Melitta Caffeo Solo - Water in Residubak, vaak geen koffie na 1e keer malen

Gebruikersavatar
RobNijhof
Berichten: 4
Lid geworden op: za 25 apr 2020, 12:25
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Melitta Caffeo Solo - Water in Residubak, vaak geen koffie na 1e keer malen

Berichtdoor RobNijhof » zo 03 mei 2020, 14:52

Hallo allemaal,

Ik ben een beetje ten einde raad. Ik heb een Melitta Caffeo Solo van een paar jaartjes oud die kuren heeft en ik niet opgelost krijg.
Als techneut ben ik niet huiverig om wat te sleutelen en heb ik het apparaat al meerdere malen uit elkaar gehad en zaken vervangen en gereinigd, maar het euvel blijft bestaan.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Het issue is als volgt: Na het malen, begint de machine te pompen, maar komt er geen koffie uit. Normaal zit er een kleine pauze tussen het pompen van de koffie, maar meestal pompt de machine 1x en stopt dan zonder dat er koffie uit de uitloop komt.
Na een 2e keer malen, doet ie het meestal wel. Maar ik heb ook sterk het idee dat er minder koffie uit de uitloop komt. En bovendien smaakt de koffie minder lekker.
Eveneens komt er water in de residubak (zie bijgevoegde foto). Dit was voorheen nooit zo. Normaal gesproken ligt er keurige droge ronde samengeperste koffie in, in de vorm van een hockey puk o.i.d. Nu is het alleen waterige drab.
Ook maakt de machine meer herrie; zuigende geluiden is hoe ik het het beste kan omschrijven.

Ik heb contact gehad met Melitta, die zeer klantvriendelijk en behulpzaam zijn, maar ze geven aan dat het wel moet liggen aan het drainageventiel. Ze hebben me zelfs filmpje gestuurd waarin getoond wordt hoe het ventiel te vervangen. Echter, deze heb ik al 2x vervangen zonder dat het een oplossing biedt.

Het volgende heb ik al gedaan:

- Drainageventiel vervangen (2x)
- Zetgroep vervangen
- Afsluitringen vervangen
- Maalunit gereinigd
- Bewegende delen ingevet met siliconen
- Uitloopunit vervangen
- Machine gereinigd en ontkalkt

Het probleem blijft en ik heb geen idee meer waarin ik het moet zoeken. Wie o wie helpt mij uit de brand? :cry:

Alvast dank!
Groet,
Rob

Gebruikersavatar
Driek
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 15:57
Locatie: Lochem

Re: Melitta Caffeo Solo - Water in Residubak, vaak geen koffie na 1e keer malen

Berichtdoor Driek » zo 21 jun 2020, 21:04

Beetje late reactie. Maar controleer het rubber van de bovenste zuiger. Soms is daar een stukje uit en dan sluit hij niet meer goed af zodat er daar koffie /water langs geperst wordt. Tevens het inlaatknietje van de zetgroep controleren. Dus dat haakse pijpje aan de zetgroep waar het water de zetgroep ingaat. Vaak zit daar een klein scheurtje in net bij de plek waar de bevestigingsschroef zit.
Ik vond de volgende espresso toch lekkerder.

WJS
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 18:02

Re: Melitta Caffeo Solo - Water in Residubak, vaak geen koffie na 1e keer malen

Berichtdoor WJS » za 08 mei 2021, 21:21

Ik had exact hetzelfde probleem, water in de residu bak en steeds minder tot uiteindelijk geen koffie uit de nozzle aan de voorkant. Omdat het water in het residu bakje komt, werkt de klep van de overflow dus wel. Het water kom dus ergens van boven. Langs de zetgroep turend zie ik ook geen water door het pijpje van de klep in de lekbak stromen. Enfin, eerste gedachte, O-ring van de zuiger vervangen. Effect....nada. Zelfde probleem. dan de zeef eraf en alles goed schoonmaken incl ceramische klep in de uitloop. Effect....weer nada. Ik was al zover dat ik naar een vervangende zetgroep zat te kijken, toen ik nogmaals met een lamp ben gaan gluren terwijl de koffie gezet ZOU worden en toen zag ik het water aan de achterkant van de zetgroep ter hoogte van de water inlaat stromen. helder water, dus de koffie nog niet gepasseerd. Zetgroep er weer uit en toen eindelijk het euvel gevonden. Er zat een scheur in de water toevoer pijp, dat haakse pijpje (zoals hierboven al benoemd) met die oranje o-ring wat met 1 schroefje vast zit. Terwijl ik dat aanraakte brak hij zelfs helemaal af. Met een nieuw pijpje https://www.directrepair.be/nl/connecto ... litta.html er in de grote test....alles werkt weer perfect. Mooie droge koffie in de residu bak en weer normale koffie hoeveelheden in de kopjes.

Gebruikersavatar
RobNijhof
Berichten: 4
Lid geworden op: za 25 apr 2020, 12:25
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Melitta Caffeo Solo - Water in Residubak, vaak geen koffie na 1e keer malen

Berichtdoor RobNijhof » ma 17 mei 2021, 20:43

Dank voor de reacties! Inmiddels heb ik de machine vorig jaar laten repareren. Hij functioneerde daarna weer perfect, maar sinds kort is er weer iets mis :cry:
De machine maakt veel herrie bij het zetten. Een soort vacuum, zuigend geluid en bovendien ligt er continue water in de machine als ik de lekbak eruit haal om leeg te gooien. Er ligt dan onder de lekbak een plasje water.
Ik ga dat knietje eens bekijken en het rubber, ondanks dat ik deze toch vaak reinig en invet.

mkaaden
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 01 aug 2022, 17:12

Re: Melitta Caffeo Solo - Water in Residubak, vaak geen koffie na 1e keer malen

Berichtdoor mkaaden » di 02 aug 2022, 18:01

Ik heb ook het probleem dat er geen koffie meer uit de uitloop komt en alles in del lekbak beland.
De koffiecake in de residu bak is ook heel nat.
Nu was het al een poosje dat er steeds minder in mijn kopje terecht kwam dan voorheen en ik zag ik ook dat er afwisselend droge en natte cakes in het residubak belandde.

De laatste tijd ging na het reinigen de zetgroep ook heel moelijk terug.
Ik moet redelijk hard duwen wil de vergrendeling vrijkomen en het hendeltje ook soepel doordraaien naar zijn eindpositie.

Ik lees verschillende oorzaken en heb de meest eenvoudig (zonder heel het ding uit elkaar te halen) proberen uit te sluiten.
Dat was dan voornamelijk extra schoonmaken van onderdelen zoals het uitloopstuk waar een enorme partij muffe zooi uitkwam.

Maar nu heb ik het apparaat een aardig eind gedemonteerd om straks het drainage ventiel te vervangen.
Toen dacht ik doe nog eens een test dan kan ik zien waar het water/de koffie nou langs loopt ... loopt alles wel in mijn kopje :(

Wat kan ik nog meer testen uitsluiten ?
En welke onderdelen kan ik nu het beste bestellen.

Op deze mooie duitse site https://komtra.de/ hebben ze heel veel, ook reparatie sets met rubbertjes e.d.

Ik zoek een beetje advies voordat ik luk-raak van alles bestel.

Met vriendelijke groet,
Martijn

KoffieLaw
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Melitta Caffeo Solo - Water in Residubak, vaak geen koffie na 1e keer malen

Berichtdoor KoffieLaw » di 02 aug 2022, 21:58

Je kunt heel makkelijk testen of de zetgroep lekt en/of het drainageventiel. Je moet de bovenplaat van de lekbak eraf halen zodat je naar binnen kunt kijken (of de schakelaar van de lekbak detectie overbruggen). Vervolgens druk je op het koffie knopje. Lekt de machine aan de zetgroep kant, dan is er iets mis met de zetgroep (doorgaans de rubbers). Lekt het in het midden, dan is de kans groot dat je drainageventiel lekt.

Overigens zou ik niet snel bij Komtra bestellen door de hoge verzendkosten.

mkaaden
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 01 aug 2022, 17:12

Re: Melitta Caffeo Solo - Water in Residubak, vaak geen koffie na 1e keer malen

Berichtdoor mkaaden » ma 26 sep 2022, 10:33

En als het water er aan alle kanten langsloopt :lol: ?

Ik heb wel ontdekt dat als er geen koffie uitloopt dat na even de lekbak een stukje uitrekken tijdens het zetten zodat het pompen even stopt en dan vervolgens weer terugduwen, er dan wel koffie uitloopt.
Maar er loopt dan ook water langs alle kanten van de zetgroep naar beneden en de cake is zeik nat.
Het water lijkt ik het licht van de flashlight van mijn telefoon in ieder geval helder-ish.

Dus wat kan ik naast het drainage ventiel nog meer vervangen ?

De hele zetgroep lijkt me een beetje te gek, dat kost bijna een 1/3 van de hele machine.

Komtra is idd duur qua verzenden (15 euro) maar hebben wel een aardig uitgebreid assortiment aan onderdelen.
Bij welke site kan ik dan wel het beste bestellen ?
Is koffie-onderdelen.nl een goeie site ?

mvg,
Martijn

KoffieLaw
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Melitta Caffeo Solo - Water in Residubak, vaak geen koffie na 1e keer malen

Berichtdoor KoffieLaw » ma 26 sep 2022, 12:27

Ha Martijn,

Het lijkt erop dat je zetgroep lekt (of is verstopt). De zetgroep van de Solo is degelijk en prima te reviseren. Een revisiesetje is niet zo duur. Op youtube staan genoeg filmpjes hoe je je zetgroep kunt reviseren.

mkaaden
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 01 aug 2022, 17:12

Re: Melitta Caffeo Solo - Water in Residubak, vaak geen koffie na 1e keer malen

Berichtdoor mkaaden » za 01 okt 2022, 14:19

Vandaag de machine gerepareerd met een nieuw drainageventiel, nieuw water toevoerpijpje en alle rubberen afsluitringen van de zetgroep vervangen.

Ik heb nu weer een lekker sterk bakje, ik zie geen water meer langs alle kanten van de zetgroep lopen tijdens het ztten en de cake in de droesbak is droog !

Dank voor alle hulp iig !

Gebruikersavatar
RobNijhof
Berichten: 4
Lid geworden op: za 25 apr 2020, 12:25
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Melitta Caffeo Solo - Water in Residubak, vaak geen koffie na 1e keer malen

Berichtdoor RobNijhof » za 01 okt 2022, 14:37

Vandaag de machine gerepareerd met een nieuw drainageventiel, nieuw water toevoerpijpje en alle rubberen afsluitringen van de zetgroep vervangen.

Ik heb nu weer een lekker sterk bakje, ik zie geen water meer langs alle kanten van de zetgroep lopen tijdens het ztten en de cake in de droesbak is droog !

Dank voor alle hulp iig !
Goed te lezen dat het zelf gelukt is. Wat bedoel je trouwens met 'water toevoer pijpje'?

Groet,
Rob


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron