Melitta Caffeo Solo - geen koffie meer na reiniging

Boompieper
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 10:27

Melitta Caffeo Solo - geen koffie meer na reiniging

Berichtdoor Boompieper » vr 03 mar 2023, 12:41

Goedemiddag Koffiekenners,

Mijn Caffeo Solo had al langer last van wat natte cakejes, waar ik met de info op dit forum al mee aan de slag ben gegaan. Nu heb ik laatst het apparaat gereinigd, waarna er geen koffie meer uit de uitloop komt. Er wordt koffie gezet, maar die belandt niet in mijn kopje. Het water loopt in de lekbak, is helder, en soms lekt het zelfs uit de machine. Ik vermoed aan de linkerkant (van voren gezien), wat me het idee geeft dat er iets mis is met de verbinding bovenin de zetgroep, die het apparaat in gaat.

Ik heb zelf het idee dat ik iets te fanatiek met de zetgroep ben geweest, en deze niet 'in de juiste stand staat'. Hoewel er dus geen problemen lijken te zijn met het malen zelf. Er komt ook nog wel gewoon een cake in de residubak.

Hopelijk is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen. Ik zag het eerdere Caffeo Solo draadje ook, maar omdat mijn problemen zo nadrukkelijk na het reinigen zijn ontstaan leek een nieuw onderwerp me handiger.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
Boompieper

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Melitta Caffeo Solo - geen koffie meer na reiniging

Berichtdoor KoffieLaw » vr 03 mar 2023, 13:16

Hoi Boompieper,

Doorgaans zijn er bij de Melitta Solo twee smaken. Of het drainageventiel is lek of je zetgroep. Als het water helder is, dan gaat het water niet de zetgroep in (of deels), maar gaat het via het drainageventiel via de wand je lekbak in (en komt ook onder de machine). Ook kan het zijn dat de inlaat lek is (of afgebroken). De inlaat is het pijpje wat uitsteekt uit je zetgroep.

Als de stand van de aandrijving niet goed is, dan zullen er drie lampjes om en om branden waarna de machine uitvalt. Dus de stand van de aandrijving (zetgroep) is goed.

Ik raad je aan de voorklep van de lekbak eruit te halen/trekken en de lekbak weer terug te plaatsen. Vervolgens kun je koffie zetten en dan naar binnen kijken hoe het water zich verplaatst. Lekt het water onder de zetgroep of in ieder geval aan de rechterkant van de machine, dan is de zetgroep lek. Lekt het water in het midden van de machine (zowel links en rechts in het midden), dan is het drainageventiel lek.

Gr.
KoffieLaw

Boompieper
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 10:27

Re: Melitta Caffeo Solo - geen koffie meer na reiniging

Berichtdoor Boompieper » za 04 mar 2023, 11:39

Hi KoffieLaw,

Dank voor je reactie! De 2 smaken ben ik inderdaad ook al tegengekomen in je reactie in het andere draadje. Ik heb de voorkant er al eens af gehad toen ik nog alleen last had van natte cakejes.

Ik had de ijdele hoop dat dit misschien een andere oorzaak zou hebben, omdat het zo'n concrete aanleiding had (het reinigen van het apparaat en mijn gemorrel met de zetgroep).

Ik ga nog eens goed kijken of er iets mis is met de zetgroep, maar dat denk ik niet. Ik denk dat de beste optie toch het drainageventiel is.

Groet,
Boompieper


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron