Inkoopactie: Panama Boquete: Lerida estate

Dit forum biedt je de ruimte om de lezers te vertellen waarom jouw shop of product top is. Doe je best!
R-Know
Berichten: 65
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 18:05

Re: Inkoopactie: Panama Boquete: Lerida estate

Berichtdoor R-Know » vr 14 sep 2018, 17:56

Ik zou graag meedoen maar heb geen idee of ik dit lekker ga vinden.
Thuis ben ik de enige die koffie waardeerd en met gem 3 shots per dag ga ik wel lang bezig zijn 5kilo weg te drinken.
Zijn er anderen die er ook zo over denken en samen voor 2x 2,5 kgs willen gaan?

Cubeman
Berichten: 57
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:10

Re: Inkoopactie: Panama Boquete: Lerida estate

Berichtdoor Cubeman » do 20 sep 2018, 18:32

Bonen vandaag ontvangen, binnenkort maar eens de eerste batch branden om te testen.
Zo’n zin in


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Profitec Pro 800 - Compak K3 Touch Advanced - Behmor 1600

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Inkoopactie: Panama Boquete: Lerida estate

Berichtdoor Pti » do 20 sep 2018, 19:04

Yes! De eerste porties groen zijn er al uit. Ik zal ook spoedig iets opzetten voor de mensen die niet thuis branden.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Inkoopactie: Panama Boquete: Lerida estate

Berichtdoor fransg » do 20 sep 2018, 19:30

Ik heb de eerste bats vanmiddag gebrand. Eerst vochtigeid gemeten en die is met 11.4% vrijwel gelijk aan de Colombia bonen waar ik nu net 8 batsen van heb gebrand, dus ik ben van dat profiel uitgegaan. Bij opwarmen (terwijl ik druk was met afwegen, vochtigheid meten, profiel laaien) vergeten om de BT probe uit de machine te laten dus kreeg ik een vrij traditioneel profiel met 'Turning Point' in beeld maar verder inderdaad praktisch gelijk aan het verwachte profiel. Iets eerder gestopt, mag volgende keer iets langer doorgaan (met meer airflow vanaf 13:30) al leken de bonen me iets donkerder op het oog dan wat de meting uitwijst. Vochtverlies is met bijna 16% prima, mag met die relatief hoge vochtigheid ook wel meer zijn dan 15%.

Binnenkort proeven, dan weet ik meer.
Panama-B01-T98-20sep2018.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

greenbean
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 18:11

Re: Inkoopactie: Panama Boquete: Lerida estate

Berichtdoor greenbean » do 20 sep 2018, 20:08

Vandaag ook de bonen binnengekregen.
Arnoud bedankt!

Net 300g in mijn Genie gestopt. Met chaf vanger eraan vast.
Start 230C en 17 minuten tot een dump. FC was ongeveer 3-4 minuten eerder. Na FC temperatuur terug naar 225C. Wel veel chaf.
Yield: 254g ongeveer 15.3% vochtverlies.

Volgende keer ga ik zonder de chaf vanger branden. Omdat ik vermoed dat de temperatuur te hoog werd door verstoppingen van het rooster door de chaf.

Groet

MichielH
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 05 sep 2018, 13:06

Re: Inkoopactie: Panama Boquete: Lerida estate

Berichtdoor MichielH » do 20 sep 2018, 20:51

Mocht een van jullie goed gelukte gebrande boontjes in de verkoop willen doen dan laat het weten.
Ek43s SSP
V60 / Gabi / Chemex / Bairro alto
BZ Duo - Lelit paddle mod

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Inkoopactie: Panama Boquete: Lerida estate

Berichtdoor Pti » do 20 sep 2018, 23:29

Ik heb de eerste bats vanmiddag gebrand. Eerst vochtigeid gemeten en die is met 11.4% vrijwel gelijk aan de Colombia bonen waar ik nu net 8 batsen van heb gebrand, dus ik ben van dat profiel uitgegaan. Bij opwarmen (terwijl ik druk was met afwegen, vochtigheid meten, profiel laaien) vergeten om de BT probe uit de machine te laten dus kreeg ik een vrij traditioneel profiel met 'Turning Point' in beeld maar verder inderdaad praktisch gelijk aan het verwachte profiel. Iets eerder gestopt, mag volgende keer iets langer doorgaan (met meer airflow vanaf 13:30) al leken de bonen me iets donkerder op het oog dan wat de meting uitwijst. Vochtverlies is met bijna 16% prima, mag met die relatief hoge vochtigheid ook wel meer zijn dan 15%.

Binnenkort proeven, dan weet ik meer.

Panama-B01-T98-20sep2018.png

Haha, Batsch

Is die dry end een automarkering? Mij viel de lange droogtijd op, hoewel ik ook nog te voorzichtig was met mijn charge temperatuur had ik 6:30 pas DE. Volgende keer ga ik korter drogen en maillard rekken en dan een korte finish voor wat sappiger mondgevoel.
Nu heel goede body, iets roasty, veel chocolade tonen en een beetje kers achterop kijken hoe de koffie gaat smaken na wat meer rusttijd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Inkoopactie: Panama Boquete: Lerida estate

Berichtdoor fransg » vr 21 sep 2018, 08:03

Is die dry end een automarkering?
Ja, die markering komt altijd op die temperatuur, zodat de AUC consistent wordt gemeten. Ik zal volgende keer opletten wanneer precies de kleurverandering plaatsvindt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Inkoopactie: Panama Boquete: Lerida estate

Berichtdoor FrancisPavoni » ma 24 sep 2018, 11:56


Eerst vochtigeid gemeten en die is met 11.4% vrijwel gelijk aan de Colombia bonen


Is er een eenvoudige manier om dit te meten of gebruik je daar een vernuftige gadget voor?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Inkoopactie: Panama Boquete: Lerida estate

Berichtdoor fransg » ma 24 sep 2018, 12:44

Eerst vochtigeid gemeten en die is met 11.4% vrijwel gelijk aan de Colombia bonen


Is er een eenvoudige manier om dit te meten of gebruik je daar een vernuftige gadget voor?
https://my-tonino.com/shop/en/wile-coffee

Eenvoudig vernuft
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “(Web)Winkels, advertorials en andere aanbiedingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron