Siemens Surpresso waterpomp gaat niet draaien

Loe
Berichten: 8
Lid geworden op: do 11 aug 2022, 06:25

Siemens Surpresso waterpomp gaat niet draaien

Berichtdoor Loe » vr 12 aug 2022, 07:16

beste mensen,
Ik heb zowel privé als op t werk een Surpresso Compact espresso apparaat. Als techneut heb ik door de jaren heen best wat verstoringen kunnen verhelpen. De werking kan ik volgen en als er een verstoring is kan ik m vrij goed plaatsen en los het op.
Helaas kan je niet alles weten en zit ik nu met een storing. het waterlampje brand. Normaliter een volle bak water en de stoompijp gebruiken om eea weer door te spoelen/vullen met water. Het reset gebruiken, Siemens bellen, er is genoeg mogelijk.
Helaas, het apparaat zet de zetgroep goed en gaat niet pompen. Het omschakelen van de stoomknop bediening laat soms een pufje stoom "lopen" maar pompen...niet dus. in geen geval gaat de pomp zn werk doen.
Aangezien we op t werk geen budget hebben voor koffieapparaten heb ik een 2e Surpresso (zelfde type) opgekocht met ook een verstoring.(geen koffie uit de uitloop) Ik dacht de 25 euro zijn een mooi bedrag voor vele onderdelen. Bij het reinigen en weer opnieuw testen van mn opgekochte apparaat loop ik tegen hetzelfde probleem.. geen water. Frappant.
Ik heb besloten de 2e als donorapparaat te gebruiken. Alhoewel ik niet t vermoeden had dat er iets defect was heb ik toch alle onderdelen vervangen en kom niet tot een positief resultaat GEK word je ervan, het laat je niet los een mooi schoon apparaat en t wil niet. Mijn vermoeden is dat de stuurunits na duizenden kopje koffie hun werk niet meer doen een softwarematige uitschakeling.
Gebeurd ook bij allerlei accu's van fietsen en gereedschappen Tja je mag t niet denken, maar toch... Er zijn teveel Surpresso's die niet meer willen na een jaar of tien.. WIE O WIE kan me helpen. vg Loe

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Siemens Surpresso waterpomp gaat niet draaien

Berichtdoor KoffieLaw » vr 12 aug 2022, 07:38

Goedemorgen Loe,

Als ik het goed begrijp, wordt het proces afgebroken nadat de zetgroep in zetpositie is gekomen? Dus je hoort de pomp niet pompen? In dat geval is de kans groot dat de schakelaar die de zetgroep de pomp doet activeren stuk is (komt vaker voor). Ook kan het zijn dat de pomp stuk is (maar komt minder vaak voor). Heb je de zetgroep met de andere machine al een keer uitgewisseld? Printplaat of software problemen komen zelden voor bij deze machines.

Loe
Berichten: 8
Lid geworden op: do 11 aug 2022, 06:25

Re: Siemens Surpresso waterpomp gaat niet draaien

Berichtdoor Loe » vr 12 aug 2022, 08:47

beste Kofie Law,

Dank voor je snelle reactie.
Idd nadat de zetgroep in positie staat (bij aanzetten) stopt verder alles. De switches heb ik 1 voor 1 getest en schakelen allen.
Ik heb de bruine draad van de pomp even op de bruine van de fase gezet en de pomp draait als een malle in t rond. prima dus.
Ook de printplaat heb ik vervangen. Geen resultaat. Als laatste heb ik de print in t front vervangen. Want ook bij het omzetten van de 'stoomknop" schakelt de pomp niet.

De zetgroep heb ik thuis vervangen door degenen die privé draait. Maakt niks uit. Zo heb ik werkelijk alles behalve de bonenmaler verwisseld zonder resultaat. Uit m'n werkende Surpresso en uit m'n opgekochte apparaat.
Wat t ook is... De pomp start niet op.

Dank
Loe

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Siemens Surpresso waterpomp gaat niet draaien

Berichtdoor KoffieLaw » vr 12 aug 2022, 11:13

Probeer de schakelaar van de zetgroep detectie te vervangen met de schakelaar die de pomp moet laten werken. Het kan zijn dat de schakelaar wel werkt, maar te laat schakelt. Heb je ook de flowmeter schoongemaakt? Tot slot controleer of de kabels van de schakelaar goed zijn aangesloten.

Succes!

Loe
Berichten: 8
Lid geworden op: do 11 aug 2022, 06:25

Re: Siemens Surpresso waterpomp gaat niet draaien

Berichtdoor Loe » zo 14 aug 2022, 12:59

Koffielaw,

De zetgroep switch is doorgemeten en later ook vervangen. Zekerheid. Ik heb nu eenmaal veel onderdelen.

De flowmeter zal t niet zijn want er valt weinig te meten met een pomp die niks doet. Neemt niet weg dat ik de flowmeter heb vervangen met die van mn priveapparaat en vise versa. T prive toestel werkt gewoon dus was de flowmeter niet defect.
De kabels zitten goed en zijn weer gekoppelt nadat ze met losnemen gemerkt waren..
Een foto doet hier ook wonderen.
Eea werkt nog niet.

Dank voor bijdrage voor nu.
Loe

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Siemens Surpresso waterpomp gaat niet draaien

Berichtdoor KoffieLaw » zo 14 aug 2022, 16:16

In het verleden heb ik een vergelijkbaar euvel gehad bij een Miele machine. Daar was de boiler (of temperatuur sensor) de boosdoener. Voor de rest zou ik het anders ook niet weten (zonder de machine gezien te hebben).

Loe
Berichten: 8
Lid geworden op: do 11 aug 2022, 06:25

Re: Siemens Surpresso waterpomp gaat niet draaien

Berichtdoor Loe » za 20 aug 2022, 12:46

Hey koffielaw.

Temp sensor gemeten en vergeleken met een werkende. Is oke.

Zit je toevallig in Noord Holland?
Gr
Loe


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron