Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Koffiepot
Berichten: 32
Lid geworden op: za 03 feb 2018, 23:48

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor Koffiepot » di 20 okt 2020, 21:24

'Mijn vraag is dan ook... Hoe hebben jullie de waterzuivering en waterontharding geregeld en wat zouden jullie mij adviseren'

Hier begon het topic mee, en daarop heb ik aangegeven wat ik heb laten installeren.
Mijn ervaring is dat het werkt, misschien niet 100%, maar wel aanzienlijk.
Verder wil ik geen reclame maken, iedereen moet het zelf weten.
La San Marco 20/20 plug&play & Eureka Atom 75 HS Tin

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor Fisherman » wo 21 okt 2020, 09:05

Mijn vraag is dan ook... Hoe hebben jullie de waterzuivering en waterontharding geregeld en wat zouden jullie mij adviseren?
Ls,
Bijna iedereen met een machine op vastwater heeft een DVA kationenwisselaar om het water te ontharden. Voor de machines met reservoir zijn er verschillende opties zoals brita kannen, wegwerp Oscar Bilt 150 zakjes en wegwerp (aanzuig)cartridges.

Mbt tot de machines met reservoir vind ik de beste optie om ergens in huis een vergeten aansluitpunt op de waterleiding te zoeken (garage, keukenkastje, zolder) en daar een DVA kationenwisselaar met een tapkraantje op aan te sluiten. Je kunt dan altijd onthard water tappen, eventueel in een fles in de buurt van de machine bewaren (of nog beter; in de koelkast). Een kleine DVA ontharder (5 liter) kost iets van 80 euro en je moet deze 1x jaar met een kilo (vaatwasser)zout regenereren.
https://www.vanpommeren.nl/DVA-LT5-Wate ... gJyPPD_BwE

Ter vergelijking: de Oscar Bilt 150 zakjes kosten ongeveer een tientje per stuk, iedere 3-4 maanden vervangen, dus 35 euro per jaar. Een kleine DVA ontharder heb je er dus na 2.5 jaar uit. Verder gaat de hars in deze ontharders makkelijk 15 jaar mee en dit is daarom duurzaam en levert niet allerlei plastic wegwerp rommel op.

In mijn beleving is dit de allerbeste optie, tenzij je een huurwoning hebt en niet aan de waterleiding mag rommelen (dan zijn de Oscar Bilt zakjes een tweede optie). Ik ben overigens benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken (wat voor mij heel goed werkt, hoeft voor een ander niet zo te zijn).

Cheers, TY
Ik zie op de website staan dat het filter niet langer dan twee dagen ongebruikt mag blijven. Wat zorgt ervoor dat dit genoemd wordt en hoe serieus moet dit opgevat worden? Ik bedoel, iedereen gaat wel eens op vakantie toch?

Dan nog het feit dat er geadviseerd wordt om meerdere liters per dag af te tappen. Waar komt dit vandaan en hoe serieus moet dat worden genomen? Ik bedoel; een enkele persoon die espresso's drinkt komt hooguit aan een paar honderd cc watergebruik.

Enkel voor mijn begrip van het product.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor turboyeast » wo 21 okt 2020, 09:53

Ik zie op de website staan dat het filter niet langer dan twee dagen ongebruikt mag blijven. Wat zorgt ervoor dat dit genoemd wordt en hoe serieus moet dit opgevat worden? Ik bedoel, iedereen gaat wel eens op vakantie toch?

Dan nog het feit dat er geadviseerd wordt om meerdere liters per dag af te tappen. Waar komt dit vandaan en hoe serieus moet dat worden genomen? Ik bedoel; een enkele persoon die espresso's drinkt komt hooguit aan een paar honderd cc watergebruik.

Enkel voor mijn begrip van het product.
Ls,
Goede vraag! De harsen kan wat gelige kleur afgeven als deze langere periode niet doorgestroomd wordt. Soms kom je wel eens van die hele oude ontharders met hars tegen en daar komt bijna oranje water uit. Door de hars goed te spoelen is dit weer te normaliseren.

In de praktijk is het geen enkel bezwaar om een ontharder met hars een paar weken niet te gebruiken. En zou -na een vakantie- de eerste liter een beetje gelig aandoen, dan kan die de gootsteen in...
Cheers TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor Marcje » wo 21 okt 2020, 11:39

Ik heb een Everpure Claris filter voor de espresso machine zitten (onder het werkblad). Die werkt iets anders dan zo’n DVA volgens mij. Ben er erg tevreden mee; eens in de anderhalf het filter vervangen en heb er verder geen omkijken naar :-)
dus...

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor Fisherman » wo 21 okt 2020, 15:33

Ik zie op de website staan dat het filter niet langer dan twee dagen ongebruikt mag blijven. Wat zorgt ervoor dat dit genoemd wordt en hoe serieus moet dit opgevat worden? Ik bedoel, iedereen gaat wel eens op vakantie toch?

Dan nog het feit dat er geadviseerd wordt om meerdere liters per dag af te tappen. Waar komt dit vandaan en hoe serieus moet dat worden genomen? Ik bedoel; een enkele persoon die espresso's drinkt komt hooguit aan een paar honderd cc watergebruik.

Enkel voor mijn begrip van het product.
Ls,
Goede vraag! De harsen kan wat gelige kleur afgeven als deze langere periode niet doorgestroomd wordt. Soms kom je wel eens van die hele oude ontharders met hars tegen en daar komt bijna oranje water uit. Door de hars goed te spoelen is dit weer te normaliseren.

In de praktijk is het geen enkel bezwaar om een ontharder met hars een paar weken niet te gebruiken. En zou -na een vakantie- de eerste liter een beetje gelig aandoen, dan kan die de gootsteen in...
Cheers TY
Bedankt! En wat doet het met de smaak, weet je dat ook?

Ik sta nu op het punt om mijn eigen water te gaan maken volgens de BH receptuur maar dat is ook niet erg goedkoop. Brita vind ik te duur voor wat het oplevert en Rotterdams kraanwater is ook niet "je-van-het".

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor turboyeast » wo 21 okt 2020, 20:03

Bedankt! En wat doet het met de smaak, weet je dat ook?
Ik sta nu op het punt om mijn eigen water te gaan maken volgens de BH receptuur maar dat is ook niet erg goedkoop. Brita vind ik te duur voor wat het oplevert en Rotterdams kraanwater is ook niet "je-van-het".
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
LS.,
De BH receptuur ken ik niet...borstvoeding, nee zal wel niet?

Qua smaak: er is zeker een verschil in smaak tussen onthard water en niet-onthard water. Ik vind het lastig om onder woorden te brengen. Misschien het verschil in smaak tussen magere melk en volle melk....zoiets. Als je diep in de rabbit-hole gaat, zijn er redenen om aan te nemen dat de koffie extractie met niet-onthard water beter verloopt. Ik vind dat zelf ingewikkeld omdat het extract zo geconcentreerd is, dat de smaakverschillen zouden moeten wegvallen. Misschien dat het voor filterkoffie wel geldt, daar ligt het allemaal veel genuanceerder.

Ik maak een persoonlijke top-5 qua waterbehandeling (als stand-alone opstelling, dus niet als Point Of Entry/na de watermeter):

1) Waterontharder op basis van hars (voorbeeld DVA). Voordelen: duurzaam en doet zijn werk op basis van "proven principle". Nadelen: relatief hoge aanschafkosten, 1 x per jaar onderhoud;
2) Horeca ontharders (voorbeelden zijn Bestmax en Everpure). Voordelen: volledig ontzorgend en gaat 1.5 jaar mee. Nadelen: relatief hoge aanschafkosten, relatief dure filterwissel na 1.5 jaar;
3) Oscar Bilt 150 zakjes. Voordelen: eenvoudig in gebruik en goedkoop in aanschaf (ca. 10 euro) en doet zijn werk. Nadelen: moet na 3-4 maanden vervangen worden, dus niet duurzaam. Past (volgens mij) alleen in open reservoirs en niet in reservoirs met een nauwe hals;
4) Brita kannen. Voordelen: eenvoudig in gebruik en doet redelijk zijn werk. Nadelen: relatief hoge aanschafkosten;
5) Aanzuig-filters. Voordelen: eenvoudig in gebruik, goedkoop en doet redelijk zijn werk. Nadelen: moet na 3 maanden vervangen worden, dus niet duurzaam en levert veel afval.

Het is maar een overzichtje, niet volledig en valt zeker over te discussiëren.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor Fisherman » do 22 okt 2020, 08:36

Bedankt! En wat doet het met de smaak, weet je dat ook?
Ik sta nu op het punt om mijn eigen water te gaan maken volgens de BH receptuur maar dat is ook niet erg goedkoop. Brita vind ik te duur voor wat het oplevert en Rotterdams kraanwater is ook niet "je-van-het".
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
LS.,
De BH receptuur ken ik niet...borstvoeding, nee zal wel niet?

Qua smaak: er is zeker een verschil in smaak tussen onthard water en niet-onthard water. Ik vind het lastig om onder woorden te brengen. Misschien het verschil in smaak tussen magere melk en volle melk....zoiets. Als je diep in de rabbit-hole gaat, zijn er redenen om aan te nemen dat de koffie extractie met niet-onthard water beter verloopt. Ik vind dat zelf ingewikkeld omdat het extract zo geconcentreerd is, dat de smaakverschillen zouden moeten wegvallen. Misschien dat het voor filterkoffie wel geldt, daar ligt het allemaal veel genuanceerder.

Ik maak een persoonlijke top-5 qua waterbehandeling (als stand-alone opstelling, dus niet als Point Of Entry/na de watermeter):

1) Waterontharder op basis van hars (voorbeeld DVA). Voordelen: duurzaam en doet zijn werk op basis van "proven principle". Nadelen: relatief hoge aanschafkosten, 1 x per jaar onderhoud;
2) Horeca ontharders (voorbeelden zijn Bestmax en Everpure). Voordelen: volledig ontzorgend en gaat 1.5 jaar mee. Nadelen: relatief hoge aanschafkosten, relatief dure filterwissel na 1.5 jaar;
3) Oscar Bilt 150 zakjes. Voordelen: eenvoudig in gebruik en goedkoop in aanschaf (ca. 10 euro) en doet zijn werk. Nadelen: moet na 3-4 maanden vervangen worden, dus niet duurzaam. Past (volgens mij) alleen in open reservoirs en niet in reservoirs met een nauwe hals;
4) Brita kannen. Voordelen: eenvoudig in gebruik en doet redelijk zijn werk. Nadelen: relatief hoge aanschafkosten;
5) Aanzuig-filters. Voordelen: eenvoudig in gebruik, goedkoop en doet redelijk zijn werk. Nadelen: moet na 3 maanden vervangen worden, dus niet duurzaam en levert veel afval.

Het is maar een overzichtje, niet volledig en valt zeker over te discussiëren.
Cheers, TY
De Barista Hustle (BH) recepten voor water hebben inderdaad weinig te maken met borstvoeding. Kort door de bocht gezien neem je gedemineraliseerd of gedestilleerd water en voeg je zelf de mineralen toe die een positieve rol spelen bij de perceptie van de smaak van de geëxtraheerde koffie. Ook blijft er door de relatief lage concentratie van mineralen in het water meer "ruimte" over voor de koffiedeeltjes die je wel wil extraheren; hogere extractiewaarden mogelijk. En als bonus zitten er geen ongewenste smaken aan het water die afleiden bij het proeven van de koffie.

Als ik het goed begrepen heb, that is..

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor martinierius » do 22 okt 2020, 12:00

Op het uk forum is men heel enthousiast over een toestel voor op het aanrecht dat dmv omgekeerde osmose water filtert. Iets van het merk osmio geloof ik.
Voordeel tov andere omgekeerde osmose systemen is dat er geen water verspild wordt als ik het goed begrepen heb.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

HuibN
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor HuibN » vr 30 okt 2020, 09:50

10 jaar geleden een waterontharder van Aquacell laten monteren in de meterkast zodat er overal in huis onthard water is.
Was even een uitgave maar is het dubbel en dik waard geweest. En niet alleen voor mijn espressomachine.
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron