Siemens TK76K573/09 melding koffiebonen bijvullen

Koenhen
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 mar 2023, 15:41

Siemens TK76K573/09 melding koffiebonen bijvullen

Berichtdoor Koenhen » za 18 mar 2023, 15:55

Hi all,

onze volautomatische ingebouwde Siemens TK76K573/09 gaf plotseling melding dat de koffiebonen bijgevuld moesten worden.
De koffiemaler begon er nog wel aan , maar stopte veel sneller terug dan normaal met bovenstaande melding erbij.
Na wat opzoekwerk en redeneren een nieuwe maalgroep besteld bij Siemens (ongeveer €100) en deze vervangen (werkwijze op Youtube gevonden). Ook gelijk de machiene wat opgekuist van binnen.
De machiene doet het weer perfect. :D Ik meld het hier aangezien ik hier ook wat info gevonden had, en anderen er maar gehopen mee kunnen zijn. Als de maler nog begint te malen vooraleer de melding komt is de kans groot dat het de maalgroep is. Die zou stroomopname meten om te bepalen of die koffiebonen toegevoerd krijgt.
Ik vermoed dat de fout veroorzaakt wordt door versleten koolborstels van de motor, maar hiervan ben ik niet zeker. Maar aan de maalschijven was niets te zien en ik kon het draaiende deel makkelijk manueel verdraaien. (Ik had de maalgroep eerst gereinigd en met de compressor schoon geblazen, dit bracht geen verbetering)

Mvg

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Siemens TK76K573/09 melding koffiebonen bijvullen

Berichtdoor KoffieLaw » za 18 mar 2023, 16:07

In veel gevallen gaat het om de gegolfde ring onder de onderste kaalsten. De gegolfde ring moet iets verbogen worden waardoor er meer weerstand is. De molen zal daarna weer perfect werken.

Als de koolborstels op zijn zal de machine doorgaans aangeven dat het apparaat moet worden afgekoeld.

KoffieLaw

Koenhen
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 mar 2023, 15:41

Re: Siemens TK76K573/09 melding koffiebonen bijvullen

Berichtdoor Koenhen » za 18 mar 2023, 16:23

In veel gevallen gaat het om de gegolfde ring onder de onderste kaalsten. De gegolfde ring moet iets verbogen worden waardoor er meer weerstand is. De molen zal daarna weer perfect werken.

Als de koolborstels op zijn zal de machine doorgaans aangeven dat het apparaat moet worden afgekoeld.

KoffieLaw
Thx voor de extra info.


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron