Water van Siemens TK76K573 volautomaat komt in lekbak

Herman H
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 01 nov 2021, 17:58

Water van Siemens TK76K573 volautomaat komt in lekbak

Berichtdoor Herman H » di 02 nov 2021, 20:46

Ik heb een Siemens TK76K573/09 volautomatisch inbouw koffieapparaat.
Een paar weken geleden moest ik de vullingsgraad al verhogen om nog een vol kopje koffie te krijgen.
Nu gaat het water helemaal niet meer door de zetgroep en lekt het op één of andere manier in de lekbak. Bovendien komt hierbij de nodige stoom uit de machine. De gemalen koffie wordt vervolgens droog uitgeworpen.
Als je de machine aanzet gaat hij eerst spoelen. Ook dit gaat niet goed meer. Er komt maar heel weinig water uit de uitloop en het meeste spoelwater komt in de lekbak. De waterpomp is dus goed want er wordt wel voldoende water/stoom aangevoerd.
De zetgroep is helemaal schoon en niet verstopt. Volgens het componenten test programma is het keramisch ventiel goed. Dat wil zeggen dat het ventiel schakelt als je in het testprogramma op start drukt. Bovendien heb ik het keramisch ventiel uit elkaar gehaald en hier is niets aan te zien (geen kalkafzetting of andere vervuiling). Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat de mogelijke oorzaak kan zijn. De machine is 7 jaar oud. Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Water van Siemens TK76K573 volautomaat komt in lekbak

Berichtdoor KoffieLaw » do 09 dec 2021, 11:08

Kijk eerst hoe het water zich verplaatst. Via welke weg verdwijnt het in de lekbak? Als de gemalen koffie droog is, dan komt het water niet in de zetgroep. Dus het probleem bevindt zich dus voor de zetgroep. Als je keramisch ventiel gewoon werkt, dan is het probleem dus nog voor het ventiel. Het kan zijn dat de boiler is verkalkt. Controleer de bovenste uiteinde van de boiler op verkalking. Daarnaast kan het overdrukventiel op de pomp niet goed werken. Succes!


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron