Machine aan laten staan?

kraaijcheck
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 15:53

Machine aan laten staan?

Berichtdoor kraaijcheck » za 25 jan 2020, 11:47

Vraagje: wat is het “beste” om te doen; de machine altijd aan laten staan of de machine in de avond uit zetten en in de ochtend weer aan? Ik heb er nu een tijdsschakelaar tussen zitten zodat de machine in de ochtend opgewarmd is. Maar vroeg me af het opwarmen van de machine niet meer energie kost dan hem aan te laten staan. En maakt het voor de duurzaamheid van de machine nog wat uit?
Ik heb een Rocket r58.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Machine aan laten staan?

Berichtdoor fransg » za 25 jan 2020, 12:04

Met bijvoorbeeld een Eve Energy stekker kun je hat aan/uit zetten via een app automatiseren en ook volgen wat het verbruik is op een dag / uur / week / maand / jaar en dan beslissen wat je afweging is.
IMG_9138.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Machine aan laten staan?

Berichtdoor gilleko B. » za 25 jan 2020, 13:10

Ik heb ook een Rocket R58 en heb er een WEMO contactdoos tussen zitten. Op afstand aan en uit te zetten, en/of via tijdprogramma in te stellen, allemaal via de WEMO app, zowel vior Android als Ios. Heb het al jaren en werkt erg goed.

https://youtu.be/6HRN9_OzH0k


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


kraaijcheck
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 15:53

Re: Machine aan laten staan?

Berichtdoor kraaijcheck » za 25 jan 2020, 13:13

Dank heren! Ik heb er nu ook een timer op zitten dus dat aan en uit gaat automatisch. Vroeg me vooral al wat efficienter is: aan laten staan of in de nacht uit. En of het voor de machina nog uitmaakt qua slijtage als hij bv altijd aan staan.
Zo’n “slimme stekker” is een optie, vind ze wel erg prijzig om te achterhalen wat het verbruik is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Machine aan laten staan?

Berichtdoor gilleko B. » za 25 jan 2020, 13:22

24 uur per dag aan laten staan zou ik niet doen. Me dunkt dat het apparaat daardoor zwaarder belast wordt. Vindt het ook geen prettig idee als ik de gehele dag niet thuis ben het masjien ongecontroleerd aan staat. Het gaat er in de eerste plaats om dat het masjien voldoende opgewarmd is op moment van gebruik. Geen antwoord op je vraag maar of de ene modus wellicht een klein energievoordeel heeft tov het andere zou ik persoonlijk van ondergeschikt belang vinden op een reis naar een perfecte espresso.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Machine aan laten staan?

Berichtdoor Pti » za 25 jan 2020, 14:29

Mijn machines staan al jaren lang altijd 24/7 aan behalve wanneer ik (sporadisch) eens enkele dagen niet thuis zal zijn.
Ik heb zo'n slimme stekker eens geprobeerd maar het comfort van altijd aan weegt bij mij op tegen de extra kosten het stroomverbruik.

De regel is in principe dat wanneer je een (semi-) professionele machine 4 uur of langer niet gaat gebruiken het stroom-technisch voordeliger is deze uit te schakelen.

Daarentegen zijn vaker in en uitschakelen een zwaardere mechanische belasting door het constant krimpen en uitzetten van de verschillende materialen en zullen bepaalde onderdelen als een vacuüm-breker en expantieventiel eerder aan vervanging/onderhoud toe zijn.
Ook ontstaan de meeste machines problemen en storingen JUIST tijdens het opwarmen en dus is dat iets wat je beter niet onbeheerd kunt laten gebeuren.

Beide kampen hebben dus zo hun voor- en nadelen, je zou kunnen stellen dat iedereen met zonne panelen op het dak zijn machine beter altijd aan kan laten.
Aan en uit zetten is dus voor iemand die graag op de kleintjes let, een vast week schema heeft en dus zelden voor een koude machine thuiskomt of voor mensen die de machine liever niet onbeheerd op stoom achterlaten.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Machine aan laten staan?

Berichtdoor gilleko B. » za 25 jan 2020, 15:34

Pti

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Daniël
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 okt 2019, 10:05

Re: Machine aan laten staan?

Berichtdoor Daniël » za 25 jan 2020, 18:51

Bij ons gaat de bezzera ook smorgens aan en savonds pas uit. En ja zonnepanelen hebben maakt de keuze wel makkelijker om het apparaat gewoon aan te houden.

Nelus
Berichten: 674
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Machine aan laten staan?

Berichtdoor Nelus » zo 09 feb 2020, 08:37

Mijn Lambro staat 24/7 aan
Opwarmen duurt een eeuw
Ik gebruik hem ook als “cooker” voor kokend water tijdens koken of thee zetten, sopje maken whatever. Zodoende is het boilerwater ook altijd vers.

Heb een slimme stekker met app geprobeerd op mijn vorige machine, maar ik vond het schakelen van die stekker linker (er smelten weleens slimme stekkers, ook “goede”) dan een pressostaat die 24/7 schakelt. Soms gaf de app ook aan dat de machine AAN stond, en als ik dan thuiskwam of in de ochtend koffie wilde zetten was hij ijskoud.

Mijn vrouw werkt in dagdienst en ik draai ploegendiensten, dus het is ook niet nuttig om de machine op vaste tijden uit te schakelen. Wellicht snachts, maarja, drink snachts ook weleens thee en 4 uurtjes later staat vrouw weer een cappuccino te maken ..

Laatmaar, 24/7 ;) behalve tijdens vakanties etc
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Machine aan laten staan?

Berichtdoor cremalover » wo 19 feb 2020, 17:00

In de regel om 7 uur smorgens aan en om 7 uur in de avond uit.


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron