Water in de residubak - Melitta Caffeo Gourmet

Boontje1972
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 17:40

Water in de residubak - Melitta Caffeo Gourmet

Berichtdoor Boontje1972 » di 05 dec 2023, 13:52

Sinds een paar dagen heeft mijn Melitta Caffeo Gourmet kuren. Er komt water in de residubak terecht, en soms weinig koffie via de uitloop. Een kleine twee maanden geleden heb ik het drainageventiel vervangen omdat er geen water via de uitloop meer kwam. Daarna werkte alles weer prima, tot enkele dagen geleden.
Ik heb de zetgroep schoongemaakt en bekeken, maar heb zo geen kapotte of versleten onderdelen gezien. Hoe kom ik er achter wat het probleem is?

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Water in de residubak - Melitta Caffeo Gourmet

Berichtdoor KoffieLaw » di 05 dec 2023, 17:19

Haal de 'voor' klep van de lekbak er af zodat naar binnen kunt kijken. Zet vervolgens koffie. Als de machine lekt onder de zetgroep, dan is je zetgroep lek, kan een gescheurde o-ring, u-ring in de zetkamer zijn of een scheur in de drukstukhouder, verstopte crema ventiel, een inlaat die lek is etc. Zo met het blote oog kun je het niet altijd zien. Mocht het onder het drainageventiel lekken, dan is het drainageventiel lek. Ook in het geval je het enkele maanden terug hebt vervangen. Oorzaak kan bijvoorbeeld zijn dat de inlaat is verstopt, waardoor het water de zetgroep niet in kan. Het gevolg daarvan is dat je de behuizing van het drainageventiel als het ware opblaast en dus gaat lekken (komt vaak voor).

Succes!

Gr.
KoffieLaw

Boontje1972
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 17:40

Re: Water in de residubak - Melitta Caffeo Gourmet

Berichtdoor Boontje1972 » zo 17 dec 2023, 17:12

Bedankt voor de goede adviezen! Ik heb overwogen om er weer mee aan de slag te gaan maar het leek me beter om een nieuwe te kopen. Het toestel is nu bijna 10 jaar oud en over de economische leeftijd. Zetgroep is ook al een keer vervangen een paar jaar geleden. Ik heb sinds vandaag een Melitta Purista Jubilee in gebruik, dus hopelijk voorlopig geen hulp meer nodig bij problemen.


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron