Pomp jura z5 geeft kortsluiting

Tijsh
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 22:42

Pomp jura z5 geeft kortsluiting

Berichtdoor Tijsh » do 29 jun 2023, 16:26

Hallo,
Omdat de koffie die uit mijn jura impressa z5 kwam niet helemaal top meer smaakte, leek het mij een goed idee om de pomp eens te vervangen.
Deze pomp besteld (de cp4sp) die volgens de aanbieder de huidige pomp zou moeten kunnen vervangen. Pomp dus omgewisseld.
Het gekke is nu dat te tijdens het spoelprogramma bij aan en uitzetten, de aardlekschakelaar eruit klapt. Zet ik aardlekschakelaar weer aan, dan pakt hij de draad op en pompt de koffie zonder problemen uit het apparaat. Totdat ik het apparaat weer uitzet, het spoelprogramma opgestart wordt, en plop.. aardlekschakelaar weer uit.
Volgens de aanbieder is het onmogelijk dat de pomp stuk is en dat geloof ik ook wel, maar in de combinatie met de z5 gaat er iets mis. Wie weet wat er hier fout gaat en hoe ik dit probleem kan oplossen?

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Pomp jura z5 geeft kortsluiting

Berichtdoor Jura_Impressa » do 29 jun 2023, 17:41

Je hebt een lekkage in de machine. Die zal
Je moeten opzoeken en verhelpen. Ik ben ook van mening dat het niet de pomp zelf is. Elementen en multiventiel zijn de eerste verdachten.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Tijsh
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 22:42

Re: Pomp jura z5 geeft kortsluiting

Berichtdoor Tijsh » do 29 jun 2023, 19:03

Ja dat dacht ik ook eerst, maar visueel niets te zien aan lekkage en daarnaast zou ik dan verwachten dat ie het helemaal niet zo doen. Maar je kan er gerust 10 koppen koffie mee zetten, pas als hij het spoelprogramma ingaat slaat ie af.
Ik heb de oude pomp er weer ingezet, waarna het probleem zich niet meer voordeed. Zou hij zijn maximale wattage overschrijden ofzo, ik snap er helemaal niets van….

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Pomp jura z5 geeft kortsluiting

Berichtdoor Jura_Impressa » do 29 jun 2023, 19:05

Dat is makkelijk te checken, op beide pompen staat de betreffende waarde.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Tijsh
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 22:42

Re: Pomp jura z5 geeft kortsluiting

Berichtdoor Tijsh » do 29 jun 2023, 21:46

Dit is een foto van beide pompen naast elkaar. Er zit wel wat verschil tussen, maar ook weer niet zoveel.
Bijlagen
IMG_0465.jpeg

Mad Wally
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 16 nov 2015, 11:17
Locatie: Deventer

Re: Pomp jura z5 geeft kortsluiting

Berichtdoor Mad Wally » za 02 dec 2023, 10:30

Hoi,

Ik heb sinds kort precies hetzelfde met mijn Z5. Bij het inschakelen gaat bij het spoelen de aardlek er uit.

Ik heb de machine al open gehad en ik zag wat water onder het keramisch ventiel. Eerst dacht ik dat het ventiel lekte, maar na beter kijken leek het uit de warmtewisselaar achter het ventiel te komen. Deze zat inderdaad vol witte troep dus ik heb hem schoongemaakt, maar het probleem is nog steeds niet over.

Wat was het probleem bij jou en hoe heb je het opgelost?

Edit: inmiddels ben ik verder en blijkt er water uit het bovenste thermoblok te lekken :(

Update: blijkt alleen een slechte slangverbinding. Na 1 cm inkorten is het probleem over :D
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron