Advies waterfilter

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Pti » zo 04 sep 2022, 08:37

Ik heb zowel het hoge als lage spectrum van de bypass berekend en voor nu besloten de bypass op 60% te zetten en het water uit de filter én de machine regelmatig te testen.
Wijze beslissing!

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor doubleb » zo 04 sep 2022, 11:24

Omdat ik ook wel benieuwd was wat het water doet in de machine heb ik water afgetapt uit een koude boiler van mijn Bianca. Voordien heb ik eerst de boiler goed doorgespoeld, zodat er vers gefilterd water beschikbaar was.

Daaruit blijkt dat de PH gestegen is naar 7 - 7.5. De GH is 6 - 6.5. De KH tussen de 7 - 7.5. Dit vind ik toch wel aan de hoge kant. Via internet lees ik dat de PH beinvloed wordt door het onttrekken van Co2 door de Brita. Dit is goed zichtbaar als er direct vanaf de filter water wordt getapt via het spoelventiel. Echter wanneer het effect van de Co2 uitwerkt stabiliseert de PH, waardoor deze omhoog trekt.

Met dit in gedachten stel ik de Bypass toch wat verder bij.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor doubleb » di 06 sep 2022, 11:13

Een ervaring rijker en een illusie armer, zullen we maar zeggen. Dit wordt wel enigzins een monoloog, maar mogelijk heeft iemand hier in de toekomst iets aan.

Na de bypass nog wat bijgesteld te hebben, meerdere testen uit de groep én filter te hebben gedaan kom ik gewoon niet tot een waarde waar ik tevreden mee ben. Of er is teveel risico op kalkvorming, of er is teveel risico op corrosie. Het vraagstuk gaf me hoofdpijn. Om die reden heb ik besloten de Quell ST te laten voor wat het is en terug te gaan naar een Purity Finest ('gewone' sodium ontharder). De Quell ST werkt gewoon niet afdoende met de waterkwaliteit hier.

Ik lever marginaal iets in op smaak, maar heb me geen zorgen te maken over kalkvorming of corrosie in de machine. En dat is me ook wat waard.

Ik heb nu dus een Quell ST C50 staan die slechts 4 dagen gebruikt is. Mocht iemand deze tegen verzendkosten kunnen gebruiken dan hoor ik het graag.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

Gebruikersavatar
Nagano
Berichten: 25
Lid geworden op: di 15 nov 2022, 16:54
Locatie: Nijmegen

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Nagano » do 19 jan 2023, 16:05

Doe ik er verstandig aan om een DVA-filter te nemen?
Ik ben die, of een BWT-filter aan het overwegen.

Zal het een probleem vormen als ik een DVA 5liter filter alléén voor de espressomachine zou gebruiken? Der worden waarschijnlijk een kop of 4 per dag gezet hooguit. Uitschieters naar boven daargelaten. Ik lees dat het verstandig is om er minimaal enkele liters doorheen te laten lopen voor een optimale werking. Tegelijkertijd lees ik hier ook al dat het doorspoelen niet per se een probleem hoeft te zijn.

Ik raak ook snel geïntimideerd door de berichten hierboven. Het gaat mij vooralsnog puur om onderhoudsoverwegingen. Dus weinig tot geen kalkaanslag in de espressomachine, maar ik zou niet te veel willen sjoemelen met water-waarden.

Ook vraag ik me af hoe je te werk gaat als je een machine voor op vastwater moet ontkalken. Moet dat uberhaubt? En is het dan een kwestie van een bak met ontkalkingswater neerzetten, en de slang daarin doen?

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor manduca » vr 20 jan 2023, 09:13

Ik gebruik al jaren een DVA 5l en haal die 4 kopen per dag niet eens. Nog geen problemen gemerkt.
Regenereer hem eens per jaar (rond de jaarwisseling).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor turboyeast » vr 20 jan 2023, 13:11

LS.,
In mijn beleving is het installeren van een 5 L DVA waterontharder de goedkoopste optie om water te produceren dat uitstekend geschikt is voor espressomachines.
Ergens op een vergeten kraantje installeren en naar behoefte water tappen, en -inderdaad- 1 keer per jaar met wat zout regereneren.
Kosten van een 5 L DVA liggen op 70 euro en zo'n ding gaat zeker 10 jaar mee (7 euro per jaar).

Ter vergelijking: een Oscar Bilt zakje kost thans 10 euro bij van Pommeren (https://www.vanpommeren.nl/waterfilter-zakje-universeel).
Volgens specs kan deze circa 200 liter behandelen bij een hardheid van 10-15 graden duits (ongeveer 2.5 mmol/L ca/mg). Stel je gebruikt per dag 2 liter water in het reservoir, dan zou je iedere 3 maanden zo'n zakje moeten wisselen (30 euro per jaar).

Een DVA 5 liter is dus na 2.5 jaar terugverdiend.

Oh ja, niet-ontharden is ook een optie (of keuze?), maar het ontkalken van een machine op vastwater is onwenselijk. Dat zou betekenen dat je zuur door een rotatiepomp moet leiden. Kapot zal de pomp niet meteen gaan, maar eea zorgt wel voor een versnelde afschrijving (zie het als een sigaretje roken, daarvan ga je niet meteen dood, maar je levensverwachting wordt naar beneden bijgesteld).

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Ben70
Berichten: 759
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Ben70 » vr 20 jan 2023, 19:52

LS.,
In mijn beleving is het installeren van een 5 L DVA waterontharder de goedkoopste optie om water te produceren dat uitstekend geschikt is voor espressomachines.
Ergens op een vergeten kraantje installeren en naar behoefte water tappen, en -inderdaad- 1 keer per jaar met wat zout regereneren.
Kosten van een 5 L DVA liggen op 70 euro en zo'n ding gaat zeker 10 jaar mee (7 euro per jaar).

Ter vergelijking: een Oscar Bilt zakje kost thans 10 euro bij van Pommeren (https://www.vanpommeren.nl/waterfilter-zakje-universeel).
Volgens specs kan deze circa 200 liter behandelen bij een hardheid van 10-15 graden duits (ongeveer 2.5 mmol/L ca/mg). Stel je gebruikt per dag 2 liter water in het reservoir, dan zou je iedere 3 maanden zo'n zakje moeten wisselen (30 euro per jaar).

Een DVA 5 liter is dus na 2.5 jaar terugverdiend.

Oh ja, niet-ontharden is ook een optie (of keuze?), maar het ontkalken van een machine op vastwater is onwenselijk. Dat zou betekenen dat je zuur door een rotatiepomp moet leiden. Kapot zal de pomp niet meteen gaan, maar eea zorgt wel voor een versnelde afschrijving (zie het als een sigaretje roken, daarvan ga je niet meteen dood, maar je levensverwachting wordt naar beneden bijgesteld).

Cheers, TY
ik weet niet beter als dat een water ontharder werkt met een kunsthars, waarmee alle kalkdeeltjes uit het water worden gefilterd.daar komt toch geen zuur aan te pas lijkt mij
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor bobbee » vr 20 jan 2023, 20:15

LS.,
In mijn beleving is het installeren van een 5 L DVA waterontharder de goedkoopste optie om water te produceren dat uitstekend geschikt is voor espressomachines.
Ergens op een vergeten kraantje installeren en naar behoefte water tappen, en -inderdaad- 1 keer per jaar met wat zout regereneren.
Kosten van een 5 L DVA liggen op 70 euro en zo'n ding gaat zeker 10 jaar mee (7 euro per jaar).

Ter vergelijking: een Oscar Bilt zakje kost thans 10 euro bij van Pommeren (https://www.vanpommeren.nl/waterfilter-zakje-universeel).
Volgens specs kan deze circa 200 liter behandelen bij een hardheid van 10-15 graden duits (ongeveer 2.5 mmol/L ca/mg). Stel je gebruikt per dag 2 liter water in het reservoir, dan zou je iedere 3 maanden zo'n zakje moeten wisselen (30 euro per jaar).

Een DVA 5 liter is dus na 2.5 jaar terugverdiend.

Oh ja, niet-ontharden is ook een optie (of keuze?), maar het ontkalken van een machine op vastwater is onwenselijk. Dat zou betekenen dat je zuur door een rotatiepomp moet leiden. Kapot zal de pomp niet meteen gaan, maar eea zorgt wel voor een versnelde afschrijving (zie het als een sigaretje roken, daarvan ga je niet meteen dood, maar je levensverwachting wordt naar beneden bijgesteld).

Cheers, TY
ik weet niet beter als dat een water ontharder werkt met een kunsthars, waarmee alle kalkdeeltjes uit het water worden gefilterd.daar komt toch geen zuur aan te pas lijkt mij
Als men niet onthard via een waterontharder moet op den duur de machine ontkalkt worden, dat ontkalken wordt bedoeld want daar is dan zuur voor nodig. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ben70
Berichten: 759
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Ben70 » vr 20 jan 2023, 21:20

LS.,
In mijn beleving is het installeren van een 5 L DVA waterontharder de goedkoopste optie om water te produceren dat uitstekend geschikt is voor espressomachines.
Ergens op een vergeten kraantje installeren en naar behoefte water tappen, en -inderdaad- 1 keer per jaar met wat zout regereneren.
Kosten van een 5 L DVA liggen op 70 euro en zo'n ding gaat zeker 10 jaar mee (7 euro per jaar).

Ter vergelijking: een Oscar Bilt zakje kost thans 10 euro bij van Pommeren (https://www.vanpommeren.nl/waterfilter-zakje-universeel).
Volgens specs kan deze circa 200 liter behandelen bij een hardheid van 10-15 graden duits (ongeveer 2.5 mmol/L ca/mg). Stel je gebruikt per dag 2 liter water in het reservoir, dan zou je iedere 3 maanden zo'n zakje moeten wisselen (30 euro per jaar).

Een DVA 5 liter is dus na 2.5 jaar terugverdiend.

Oh ja, niet-ontharden is ook een optie (of keuze?), maar het ontkalken van een machine op vastwater is onwenselijk. Dat zou betekenen dat je zuur door een rotatiepomp moet leiden. Kapot zal de pomp niet meteen gaan, maar eea zorgt wel voor een versnelde afschrijving (zie het als een sigaretje roken, daarvan ga je niet meteen dood, maar je levensverwachting wordt naar beneden bijgesteld).

Cheers, TY
ik weet niet beter als dat een water ontharder werkt met een kunsthars, waarmee alle kalkdeeltjes uit het water worden gefilterd.daar komt toch geen zuur aan te pas lijkt mij
Als men niet onthard via een waterontharder moet op den duur de machine ontkalkt worden, dat ontkalken wordt bedoeld want daar is dan zuur voor nodig. Afbeelding
Okay idd
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
Nagano
Berichten: 25
Lid geworden op: di 15 nov 2022, 16:54
Locatie: Nijmegen

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Nagano » do 02 feb 2023, 11:06

Inmiddels heb ik de tijd genomen om de aansluiting naar de espressomachine te maken, via een DVA filter. Mede dankzij adviezen die ik hier gelezen heb! :D Ik ben geen klusser dus toch trots op mijn creatie:
FilterDVA.jpg
Hoe kritisch is het om een weekendje (of zelfs een zomervakantie) niet thuis te zijn? Op verschillende sites staat dat dit niet mogelijk is. Of is het gewoon een kwestie van doorspoelen, en weer gaan?

Ps. Allereerste bakkie espresso was wat heftig, en tikkie bitter. Maar ik heb alvast genoten :D


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron