Siemens EQ6 serie 700 start niet op

pietertjestorms
Berichten: 2
Lid geworden op: za 23 mar 2024, 09:52

Siemens EQ6 serie 700 start niet op

Berichtdoor pietertjestorms » zo 24 mar 2024, 08:57

Hallo,

Mijn Siemens EQ6 serie 700 van zo’n 8 jaar oud (schatting) start heel vaak niet meer op.
Hij begint het opstartproces en voor hij gaat spoelen valt de machine weer uit.
Soms start hij door maar valt hij na het malen van de bonen weer uit. Erg irritant als je aan een bakje toe bent! En erg duur want de gemalen bonen worden nooit koffie.
Warm water tappen werkt wel.
Volgend de statistics heeft de machine 14106 koffie en 4168 milk mixers gemaakt. Ik heb er 1 keer een nieuwe zetgroep in gezet.
Erg balen want de koffie is heerlijk!

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Siemens EQ6 serie 700 start niet op

Berichtdoor KoffieLaw » ma 25 mar 2024, 15:28

De kans is (heel) groot dat de aandrijving stuk is. Waarschijnlijk is de kop van de schakelaar die in de aandrijving zit stuk waardoor het tandwiel de schakelaar niet meer kan indrukken. De machine kan niet verder met het proces waardoor deze dan ook uitvalt. In uitzonderlijke gevallen (ik had er één dit weekend op mijn werktafel) is de motor van de aandrijving te zwak waardoor de machine uitvalt.

Ik raad je aan om naar het service menu te gaan en de aandrijving te testen (brew up and down). Mocht de machine dan weer uitvallen, dan is het 100% de aandrijving. Weet je niet hoe je in het service menu kan komen, dan raad ik je aan mijn filmpje op youtube eens te bekijken (onder de naam KoffieLaw).

Overigens is het nog niet heel eenvoudig om de aandrijving te repareren of te vervangen. De machine dient volledig uit elkaar te worden gehaald om de aandrijving eruit te krijgen. Dus alle kappen eraf, voorkant los, onderplaat eraf en daarna moet de machine in tweeën worden gescheiden (middenplaat zit met 4 schroeven vast) waarna de aandrijving eruit kan.

Dus ja, de reparatie is niet zo eenvoudig! Maar goed, als je heel handig bent moet het wel lukken, maar dan ben je zeker wel even een dag (of dagdeel) mee bezig.

Succes!

KoffieLaw

pietertjestorms
Berichten: 2
Lid geworden op: za 23 mar 2024, 09:52

Re: Siemens EQ6 serie 700 start niet op

Berichtdoor pietertjestorms » wo 27 mar 2024, 22:03

Bedankt voor je reactie!
De koffiemachine heeft besloten Het weer gewoon te gaan doen. Heel raar er is niets meer aan de hand.
Mocht het nog eens voorkomen dat lijkt zelf repareren geen optie, gezien je beschrijving is het best ingewikkeld.
Misschien is er iemand in de buurt (Middelburg) die de reparatie kan doen, een service centrum of zo.

Hopelijk blijft de machine het nu goed doen, ik kan deze echt niet missen!

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Siemens EQ6 serie 700 start niet op

Berichtdoor KoffieLaw » do 28 mar 2024, 11:33

Het probleem is dan tijdelijk opgelost denk ik. Hopelijk komt het niet terug.

Helaas ken ik niemand uit jouw buurt om de machine naar toe te brengen.

Geniet van de koffie!

Gr.
KoffieLaw


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron