Siemens EQ6 zet geen koffie meer.

Kevin Bess
Berichten: 1
Lid geworden op: di 06 nov 2018, 17:04

Siemens EQ6 zet geen koffie meer.

Berichtdoor Kevin Bess » di 06 nov 2018, 17:17

Beste mensen,

Mijn naam is Kevin en ik bezit een prachtige Siemens EQ6 koffieapparaat.
Helaas doet deze het niet meer naar behoren, daarom de reden dat ik jullie om advies vraag op dit forum.

Het probleem begint al wanneer ik het koffieapparaat aanzet. Normaal gesproken begint deze gelijk te spoelen. (water dat er aan de voorkant uitkomt), maar dit gebeurd niet meer.
Tijdens het koffie zetten, hoor ik het gemaal van de koffie wel, gepaard met een rare tik in de zetgroep.
Het water wordt opgewarmt, maar er komt alleen geen water uit. Ik zie wel dat het langzaam in de lekbak wordt gespoelt.

Wanneer ik de machine aan de rechterkant open maak zit de zetgroep helemaal onder de gemalen koffie en is niet in aanraking gekomen met water. Wanneer ik alleen heet water wil voor thee, dan werkt het wel helemaal naar behoren.

Weet iemand misschien wat het probleem zou kunnen zijn en hoe ik dit kan verhelpen?

Met vriendelijke groet,

Kevin

Mitch76
Berichten: 2
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 00:25

Re: Siemens EQ6 zet geen koffie meer.

Berichtdoor Mitch76 » do 08 nov 2018, 00:38

Ik heb hier EXACT hetzelfde probleem met onze EQ6.
Hieraan toegevoegd, kies je dan voor heet water, dan komt er na enige twijfel alleen maar stoom uit.
Verder geeft de machine soms aan "water zonder koolzuur bijvullen of filter vervangen" terwijl er uiteraard alleen kraanwater inzit, en ook geen filter.

In overleg met de winkel waar het apparaat ooit in 2014 gekocht is, hebben ze mij de volgende instructies/tips gegeven:

- Calc&Clean programma gestart met ontkalker van Dubro en Siemens schoonmaak tablet.
- Calc&Clean programma gestart met puur schoonmaak azijn, vervolgens een nacht laten staan, de volgende dag het programma laten afmaken met nog steeds de azijn in de watertank. (machine heeft dus ook 'gespoeld' met azijn)
- Calc&Clean programma gestart met ontkaler van Dubra en Siemens schoonmaak tablet.

Echt veel beter werd het er niet op, als er al koffie uitkwam, was het hooguit een half bakje, en daar had ie zowat dubbel zoveel tijd voor nodig.
(en afgezien van de azijn smaak die nog wel ff in de machine zal blijven)

Vervolgens op advies een nieuwe zetgroep besteld, deze intussen binnen en geplaatst.

Dat gaf iets aan verbetering. Er kwam weer koffie uit de machine, maar niet zoals het ooit was. Na malen duurt het ongeveer 20 seconden voordat er iets uit de pijp komt.

Nu zo'n 40 kopjes verder, ben ik weer precies terug bij af, er komt geen koffie meer uit, en krijg soms weer de melding over koolzuur en filter.

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Siemens EQ6 zet geen koffie meer.

Berichtdoor Barista74 » do 08 nov 2018, 07:45

De machines zijn gewoon verstopt van binnen. Tijd om hem weg te brengen voor een servicebeurt. Na 4 jaar geen overbodige luxe.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Siemens EQ6 zet geen koffie meer.

Berichtdoor Wijmaar » do 08 nov 2018, 13:54

Weet niet hoe handig jullie zelf zijn / hoe goed jullie Duits is, maar er zijn meer mensen met hetzelfde issue. Zie bijvoorbeeld: https://komtra.de/forum/index.php/Threa ... m-Auslauf/

En hier nog een filmpje over het uitbouwen: https://youtu.be/PdLfJJ88Rpo dezelfde maker heeft ook een filmpje van het demonteren geplaatst.

Lijkt exact hetzelfde verhaal. Als ik het zo lees zou het dus het keramiekventiel zijn.

Mitch76
Berichten: 2
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 00:25

Re: Siemens EQ6 zet geen koffie meer.

Berichtdoor Mitch76 » vr 09 nov 2018, 15:39

De machines zijn gewoon verstopt van binnen. Tijd om hem weg te brengen voor een servicebeurt. Na 4 jaar geen overbodige luxe.
Servicebeurt vind ik geen optie. Daar vragen ze tussen €300 en €450 voor, terwijl ik in Duitsland een nieuwe EQ6 series 300 voor rond €525 koop.


Weet niet hoe handig jullie zelf zijn / hoe goed jullie Duits is, maar er zijn meer mensen met hetzelfde issue. Zie bijvoorbeeld: https://komtra.de/forum/index.php/Threa ... m-Auslauf/

En hier nog een filmpje over het uitbouwen: https://youtu.be/PdLfJJ88Rpo dezelfde maker heeft ook een filmpje van het demonteren geplaatst.

Lijkt exact hetzelfde verhaal. Als ik het zo lees zou het dus het keramiekventiel zijn.

Bedankt voor de info !!
Ik heb alle filmpjes aandacht gekeken, en ben vervolgens maar even aan de slag gegaan.
Daar heb ik totaan het laatste onderdeeltje mijn EQ6 volledig uit elkaar gehaald, ook de onderdelen binnenin.
Vreemd genoeg heb ik nergens een verstopping kunnen vinden. Alle slangen en componenten nog eens doorgeblazen, nergens geen weerstand. Flowmeter opengemaakt, gewoon schoon, zelfs het mini klein gaatje (ingang, huh waarom zo klein??) was schoon en vrij. Het keramiek ventiel helemaal uit elkaar gehaald, niets aan vervuiling ed. te vinden. Ook de pomp uit elkaar gehaald, niets bijzonders te vinden, rubbers lijken allemaal nog goed te zijn.
Uitloop ook niets mis mee, brouw unit kan ik gewoon zonder weerstand doorheen blazen.

Vanavond zet ik hem even in elkaar, maar dan probeer ik even een bypass op het keramiek ventiel, even zien of het daar toch iets mee te maken heeft.

Gebruikersavatar
cashje
Berichten: 42
Lid geworden op: za 12 dec 2015, 20:02

Re: Siemens EQ6 zet geen koffie meer.

Berichtdoor cashje » za 10 nov 2018, 10:46

Het kan zijn dat er op eerste zicht niks aan de hand is met een ventiel.
Maar na verloop van tijd functioneren ze niet meer, althans dat is mijn ervaring met andere machines zoals animo.
Kans is groot dat als je het ventiel vervangt dat is weer prima werkt.

karel123
Berichten: 1
Lid geworden op: do 29 nov 2018, 19:09

Re: Siemens EQ6 zet geen koffie meer.

Berichtdoor karel123 » do 29 nov 2018, 19:12

Hallo,
Wij hebben hetzelfde probleem. Klein beetje koffie. Dan vast lopen met code: Water zonder koolzuur bijvullen of filter vervangen.
Hoe heb je het nu opgelost? Graag ontvang ik je bericht.

Grun79
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 25 nov 2022, 21:43

Re: Siemens EQ6 zet geen koffie meer.

Berichtdoor Grun79 » za 17 dec 2022, 13:22

Wij hadden ook dit probleem. Nou hebben we destijds ook van alles geprobeerd. Reinigen, ontkalken etc.
Nou zag ik ineens tot mijn verbazing dat er aan de achterkant van de zetgroep een rood rubberen ringetje ontbrak. Deze heb ik vervangen voor een paar euro en het probleem was opgelost.
Het is dus niet de grote rode rubberen ring maar een heel klein rondje. Zie foto.
Bijlagen
C8B67BAB-A234-4DEC-B3D4-2A63DCCB36CF.jpeg

Catharina2023
Berichten: 1
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 16:09

Re: Manument espresso machine

Berichtdoor Catharina2023 » vr 27 jan 2023, 16:32

We hebben al 5 jaar een siemens EQ3 op zich wel tevreden over, alleen het ontkalken is problematisch het ontkalk programma werkt hij niet goed af, zodat het antikalk spul in watertank blijft zitten en dan weer verder moet met schoon water omdat de machine dat aangeeft, als hij dan klaar is moet ik dus derhalve hele program opnieuw doen met alweer antikalk spul, laatste tijd deed ik uit voorzorg de 1e keer ontkalken met schoon water en dan 2e keer met antikalk middel. Echter gisteren bleven steeds alle lampjes knipperen, blijkt vuile zetgroep volgens het boekje, maar die was schoon. Het is eigenlijk altijd wat met dit apparaat, steeds knipperende lampjes, de 1e machine die we hadden was een Philips saeco die was na 2 jaar al kapot, tien deze duurde siemenscp gekocht, waar nu ook steeds wat mee is. Iemand een oplossing of anders een suggestie voor een goede koffiemachine?

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Siemens EQ6 zet geen koffie meer.

Berichtdoor KoffieLaw » zo 29 jan 2023, 05:33

Wellicht handig om een nieuwe topic aan te maken. Een EQ3 is geen EQ6.

Maar jouw foutmelding komt weleens voor als de slang van de zetgroep ‘knikt’, een veelvoorkomend probleem bij de EQ3 en EQ9 machines. Slangetje vervangen van de zetgroep en het probleem is misschien daarna wel opgelost.

Gr.
KoffieLaw


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron