Jura z5 2e generatie: niet genoeg gemalen koffie

marcojpolet
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 17:15

Jura z5 2e generatie: niet genoeg gemalen koffie

Berichtdoor marcojpolet » do 30 jan 2020, 16:00

Dag allemaal,

Even voorstellen; ik ben Marco en lees veel op dit forum en leer daar veel van. Mijn (2e hands) Jura z5, 2e generatie doet het op zich goed, maar sinds een paar maanden wordt het minder. Ik krijg ook regelmatig het probleem dat na het malen er geen koffie wordt gezet. Hier ook veel over gezocht en gelezen, en wat veel voorkomt, is dat het trechtertje naar de zetgroep verstopt zit, en dat dan de melding 'bonen vullen' oid komt. Dit is bij mij niet het geval; wat ik zie is dat de gemalen koffie IN het trechtertje blijft zitten. Dus niet plakken oid, het is gewoon schoon (heb e.e.a. uit elkaar gehaald), maar het lijkt wel of het niet ver genoeg weggeslingerd wordt oid.

Ik heb ook geprobeerd met losse gemalen koffie, dan werkt e.e.a. prima. De maalschijven draaien wel, maar ik heb geen idee hoe snel dat zou moeten gaan.

Enig idee hoe ik dit zou moeten verhelpen?

Groeten,
Marco

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Jura z5 2e generatie: niet genoeg gemalen koffie

Berichtdoor Jura_Impressa » do 30 jan 2020, 19:27

Marco, de maalschijven zijn versleten als de molen draait. Meer ook even de tijd op dat de molen maalt bij 2 koppen koffie. Zou ca 9s moeten zijn

Een setje maalschijven: https://www.coffeefactory.nl/jura-set-m ... 2012-5430/


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

marcojpolet
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 17:15

Re: Jura z5 2e generatie: niet genoeg gemalen koffie

Berichtdoor marcojpolet » zo 02 feb 2020, 08:05

Ga ik meten, bedankt voor de tip!

Groeten,
Marco

marcojpolet
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 17:15

Re: Jura z5 2e generatie: niet genoeg gemalen koffie

Berichtdoor marcojpolet » zo 02 feb 2020, 14:56

Gemeten, inderdaad ongeveer 9 seconden, dus dat lijkt dan goed. Ik ga die maalschijven bestellen.

Groeten,
Marco

marcojpolet
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 17:15

Re: Jura z5 2e generatie: niet genoeg gemalen koffie

Berichtdoor marcojpolet » zo 09 feb 2020, 19:05

Dag allemaal,

Heb vandaag de maalschijven vervangen door nieuwe, maar heeft helaas niet geholpen. Zie de foto, gemaakt in de losse gemalen koffie trechter. In het rode cirkeltje zie je de opgehoopte koffie liggen. Iemand nog tips hoe op te lossen?
Groeten,
MarcoAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Jura z5 2e generatie: niet genoeg gemalen koffie

Berichtdoor Jura_Impressa » ma 10 feb 2020, 06:46

Hi, de onderste schijf is niet goed gemonteerd. Hierdoor maalt hij veel te fijn. Je moet bij het vastzetten van de onderste schijf de 2 nokjes netjes uitlijnen. Dan pas werkt ook het verstellen van de maalgraad op de juiste manier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Gebruikersavatar
Driek
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 15:57
Locatie: Lochem

Re: Jura z5 2e generatie: niet genoeg gemalen koffie

Berichtdoor Driek » zo 16 feb 2020, 11:02

Hallo Marco, de rode cirkel die jij aangeeft, daar hoort koffie te liggen., Dat is het einde van de transportgang van de molen naar de zetgroep. Aan het eind van deze gang valt de koffie dus in de zetgroep. Jouw probleem lijkt inderdaad op een te fijne maling. De machine maalt in de door jouw gemeten tijd te weinig koffie. Als de machine met deze hoeveelheid koffie in de zetgroep koffie wil gaan zetten dan constateert de machine te weinig hoeveelheid en zal de zetting vaak afbreken en de melding bonen vullen aan gaan geven. Zet de molen eens op de grofste stand en ga dan koffie zetten. Wel even de eerste twee kopje koffie niet meerekenen. Want dat is nog "oude "maling wat in de transportgang ligt. En zet desnoods de molen weer twee tanden grover. Ik weet het, dat gaat tegen je gevoel in, maar is vaak wel de oplossing. Volautomaten vinden het nou eenmaal fijn om grof te malen. En moet de smaak dan voller/sterker; dan is de remedie meer doseren.
Ik vond de volgende espresso toch lekkerder.

marcojpolet
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 17:15

Re: Jura z5 2e generatie: niet genoeg gemalen koffie

Berichtdoor marcojpolet » zo 16 feb 2020, 20:22

Dag allemaal,

Bedankt voor de goede tips! Heb e.e.a. weer aan de praat! Er waren 2 dingen aan de hand. Bij het verwisselen de maalschijven had ik de veertjes uitgelijnd met de 'holletjes' eronder, maar dat hoeft niet, en zorgde er voor dat het geheel iets te hoog uitkwam. Daarna werkte het nog steeds niet 100% en heb ik zoals in de laatste tip aangegeven de maling wat grover gezet (niet met de instelling, maar het 'maalhuis' wat losser), zodat ik er met de instelknop nog wat mee kan instellen.

Nu weer lekkere espresso en cappuchino gezet!

Groeten!
Marco

Amo
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 22:34

Re: Jura z5 2e generatie: niet genoeg gemalen koffie

Berichtdoor Amo » wo 27 jan 2021, 15:52

Heb je ook weer mooie ronde pucks? Zit met mijn z5 ook te rommelen om de pucks rond en vast te krijgen.
Kun je een fototje tonen van je pucks?


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron