Als aspirant espressomaker, na jaren lang met veel genoegen moka te hebben gezet en gedronken uit Bialetti's Moka Express heb ik me op 't espressopad begeven. Eerst een maandje een QuickMill 820 uitgeprobeerd die uitstekend beviel. Hoewel... Ik had werd al een tijdje onrustig bij 't zien alleen al van een La Pavoni, ook omdat ik heel goede herinneringen heb aan de beste koffie die ik ooit gedronken heb: Gezet in (nota bene) Engeland in een Malteser koffietent waar ze een hevelmachine uit 't jaar 0 hadden staan.
Toen er dan ook vorige week een La Pavoni op Marktplaats.nl langskwam heb ik gelijk toegeslagen en, alle waarschuwingen ten spijt, de koffie die ik eruit haal is nu al beter dan die ik met de Quickmill wist te maken.
Maar wat ik me nu afvraag, en ook de handleiding geeft daarover geen uitsluitsel, hoe kan je de o-ring en ruimte tussen de doucheplaat en de o-ring nou 't makkelijkst schoonhouden? Bij de Quickmill draai je met een stuiver de kopsproeier eruit en dan komt de rest eenvoudigweg los en kan je overal bij, dat gaat niet met de Europiccola? Ik heb 's zitten kijken met een spiegeltje maar er blijft wel degelijk residu zitten, lijkt me niet de bedoeling toch?
Re: Schoonmaken La Pavoni Europiccola
2Jup, en voor diegenen met dezelfde vraag die het hier vinden, kennelijk op dezelfde manier als een E61. De groepring houdt ook het verdeelscherm op zn plek. Best elegante oplossing, en ding is te verwijderen met een lepel of iets dergelijks.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
3Voor die mensen die een dipper niks vinden, ook geen La Pav aanschaffen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
4Een wàt?@3aan schreef: een dipper....
"Verhuizen kost beddestro!"
5Beste forumleden,
Ik ben hier helemaal nieuw en dit is de eerste reactie die ik plaats. Sinds enkele dagen heb ik een oude la Pavoni Professional die wat onderhoud nodig heeft. De zuiger moet er even uit, omdat ik de rubber ringen waarschijnlijk moet gaan vervangen. Ook de manometer is niet helmaal in orde meer, het plastic venstertje was kapot en die heb ik verwijderd. Er zit wat roest, omdat er wat stoom lekt. Ik lees hier dat de douchezeef met een lepel verwijderd zou kunnen worden, maar loop ik dan geen risico, dat ik de douchezeef beschadig? Het is jammer dat er geen schroefje in het midden zit, dat zou eenvoudiger zijn. Ik heb de boiler gevuld en het apparaat gewoon doorgespoeld, en nu bleek er altijd wel water uit te komen, of ik de hevel ni naar boven of beneden heb staan. Alleen met de hevel in het midden kwam er bijna geen water uit. Klopt mijn conclusie, dat de rubberen ringen op de zuiger dan niet meer goed afsluiten? De la Pavino Professional is al behoorlijk oud, want ik kocht hem via marktplaats, en de eigenaar vond het gebruik van deze la Pavoni te bewerkelijk. Hij was al zeker 20 jaar niet meer gebruikt. Het apparaat ziet er verder nog keurig uit en is een pronkstuk op het aanrecht. Is er behalve met de lepel nog een andere manier om de douche zeef te verwijderen, en is de zuiger dan gemakkelijk te verwijderen? Veel vragen voor een nieuw lid op dit forum. Ik zie reacties met belangstelling tegemoet, al vast bedankt.
Vriendelijke groet,
AEO
Ik ben hier helemaal nieuw en dit is de eerste reactie die ik plaats. Sinds enkele dagen heb ik een oude la Pavoni Professional die wat onderhoud nodig heeft. De zuiger moet er even uit, omdat ik de rubber ringen waarschijnlijk moet gaan vervangen. Ook de manometer is niet helmaal in orde meer, het plastic venstertje was kapot en die heb ik verwijderd. Er zit wat roest, omdat er wat stoom lekt. Ik lees hier dat de douchezeef met een lepel verwijderd zou kunnen worden, maar loop ik dan geen risico, dat ik de douchezeef beschadig? Het is jammer dat er geen schroefje in het midden zit, dat zou eenvoudiger zijn. Ik heb de boiler gevuld en het apparaat gewoon doorgespoeld, en nu bleek er altijd wel water uit te komen, of ik de hevel ni naar boven of beneden heb staan. Alleen met de hevel in het midden kwam er bijna geen water uit. Klopt mijn conclusie, dat de rubberen ringen op de zuiger dan niet meer goed afsluiten? De la Pavino Professional is al behoorlijk oud, want ik kocht hem via marktplaats, en de eigenaar vond het gebruik van deze la Pavoni te bewerkelijk. Hij was al zeker 20 jaar niet meer gebruikt. Het apparaat ziet er verder nog keurig uit en is een pronkstuk op het aanrecht. Is er behalve met de lepel nog een andere manier om de douche zeef te verwijderen, en is de zuiger dan gemakkelijk te verwijderen? Veel vragen voor een nieuw lid op dit forum. Ik zie reacties met belangstelling tegemoet, al vast bedankt.
Vriendelijke groet,
AEO
6Als je naar de afbeelding in dit topic kijkt zie je hoe de La Pavoni werkt. Als de zuiger (dus ook de hevel) helemaal omhoog staat staat ie boven de waterinlaat en omdat dat water onder druk staat wordt dan water doorgelaten. Met een gevuld en aangestampt portafilter loopt dat water dan niet meteen door maar dat moge duidelijk zijn.
Als de zuiger beneden staat zouden de twee soortemet van geprofileerde o-ringen op de zuiger de boel moeten afsluiten. Doen ze dat niet dan weet je wat je te doen staat: Zuiger eruithalen en deze o-ringen vervangen. Ook dan -uiteraard- de cylinderwand inspecteren of daar geen aanslag op zit, die dan wegpolijsten met bijvoorbeeld Prodent tandpasta, dat is een heel mild schuurmiddel.
De truuk met de lepel lukt bij mij niet. Ik heb de afdichtings o-ring er uitgepeuterd met een schroevedraaier, moest toch vervangen worden.
In mijn geval vond de eerste eigenaar het gebruik van deze la Pavoni ook te bewerkelijk. Daar begrijp ik niets van; 't Is niet bewerkelijker dan 't bedienen van een semi automaat. Als 't omlaagdrukken van de hevel je teveel is
Ik vind de La Pavoni echt helemaal fantastisch. De koffie die daar uit komt als je 'm 'n beetje hebt leren mannen is veel lekkerder dan uit een semi automaat + is de La Pavoni lekker stil
Als de zuiger beneden staat zouden de twee soortemet van geprofileerde o-ringen op de zuiger de boel moeten afsluiten. Doen ze dat niet dan weet je wat je te doen staat: Zuiger eruithalen en deze o-ringen vervangen. Ook dan -uiteraard- de cylinderwand inspecteren of daar geen aanslag op zit, die dan wegpolijsten met bijvoorbeeld Prodent tandpasta, dat is een heel mild schuurmiddel.
De truuk met de lepel lukt bij mij niet. Ik heb de afdichtings o-ring er uitgepeuterd met een schroevedraaier, moest toch vervangen worden.
In mijn geval vond de eerste eigenaar het gebruik van deze la Pavoni ook te bewerkelijk. Daar begrijp ik niets van; 't Is niet bewerkelijker dan 't bedienen van een semi automaat. Als 't omlaagdrukken van de hevel je teveel is
Ik vind de La Pavoni echt helemaal fantastisch. De koffie die daar uit komt als je 'm 'n beetje hebt leren mannen is veel lekkerder dan uit een semi automaat + is de La Pavoni lekker stil
"Verhuizen kost beddestro!"
7Bedankt voor de reactie, ik moet nog veel leren over dit apparaat. Ik heb hem een keer gevuld met water en aan de kook gebracht. De hevel kon ik zonder weerstand naar boven en beneden bewegen. De hevel zakte altijd weer omlaag, misschien bij gebrek aan tegendruk, omdat ik het filter in de piston niet met koffie had gevuld. Volgens de vorige eigenaar moet het apparaat wel een beurt hebben. De rubberen ringen in de zuiger moeten waarschijnlijk vervangen worden. Maar klopt mijn redenatie, dat er in de hevel geen weerstand is, vanwege het lege filter? Of heeft het misschien ook met de rubberen ringen in de zuiger te maken?
Zaterdag krijg ik mijn koffiemolen binnen, en dan kan ik testen wat het apparaat dan doet. Ik heb een Kyocera besteld die ook zeer fijn kan malen voor espresso.
Vriendelijke groet,
AEO
Zaterdag krijg ik mijn koffiemolen binnen, en dan kan ik testen wat het apparaat dan doet. Ik heb een Kyocera besteld die ook zeer fijn kan malen voor espresso.
Vriendelijke groet,
AEO
8Als je er aan begint, direct alle ringen vervangen.
Dus die tussen groep en ketel, de asafdichting in de groep, de lippenringen op de zuiger.
Als je een compleet revisiesetje koopt, zitten daar waarschijnlijk ook ook een nieuwe ring voor de dop, een stoomkraan pakking en twee kijkglaspakkingen in.
Alles is goed zelf te doen.
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Dus die tussen groep en ketel, de asafdichting in de groep, de lippenringen op de zuiger.
Als je een compleet revisiesetje koopt, zitten daar waarschijnlijk ook ook een nieuwe ring voor de dop, een stoomkraan pakking en twee kijkglaspakkingen in.
Alles is goed zelf te doen.
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
9Vandaag heb ik de la Pavoni Professional voor het eerst even kunnen uitproberen, omdat de door mij bestelde hand koffiemolen vanmorgen is gearriveerd. Het is een Kyocera, die ik meteen op de fijnste stand voor espresso heb gezet. Ik heb de portafilter voor 80% gevuld en aangestampt. De la Pavoni Professional kwam nu onder meer druk te staan, en nu bemerkte ik dat het peilglas zowel boven als beneden een beetje lekt, en de manometer ook. Ook de aansluiting van de zetgroep op de boiler lekt een beetje. Ook is er weinig weerstand op de hevel, dus volgens mij kan dit alleen maar één ding betekenen: alle ringen vervangen. Het beestje heeft ruim 20 jaar in een kast gestaan. De koffie smaakte erg sterk, dat dan weer wel, maar de echte perfecte Italiaanse cappucino is nog een eind weg. Wordt vervolgd en voor iedereen vriendelijke groeten.
AEO
AEO
10Een grondige servicebeurt is dus wel aan te bevelen. Kan prima bij Peter van http://www.kafko.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en we hebben ook een forumlid in Delft die e.a.a. kan verzorgen.
Dat is vrij vaag. Hoeveel gram exact? Ik ga voor de La Pavoni uit van 12g en als de doorloop wat te snel gaat dan bijvoorbeeld tot 13g of ietsje meer zolang de puck bij het indraaien niet wordt beschadigd.AEO schreef:Ik heb de portafilter voor 80% gevuld
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino