Siemens EQ.5 zetunit probleem na malen

Bodie
Berichten: 3
Lid geworden op: di 31 jan 2023, 15:08

Siemens EQ.5 zetunit probleem na malen

Berichtdoor Bodie » di 31 jan 2023, 16:11

Super schone zetunit geeft reinigen aan na malen

Hallo forum! Graag jullie hulp.
Had afgelopen week een gebruikte Siemens EQ.5 gekocht en heb die voor gebruik goed gereinigd.(ook bij de veren zetunit enz.).
Hij werkt prima als ik gemalen koffie in het zijvakje doe maar geeft elke keer na het malen van koffie aan dat hij gereinigd moet worden. De koffie zit dan nog in het zuiger compartiment maar ook daarnaast.
Mijn kennis is te beperkt om hier een oorzaak voor te vinden ( heeft zeker met het malen te maken maar wat?)
Ik zou het waarderen als iemand mij kan helpen of verwijzen. In ieder geval bedankt...
Bijlagen
20230131_154846.png

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Siemens EQ.5 zetunit probleem na malen

Berichtdoor KoffieLaw » di 31 jan 2023, 17:33

Hoi Bodie,

Als ik de foto bekijk dan zie ik dat de machine de bonen wel heel grof maalt. Hierdoor kan de zetgroep overlopen waardoor je melding krijgt 'zetgroep reinigen'.

Ook kan het zijn dat een onderdeel van de zetgroep is afgebroken. Op de foto helemaal onderaan zie je een klein veertje. Dat onderdeel waaraan het veertje is bevestigd heeft twee 'vlaggen' die de zetkamer naar boven en naar beneden duwen. Het kan zijn dat één van de twee vlaggen is afgebroken (komt helaas héél vaak voor). Hierdoor gooit de zetkamer de gemalen prut niet in het prutbakje, maar blijft het achter in de zetkamer. Je kunt zonder de zetgroep open te schroeven kijken of de 'vlaggen' nog heel zijn. Als de gemalen prut achter is gebleven in de zetkamer en je gaat weer koffie zetten, dan loopt (natuurlijk) de zetgroep over en krijg je al snel de melding 'zetgroep reinigen'.

Bodie
Berichten: 3
Lid geworden op: di 31 jan 2023, 15:08

Re: Siemens EQ.5 zetunit probleem na malen

Berichtdoor Bodie » di 31 jan 2023, 18:05

Hey Koffielaw van de YouTube filmpjes 👍😃

Dank je voor je reactie.
Het veertje en de twee vlaggen zijn, net even gechecked, in orde.
Ik vermoed zelf dat de maler het probleem veroorzaakt.
Hij staat op zijn fijnst ingesteld en dat doet hij ook voor een gedeelte...op de zuiger (noem het maar even zo waar de zuiger in gaat) ligt een centimeter fijn gemalen koffie maar er bovenop en daarnaast is het grof. Het valt mij op dat het grof gemalen aan één kant van de zuiger zit en dat daar beneden ook grof ligt.
Ik ga hem nu demonteren, zijwanden eraf om te kijken of er iets is met de maler..
Geen idee hoe ik bij de bladen kan komen...heb de plastic unit (rotor en motor) uit elkaar, zie een kunstof tandwiel...maar kan niet bij de rotors (malers) komen...of checken of die goed is of niet. Ik ga even Youtuben..

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Siemens EQ.5 zetunit probleem na malen

Berichtdoor Barista74 » wo 01 feb 2023, 07:32

De maler zit bovenin. Wat je nu ziet is de motor en rotor voor de zetgroep. Op juraprofi.de >serviceanleitungen kan je demontage instructies vinden.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Siemens EQ.5 zetunit probleem na malen

Berichtdoor KoffieLaw » wo 01 feb 2023, 09:41

Hey Koffielaw van de YouTube filmpjes 👍😃

Dank je voor je reactie.
Het veertje en de twee vlaggen zijn, net even gechecked, in orde.
Ik vermoed zelf dat de maler het probleem veroorzaakt.
Hij staat op zijn fijnst ingesteld en dat doet hij ook voor een gedeelte...op de zuiger (noem het maar even zo waar de zuiger in gaat) ligt een centimeter fijn gemalen koffie maar er bovenop en daarnaast is het grof. Het valt mij op dat het grof gemalen aan één kant van de zuiger zit en dat daar beneden ook grof ligt.
Ik ga hem nu demonteren, zijwanden eraf om te kijken of er iets is met de maler..
Geen idee hoe ik bij de bladen kan komen...heb de plastic unit (rotor en motor) uit elkaar, zie een kunstof tandwiel...maar kan niet bij de rotors (malers) komen...of checken of die goed is of niet. Ik ga even Youtuben..
Haha, mooi dat het wordt opgemerkt. Op korte termijn zal ik een filmpje plaatsen hoe je een maler kunt schoonmaken en waar je allemaal op moet letten.

Je kunt overigens ook de schakelaar van het deurtje overbruggen (zie mijn filmpje hierover) en naar binnen kijken bij het zetten van koffie. Zo kun je zien of de maler de oorzaak is van het probleem.

Bodie
Berichten: 3
Lid geworden op: di 31 jan 2023, 15:08

Re: Siemens EQ.5 zetunit probleem na malen

Berichtdoor Bodie » wo 01 feb 2023, 12:27

:D
Dank je voor de tips Barista74 en Koffielaw!!
Ik heb het probleem opgelost.
Het was de maler, heb deze gedemonteerd en constateerde een hoop vervuiling. Ook onder de onderste schijf waar een veerring zit..hij veerde dus niet meer...alles brandschoon gemaakt, de bovenste ring afgesteld (pijltje tegenover pijltje) en boel weer in elkaar gezet..en hij werkt zoals hij hoort te doen!
Nogmaals bedankt voor jullie hulp! :)
Bijlagen
20230131_204005.jpg

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Siemens EQ.5 zetunit probleem na malen

Berichtdoor KoffieLaw » wo 01 feb 2023, 12:44

Bedankt voor de terugkoppeling.

Mooi dat alles werkt. Geniet van de koffie :)


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron