets eenvoudigers beginnen...
Peppina (oid), was geheel onbekend voor mij, maar is het ook iets voor mij/ons?
of toch maar een mokka potje
Verrassend is ook de Quickmill en de instabiele thermoblok - verklaard dan een enkele klacht over de te lage koffie temperatuur. De domobar toch nog redelijk snel opgewarmd, mmmm

nog maar een nachtje over slapen. 't wordt een echte hobby zo
groetjes Teun

Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 21 sep 2008, 16:00

Re: kiezen - een goede espresso die ook koffie kan zetten

Berichtdoor Rik H. » ma 29 jun 2009, 20:00

Expobar Plus Express al dan niet met een apart boilertje voor het opstomen van de melk, prima machine die mooi temperatuur stabiel is en erg goede espresso's aflevert.
Warmt zichzelf volgens de folder in zo'n 3 minuten op (eigenlijk nooit geprobeerd, maar het gaat wel erg snel in ieder geval)
Ziet er misschien niet zo sexy uit, maar is zo solide als een tank.
Is er 'al' vanaf €550,- zonder extra boilertje en €700,- voor de snelstoom uitvoering (aanrader!)
Hou je nog genoeg over voor een goede maler voordat je die €1000,- op hebt.

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: kiezen - een goede espresso die ook koffie kan zetten

Berichtdoor Bluecold » ma 29 jun 2009, 20:27

Peppina (oid), was geheel onbekend voor mij, maar is het ook iets voor mij/ons?
Waarom denk je van niet?
En als je het niks vind kun je haar verkopen zonder verlies.
Is je koffie te zuur?

Is je koffie te bitter?

Is je koffie te intens?

Snap je het allemaal niet meer?

Lees dit

Teun
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 22:23

Re: kiezen - een goede espresso die ook koffie kan zetten

Berichtdoor Teun » di 30 jun 2009, 08:10

Ja Bluecold - dat is nou het grappige (en de kracht) van dit forum: je krijgt nieuwe en onverwachte inzicht, waar je aan moet wennen. Ik had al een redelijk vastomlijnd idee...
Ik ga kijken of ik ergens zo'n ding kan zien en mee kan werken
groetjes Teun

Teun
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 22:23

Re: kiezen - een goede espresso die ook koffie kan zetten

Berichtdoor Teun » di 30 jun 2009, 08:23

Hoi Rik, dank voor de suggestie Expobar - valt wel mee hoor het uiterlijk een Sylvia ziet er ook ongeveer zo uit en die stond al op de lijst. Kwam de naam al tegen maar dan icm Brewtus - uiteraard. Als de Plus Express betere koffie maakt dan Quickmill door de constantere temperatuur. Jazeker het overwegen waard.

Teun
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 22:23

Re: kiezen - een goede espresso die ook koffie kan zetten

Berichtdoor Teun » di 14 jul 2009, 21:34

en wat is het geworden.....

honderden boeken zijn er geschreven over irrationeel koopgedrag.
En dan moet nog de keuze van de bonenmaler gemaakt worden....

Wat een tijd. Lezen, heel veel zoeken en dan nog meer lezen. Winkel bezoeken, hé dat is toch wel lekkere koffie, enthousiaster geworden over wat je allemaal kan doen, kan beinvloeden. Kortom een hobby erbij!
En ja, je kan echt wel koffie maken met een espresso apparaat - en die is nog verdraaid lekker! (maar een dubbele espresso, nog lekkerder....)

Het wordt nooit meer als vroeger. Vrienden en familie worden beoordeeld hoe zij omgaan met espresso apparaat....Zaterdag restaurant bezoek, espresso toe, bah wat bitter, vergeten te flushen?

Goed wat is het geworden: de Expobar Lever, Quickmill of andere thermoblock viel al snel af - toch wel variaties in koffie door de dag heen. Eerst een lungo of americano, espresso, nog eentje. Gaan we echt praten dan wil de vrouw toch wel een cappucino enz, enz.
Kortom een iets zwaardere machine. En zo zijn we bij een HX uitgekomen - dual boiler was ruim boven budget. Bezzera of een Expobar, viel in het voordeel uit van de Expobar Lever omdat lay-out handiger was. De E61groep nemen we op de koop toe, want eigenlijk heeft Bezzera daar een voordeel met temperatuur regeling. Bij het werken en oefenen hadden we & zien we geen probleem in het regelmatig flushen om temperatuur te beheersen - kunnen we gelijk de kopjes voorverwarmen :)
Lever of Pulser? Pulser was het niet echt qua kwaliteit en afwerking. Maar Rik bedankt voor de suggestie, zo zijn we wel bij Expobar terecht gekomen.

Nu de maler nog, we zijn er bijna, morgen de finale!
ik laat het weten
En dan begint het pas: leren espresso maken!
wordt vervolgd,
groetjes Teun

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: kiezen - een goede espresso die ook koffie kan zetten

Berichtdoor Spironski » di 14 jul 2009, 22:04

Ha, leuk bericht! We hebben je toch niet beïnvloed hè? ;) En ach: "irrationeel"..... ik vraag me af hoeveel beslissingen werkelijk rationeel worden genomen! :roll:

Dus toch een "langzame" E61! Ik had al de suggestie van een timer gegeven, die laat je 's ochtends lekker een half uur vóór de wekker aan gaan, is je machine warm als je 'em nodig hebt! (en hetzelfde geldt natuurlijk voor 's avonds?).
Wat betreft temperatuur management kan ik je een Erics E61 thermometer aanbevelen ( €80?), die heel precies het temperatuurverloop in je E61 laat zien. Maakt het allemaal een stuk inzichtelijker. Maar ook zonder zal je met die Leva lekkere koffie kunnen zetten natuurlijk.

Nu nog een goede maler en goede, verse koffie, dan kan het feest beginnen!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

koffie-infuus
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:52

Re: kiezen - een goede espresso die ook koffie kan zetten

Berichtdoor koffie-infuus » wo 15 jul 2009, 00:21

Leuk Teun, waar heb je de Expobar Lever gekocht als ik vragen mag? (...zoekt nog een winkel/dealer/internetwinkel)

Teun
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 22:23

Re: kiezen - een goede espresso die ook koffie kan zetten

Berichtdoor Teun » wo 15 jul 2009, 08:50

Casa Barista, Den Haag. Eerst hier in Haarlem geweest - 2 winkels - maar kreeg niet echt de aandacht die ik wilde - of ik vroeg teveel aandacht.
Casa Barista Den Haag was de volgende stop omdat hun assortiment qua machines en malers aardig overeen kwam met mijn 'short-list'. Brezzera en Expobar, en voor de malers Macap en Mazzer. Eerste contact was zeer positief en Joep was flexibel in het maken van een afspraak - wij beiden werken overdag, alle dagen - en 's avonds was geen probleem. En de avond was gewoon leuk. Het is wel thuis bij de barista (de naam!) :lol:
Ben ook nog in een andere wereld bekende winkel geweest in het centrum van het land - maar dat was op zaterdag - wellicht niet zo goed idee. Je wordt er ook goed geholpen met no nonsense advies - maar je moet wel ongeveer weten wat je wilt hebben.
Ik ben wel een rare. Ik koop bij de winkel die ik bezoek. Dus niet luisteren, advies vragen, 2 uur kletsen en dan voor 100€ goedkoper via internet bestellen. Ik gun iedereen die werkt, een goed concept heeft en goed advies geeft z'n business. After sales service is ook belangrijk, en bv een reparatie dienst. Bij Casa Barsita heb je dat - tegen een zeer redelijke prijs.
Wat je nog vertelde over de malers bij Koffiewarenhuis - een demo met verschillende, een echte 'kijk & vergelijk', dat was een positieve verrassing. Want lang niet iedereen heeft de collectie (deels) als demo beschikbaar.
Oh ja het budget - mmmm, ben er iets overheen gegaan ;)
Maar ik heb geen geduld om eBay en MP af te wachten.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten

cron