Re: Favoriete kopjes

11
Echt, het kan nog véél saaier hoor!
Alleen zou ik ze eigenlijk wat dikker willen. Verder drinken ze wel prettig.
Voor espresso gebruik ik Maastricht kopjes. Ook saai.

Afbeelding

Afbeelding
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

13
Een hele domme vraag; wat is het voordeel van dikwandige kopjes?
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

14
Dikwandige kopjes houden de warmte beter vast > koffie koelt minder snel af. Moet je de kopjes wel voorverwarmen voor er koffie ingaat.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

16
ErikvW schreef:Een hele domme vraag; wat is het voordeel van dikwandige kopjes?
Als je kopje koud is koelt de koffie sneller af waardoor de smaak lekkerder is. Hete koffie smaakt niet zacht, iets afgekoelde koffie tot zo'n 50 a 60 graden is zoeter en zachter. Ik vind het lekkerder.
Ik heb dan ook nog nooit in al die jaren kopjes voorverwarmd.
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

19
Ik hou van kopjes zonder oor en liefst een exemplaar waarvan ik de herkomst niet weet en met een mooie tekening. Die vind ik in de kringloop, zoals deze bijvoorbeeld:

Afbeelding

Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

20
Die is ook erg mooi.

Toen ik meer dan 30 jaar geleden volop vintage vulpennen verzamelde merkte ik ook dat collega-verzemelaars de focus hadden op de Bekende Merken terwijl ik de merkloze gemarmerde exemplaren het mooiste vond die ergens rond 1930 werden samengesteld uit de massa's varianten aan onderdelen die toen beschikbaar waren. Soms zelfs van materiaal dat na een halve eeuw een beetje begon te vergaan, alsof het een halveringstijd had. We vergaan zelf uiteindelijk ook naam- en merkloos ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino