Jura Ena One Touch 9 koffie loopt niet door

Reri42
Berichten: 7
Lid geworden op: do 24 nov 2022, 11:28

Jura Ena One Touch 9 koffie loopt niet door

Berichtdoor Reri42 » do 24 nov 2022, 14:46

Hallo,

Vandaag wil ik een probleem met mijn Jura ena 9 met jullie delen.
Onlangs heb ik in dit apparaat de maalschijf vervangen. Dit is goed verlopen en er wordt nu weer veel beter koffie gemalen.
Echter na de reparatie lekte het apparaat eerst. Dit bleek te komen uit het slangetje aan de bovenkant van de pomp die ik blijkbaar iets
te enthousiast aan de kant had gehouden bij het demonteren van de maler.
Na het vervangen van het ringetje dat hieraan zat leek alles weer lekvrij te werken.
Echter loopt de koffie niet meer door, dit was ook al het geval voor ik het ringetje verving en het nog lekte.

Soms komt er nog koffie uit het apparaat bij het zetten van een dubbele espresso (maar heel langzaam, ongeveer 1min15) en soms komen er enkele druppels uit en wordt na het malen de melding systeem vult weergegeven. Vervolgens staat het apparaat dan wel weer klaar om koffie te zetten.

Het lijkt erop dat het water niet door de koffie heen komt. Wordt er teveel koffie gemalen? De pomp lijkt het wel goed te doen. Water uit het kraantje komt er goed doorheen. Drainage ventiel ongeveer een half jaar geleden nog vervangen.

Wat zouden hiervan de oorzaken kunnen zijn?

Groeten,
Remco

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Jura Ena One Touch 9 koffie loopt niet door

Berichtdoor Barista74 » do 24 nov 2022, 19:47

Heb je de molen opnieuw ingesteld (minder fijn) nadat je de maalschijven hebt vervangen?
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Reri42
Berichten: 7
Lid geworden op: do 24 nov 2022, 11:28

Re: Jura Ena One Touch 9 koffie loopt niet door

Berichtdoor Reri42 » do 24 nov 2022, 20:30

Dank voor je snelle reactie.

Nee ik heb hem niet minder fijn ingesteld. Volgens de handleiding die ik gevolgd heb moest ik een markering maken om de positie van de tandwielen te markeren en daar heb ik hem weer op terug gezet.
Hoe zet ik hem minder fijn? Dat gaat toch door de tandwielen? Of moet dat nog ergens anders worden aangepast?

Remco

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Jura Ena One Touch 9 koffie loopt niet door

Berichtdoor KoffieLaw » ma 28 nov 2022, 15:44

De koffie loopt niet door omdat de gemalen koffie veel te fijn is (te vergelijken met Turkse koffie). Niet alleen zal de koffie niet doorlopen, maar ook het cremaventiel in de zetgroep zal verstopt raken.

De nieuwe maalschijven moeten opnieuw worden afgesteld. Meestal zet ik de stand een paar klikken groffer. Daarna laat ik de molen malen totdat de gemalen koffie de grootte heeft van kristalsuiker. De molen opnieuw markeren en dan heb je de juiste stand te pakken.

Let wel op dat nieuwe schijven doorgaans méér gemalen koffie produceren. Nieuwe maalschijven zijn daarom niet altijd een succes....

Reri42
Berichten: 7
Lid geworden op: do 24 nov 2022, 11:28

Re: Jura Ena One Touch 9 koffie loopt niet door

Berichtdoor Reri42 » ma 28 nov 2022, 17:50

Dank voor je reactie KoffieLaw,

Even een update van wat ik tot nu toe heb geprobeerd.
Ik heb de molen op verschillende standen ingesteld om het verschil te zien in de maalgraad en om te kijken of de koffie weer ging doorlopen. Eerst leken verschillende standen een verschil te maken maar na een tijdje niet meer.
Er kwam bijna helemaal geen koffie meer uit de uitloop.
Een paar keer het reinigen programma met alleen water draaien gaf een idee van de oorzaak. De eerste keer kwam er een ongelofelijke hoeveelheid koffieprut in de afvalbak terecht. Daarna al wat minder.
Ook met de functie spoelen kwam er daarna nauwelijks nog water uit de uitloop.

Gezien jou reactie denk ik nu dat dit komt doordat het cremaventiel verstopt zit.
Mijn plan is nu om de zetgroep eruit te halen om het ventiel te reinigen.
Daarna kijken of er met spoelen weer water uit de uitloop komt en vervolgens de grovere instelling nogmaals proberen.

Lijkt dat een goed plan? En wat zou er verder nog verstopt kunnen zitten ?
Overigens moet ik ook nog uitzoeken waar het cremaventiel zich precies bevindt.

Groeten en dank voor het meedenken tot zover
Remco

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Jura Ena One Touch 9 koffie loopt niet door

Berichtdoor KoffieLaw » do 01 dec 2022, 14:05

De zetgroep reinigen is altijd een goed plan. Je geeft aan dat er nauwelijks koffie uit komt. De vraag is echter waar het water blijft. De pomp pompt en stopt niet als het cremaventiel of uitloop verstopt zit. Bij verstopping belandt het water uiteindelijk in de lekbak of ergens anders. Als je verder geen 'lekkage' hebt, dan is de pomp - naar ik meen - verdacht.

Reri42
Berichten: 7
Lid geworden op: do 24 nov 2022, 11:28

Re: Jura Ena One Touch 9 koffie loopt niet door

Berichtdoor Reri42 » vr 17 feb 2023, 13:43

Nog een update. Inmiddels hele zetgroep uit elkaar gehad en helemaal schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Dit had geen effect. Inmiddels stroomt er helemaal geen water meer uit de uitloop. Bij spoelen lijkt het hele process voltooid te worden maar na afloop druipt het water uit bovenste deel van zetgroep naar beneden in lekbak.
Heb vandaag de motor vervangen en membraan vervangen. Nog steeds hetzelfde.
Iemand nog ideeën ?

Reri42
Berichten: 7
Lid geworden op: do 24 nov 2022, 11:28

Re: Jura Ena One Touch 9 koffie loopt niet door

Berichtdoor Reri42 » wo 22 feb 2023, 20:44

Laatste update voorlopig. Hij doet het weer!

Na het vervangen van de motor en volledig schoonmaken van de hele zetgroep kwam er helemaal geen koffie meer uit maar lekte het uit de bovenkant van de zetgroep. Ik verdacht daarom toch weer het cremaventiel. Toen ik de zetgroep weer uit elkaar had zag ik dat het ventiel helemaal los zat. Het buisje met aan het eind het cremaventiel had ik niet goed vastgezet aan de zetgroep.
Nadat ik dit herstelt had en de maalschijven een paar tikjes lichter had afgesteld liep alles weer mooi door, met ook een mooie cremelaag. Dus met het ventiel zelf was niets mis.
Ik vermoed dat beide acties, zowel vervangen van motor als het goed schoonmaken van de zetgroep heeft geholpen.
Al met al een leerzame reparatie.

Dank voor het meedenken aan @Barista74 en @KoffieLaw.

Remco

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Jura Ena One Touch 9 koffie loopt niet door

Berichtdoor Barista74 » wo 22 feb 2023, 21:17

Graag gedaan. Fijn dat die het weer doet!
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2

Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron