Melitta Caffeo Solo probleem - koffie loopt niet door

schouwb
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 jan 2023, 09:17

Melitta Caffeo Solo probleem - koffie loopt niet door

Berichtdoor schouwb » ma 30 jan 2023, 11:17

Hoi allen,
Ik heb hier een Melitta Caffeo Solo (BJ2014) die sinds gisteren problemen geeft.
Gisteren had ik sinds lange tijd de stoomfunctie van de machine nog eens gebruikt. Sinds dan komen de problemen voor.

Telkens ik koffie zet, loopt alles normaal (malen, persen, ...) tot op het moment dat de koffie zou moeten uitlopen. Op dat moment stopt de normale werking en gaat het symbool van de stoompijp aan.
Het enige wat ik dan nog kan doen is water laten lopen via de stoompijp (redelijk veel, 2x ventiel openen en sluiten). Pas daarna is de machine terug gereed om koffie te zetten.
Echter als ik daarna terug koffie wil zetten, kom ik terug in dezelfde lus terecht. Machine maalt, perst, laat 1x een beetje water door naar de zetgroep maar het moment dat de koffie zou moeten uitlopen, terug het symbook van de stoompijp.

Ik heb:
- de machine al ontkalkt
- de machine al gereinigd
- de zetgroep helemaal uiteen gehaald en gereinigd
- de machine ook al redelijk ver uiteen gehaald (tem de aandrijving van de zetgroep en het ventiel dat daar zit) en ook alles gereinigd
- de uitstroommond van de machine gereinigd

Ik weet niet goed meer wat de volgende stap zou kunnen zijn.

Herkent iemand dit probleem?

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Melitta Caffeo Solo probleem - koffie loopt niet door

Berichtdoor KoffieLaw » ma 30 jan 2023, 12:15

Het lijkt erop dat je problemen hebt met 'ontluchting'. De kans is groot dat de flowmeter verstopt is. Ik raad je aan de flowmeter eens goed schoon te maken en het binnenwerk vrij te maken van 'obstakels' (haartjes, drab etc). Het binnenwerk moet dus flink draaien als blaast in de ingang van van de flowmeter.

Mocht het niet de flowmeter zijn (9 van de 10 gevallen is het de flowmeter), dan kan het zijn dat de pomp het heeft begeven.

Succes!

schouwb
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 jan 2023, 09:17

Re: Melitta Caffeo Solo probleem - koffie loopt niet door

Berichtdoor schouwb » ma 30 jan 2023, 12:41

Opgelost!
Super bedankt, KoffieLaw!

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Melitta Caffeo Solo probleem - koffie loopt niet door

Berichtdoor KoffieLaw » ma 30 jan 2023, 13:02

Opgelost!
Super bedankt, KoffieLaw!
Top, geniet van de koffie!


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron