Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor Capulus » wo 10 okt 2018, 19:14

Ik zag op youtube dat er iemand brood bakte in een glazen ovenschaal. En omdat ik van budget oplossingen en recycling hou gisteren naar de kringloop en zo'n schaal gekocht voor 1,95.
Gisteravond desem deegje gemaakt en vanochtend gebakken.
Dat is wel erg gaaf want je kunt je brood zien stijgen en het effect is hetzelfde als een gietijzeren pan en niet zou zwaar.

Afbeelding
Afbeelding
Jammie!
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » wo 10 okt 2018, 19:28

Das best geniaal , want je kan nog veel meer zaken doen in zo'n schaal :) net als in een dutch oven trouwens.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor DeepnGroond » wo 10 okt 2018, 20:39

Mooi, die glazen schaal. Nog niet eerder gezien. Zelf eerder in Dutch oven en op steen bezig geweest. Inmiddels in m'n Rofco.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor fransg » wo 10 okt 2018, 20:46

Prachtig!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » wo 10 okt 2018, 21:50

Mooi, die glazen schaal. Nog niet eerder gezien. Zelf eerder in Dutch oven en op steen bezig geweest. Inmiddels in m'n Rofco. Afbeelding
Ik vind het vooral leuk omdat het geen drol kost en je met iedere oven zo een perfect broodje kunt bakken. Een gietijzeren pan oftewel dutch oven is nog best prijzig. Enige nadeel vond ik dat de glazen schaal behoorlijk glad is met ovenwanten. Terwijl ik dit type bedenk ik mij dat ik ovenwanten met antislip heb liggen!

Mooi hoor zo'n Rofco. Welke maat heb je? Schijnen ook wel behoorlijk wat stroom te vreten. Klopt dat?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor DeepnGroond » wo 10 okt 2018, 22:21

Heb de een na kleinste Rofco, de B10. Derdehands, 1800W. Beetje plannen, twee baklagen vol leggen. Voor twee weken tegelijk bakken, beetje plannen. Voordelen zijn vooral de hitte, stenen vloer en stoom mogelijkheden.
Maar op kleine schaal doet een Dutch oven het ook prima.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » wo 10 okt 2018, 22:38

Heb de een na kleinste Rofco, de B10. Derdehands, 1800W. Beetje plannen, twee baklagen vol leggen. Voor twee weken tegelijk bakken, beetje plannen. Voordelen zijn vooral de hitte, stenen vloer en stoom mogelijkheden.
Maar op kleine schaal doet een Dutch oven het ook prima.
1800watt valt mee tenzij de hitte direct verdwijnt maar dat lijkt me niet.
Geloof dat onze oven 3000 watt is....

Wel leuk om zo'n Rofco in de schuur te hebben ofzo. Er staat nu een b30 te koop op Marktplaats voor 950 euro maar vind het nogal een uitgave.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor DeepnGroond » do 11 okt 2018, 07:44

B30 is best wel groot (en heeft dus neer vermogen). Als je niet grote volumes tegelijk.gaat bakken is een B10 of B20 wellicht praktischer.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor bobbee » za 13 okt 2018, 10:21

Afbeelding

2x 750 gram met pompoenpitten, volkorenmeel en topped met volkoren havervlokken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic

Berichtdoor mutsje » za 13 okt 2018, 11:09

zien er prachtig uit. Ik ben nu bezig met witte bolletjes, de eerste rijs is gaande. Straks aantal stukken deeg steken en opbollen. Hierna nogmaals opbollen en dan de oven in schuiven. De kinderen waren reeds goed gehumeurd omdat pappa gisteravond koekjes heeft lopen bakken (na een pannenkoeken debacle, de pannen branden aan...) nu weer rust in het huis met herman van veen op de achtergrond.
Bijlagen
WP_20181013_11_26_27_Pro.jpg
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron