Filterbakje los in filterdrager

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Filterbakje los in filterdrager

Berichtdoor Dirk Jan » zo 10 jan 2021, 12:15

Een van de filterbakjes van de La Pavoni, de 13 grams, klemt niet in de filterdrager. Dat vind ik lastig want hij valt er soms uit op een moment dat dat mij niet goed uitkomt. Nu denk ik er aan om een klein uit-deukje links en rechts te geven, maar vind dat ook wel een botte oplossing. Hebben jullie andere oplossingen voor los zittende bakjes?
Ik heb het forum een beetje afgestruind want ik dacht er al eens iets over gelezen te hebben, maar kan op dit moment geen info hierover vinden.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Filterbakje los in filterdrager

Berichtdoor Keyser » ma 11 jan 2021, 08:08

Zit die veer nog in je filterdrager?
Bij mij geeft die voldoende weerstand om een ridgeless vast te houden, maar ook gemakkelijk met de hand eruit kan halen. Hij valt er niet uit bij uitkloppen.

Of heeft de pavoni niet zo'n veer?

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Filterbakje los in filterdrager

Berichtdoor GuidovW » ma 11 jan 2021, 09:48

Mijn Pavoni pf heeft geen veer.

Ik hou de bakjes altijd tegen met m'n duim, of duimnagel).
Dat gaat prima, ook bij het uitkloppen, als ze heet zijn.
En je leert vanzelf om snel te zijn. :mrgreen:

Er zit behoorlijk wat ruimte (>1mm), tussen de bakjes en de pf.
Dat worden fikse deukjes....
Mijn pf heeft een dikke wand, waardoor een deukje maken de hele pf zal vervormen, denk ik. :cry:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Filterbakje los in filterdrager

Berichtdoor Marcje » ma 11 jan 2021, 15:39

Da's toevallig! Dat zat ik me afgelopen weekend ook af te vragen (nadat ik op FB een 'oplossing' had gezien die nogal houtje/touwtje was).
Heb net even gekeken naar beide uitvoeringen (heb toevallig een mill- en een pre-mill hier staan). Volgens mij kun je gewoon een groefje in het portafilter van een pre-mill draaien om een veer in te zetten.
Ik ga morgenavond even naar een maatje van me met een draaibank, kijken of dat gaat werken.
dus...

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Filterbakje los in filterdrager

Berichtdoor Dirk Jan » ma 11 jan 2021, 19:00

Ja, die duim heb ik al een aantal keren gebrand, daar wil ik dus van af. En het bakje is ook al een paar keer in de vuilnisbak beland. Als ik een deukje zou slaan, dan in het filterbakje.
En de filterdrager heeft geen veer.
Maar ik zie nu ik wat beter kijk dat het filterbakje
Afbeelding
een overstekend randje heeft, net zoals een hoed. Dat buigt een beetje naar beneden. En zou het mogelijk zijn om dat een beetje meer te buigen op zeg 4 plekjes en dat meer laten vallen in de rand van de filterdrager?
Afbeelding
zodat het daar wat klemt?
Nee dus, dan moet er twee mm overbrugd worden en dat is te veel.
Overigens loopt het filterbakje een heel klein beetje taps toe. Op de boden is het 50 mm en bovenaan is het 51,1 mm.
Het filterbakje dat wel blijft zitten (ja die heb ik ook) is daar 51,2 mm. Dat verschil is erg weinig. Daar ga ik eens een in de lengterichting doorgescheurd vloeipapiertje tussen vouwen. De helft van het vloeitje aan de ene kant en de andere helft aan de andere kant.
En ja, nu blijft het bakje wel zitten, maar of dit nou de oplossing is?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Filterbakje los in filterdrager

Berichtdoor bobbee » ma 11 jan 2021, 19:24

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Filterbakje los in filterdrager

Berichtdoor Dirk Jan » ma 11 jan 2021, 19:32

Tja, zo kan het ook. Weer wat om te bedenken tijdens de wandeling straks.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Filterbakje los in filterdrager

Berichtdoor Verenjano » ma 11 jan 2021, 20:06

Bij drtrading zijn ze nog 2 tientjes goedkoper, volgens mij ook met klemveer
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Filterbakje los in filterdrager

Berichtdoor Frup » di 12 jan 2021, 11:14

La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Filterbakje los in filterdrager

Berichtdoor Dirk Jan » di 12 jan 2021, 20:08

Ja leuk!
"Je hoeft allen maar dit en dat te doen" en dat met twee linker handen wat metaal bewerking betreft. ;)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron