Hallo allemaal,
Ik ben al een tijdje aan het stoeien om mijn volautomaat (Melitta Caffeo Gourmet E965-101) te repareren. Er komt geen water/koffie meer uit de uitloop. De gemalen koffie komt samen met het water in de lekbak terecht. In het verleden had ik een soortgelijk probleem en toen is het drainageventiel vervangen binnen garantie. Nu het toestel bijna 9 jaar oud is en geen garantie meer heeft probeer ik het zelf te repareren.
Ik heb er een nieuw drainageventiel in geplaatst maar het probleem is helaas niet opgelost. Het water loopt binnenin aan diverse kanten in de lekbak en zelfs buiten de machine lekt het. Ik vermoed dat er iets gebroken is of loszit in de buurt van de toevoer van de uitloop maar ik kom er zo 123 niet achter.
Het bijgevoegde filmpje geeft wellicht wat meer kijk op het probleem. Ik heb het gefilmd zonder de zetgroep en aan beide kanten van de machine:
https://www.youtube.com/watch?v=KBJElz ... vankooten
Wie heeft de gouden tip(s)?
Re: Melitta Caffeo Gourmet - Geen water via de uitloop
2Het probleem zit bij het drainageventiel. Het lekt als een malle. Of je hebt het niet goed gemonteerd of je hebt de afdichting van de 4mm drukslang niet overgezet (en ik vermoed het laatste).
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!
3Bedankt, het lekken kwam inderdaad doordat ik vergeten was om de O ring terug te plaatsen bij de 4mm drukslang.
Maar het originele probleem is er helaas nog. Het water loopt in de lekbak en niet via de uitloop.
Wat kan dit veroorzaken?
Maar het originele probleem is er helaas nog. Het water loopt in de lekbak en niet via de uitloop.
Wat kan dit veroorzaken?
4Loopt het water via het drainageventiel de lekbak in? Dus er is geen verschil met het filmpje dat je hebt geüpload? Dan ligt het nog steeds aan het drainageventiel. Niets afgebroken? Of, in theorie, kan het ook je pomp zijn als er te weinig druk is (maar ligt minder voor de hand).
5Het water loopt nu inderdaad alleen via het drainageventiel in de lekbak. Het (nieuwe) ventiel heb ik losgemaakt en gecheckt en heb geen afwijkende of afgebroken dingen gezien. De waterpomp zou inderdaad ook nog de oorzaak kunnen zijn. Want in een Youtube filmpje zag ik hetzelfde probleem en dat werd uiteindelijk met een nieuwe pomp opgelost.
https://www.youtube.com/watch?v=f6tHZu6 ... pNoProblem
https://www.youtube.com/watch?v=f6tHZu6 ... pNoProblem
6is de driver nog wel heel? Als deze deels is afgebroken dan kan het drainageventiel niet dicht en loopt alles via het drainageventiel de lekbak in.
7De driver is nog heel. Ik heb een nieuwe waterpomp besteld en zal hier laten weten of deze het probleem opgelost heeft.
8Helaas heeft het vervangen van de waterpomp het probleem niet verholpen. Het water komt nog altijd via het drainageventiel in de lekbak.
Daarop ging ik weer het drainageventiel checken en zag dat het "nok" aan de bovenkant zat. In de Youtube video is deze met de nok naar onderen geplaatst. Voor de duidelijkheid heb ik een foto gemaakt: Dus heb ik vervolgens het ventiel met de nok naar beneden geplaatst: Daarna weer de machine laten spoelen maar het probleem was niet verholpen. Sterker nog, er is nu wel een probleem met de driver. Bij het draaien maakte deze extra lawaai en "duwde" de behuizing wat naar buiten, in de richting van de zetgroep. En hij is nu zichtbaar beschadigd. (Zie bijlage)
Heb ik de driver verkeerd geplaatst? Ik heb een nieuwe driver gekocht die vandaag binnenkomt en hoop dat het alsnog opgelost kan worden.
Lukt dit niet met een nieuwe driver dan weet ik het ook niet meer. Wat moet ik doen om het goed te krijgen?
Daarop ging ik weer het drainageventiel checken en zag dat het "nok" aan de bovenkant zat. In de Youtube video is deze met de nok naar onderen geplaatst. Voor de duidelijkheid heb ik een foto gemaakt: Dus heb ik vervolgens het ventiel met de nok naar beneden geplaatst: Daarna weer de machine laten spoelen maar het probleem was niet verholpen. Sterker nog, er is nu wel een probleem met de driver. Bij het draaien maakte deze extra lawaai en "duwde" de behuizing wat naar buiten, in de richting van de zetgroep. En hij is nu zichtbaar beschadigd. (Zie bijlage)
Heb ik de driver verkeerd geplaatst? Ik heb een nieuwe driver gekocht die vandaag binnenkomt en hoop dat het alsnog opgelost kan worden.
Lukt dit niet met een nieuwe driver dan weet ik het ook niet meer. Wat moet ik doen om het goed te krijgen?
9Het probleem zit bij het drainageventiel. Het ventiel staat open. Hierdoor gaat al het water de lekbak in. De driver hoort het drainageventiel dicht te zetten zodat het water via het drainageventiel de zetgroep in kan. Waarom het drainageventiel niet dicht gaat, kan ik op basis van de foto's niet beoordelen. Wellicht heeft de driver een stuk van de behuizing kapot gemaakt waardoor het drainageventiel niet stevig blijft zitten (en dus open blijft). Hopelijk werkt het wel met de nieuwe driver.
10Beste KoffieLaw, het is gelukt! Aan de hand van je laatste bericht realiseerde ik me dat ik een fout maakte bij het testen. Dit deed ik telkens zonder zetgroep, en met zetgroep detectie ingeschakeld. Zodra ik de zetgroep er in had zitten liep het water via de uitloop, zelfs met de beschadigde driver. Die driver heb ik uiteraard preventief vervangen. Na de montage nog een onderhoudsprogramma gedraaid en daarna weer genoten van een vers kopje koffie. Bedankt voor je tips!